Oferte locuri de munca top

Master Planul de Transport ar putea deveni lege în noiembrie

MPGTMaster Planul General de Transport urmează să intre în dezbatere în Parlament în perioada următoare, astfel încât să devină lege până în luna noiembrie. Aceasta este o precondiţie pentruaccesareafondurilor europene destinate infrastructuriide transport, alocate în perioada2014-2020 în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM).

Ajuns la forma actuală după dezbateri publice îndelungate, documentul strategic nu mai poate suporta modificări substanţiale. “Dacă nu apare ceva extraordinar, nu cred că vor fi aduse modificări Master Plan-ului, vor rămâne aceste proiecte. Scorurile pot să difere uşor, dar nu vom avea variaţii substanţiale sau spectaculoase.Provocarea acum este să menţinem această linie fără să ne abatem de la ea, fără să cedăm anumitor lobby-uri locale care cu siguranta vor fi, având în vedere perioada  alegerilor”, a afirmat ministurl transporturilor, Dan Costescu, cu ocazia primirii unei delegaţii a ComisieiTransport şiTurism din Parlamentul European.

Documentaţia ar fi trebuit să intre la Senat, prima cameră consultată, până la sfârşitul lunii martie. “Sper să reuşim ca până la finalul acestui mandat, în luna noiembrie, să devină lege, încât să ştim foarte clar ce avem de făcut”, a declarat senatorul Daniel Butunoiu, preşedinteleComisiei pentru transporturi şi energie a Senatului.

Deja s-a ajuns în linii mari la un consens politic pentru aprobarea Master Plan-ului în Parlament.

“Acest Master Plan este de multă vreme în dezbatere publică. Am ajuns până la urmă la un consens. Din punctul meu de vedere, odată ajuns la Comisie, la Senat, nu cred că vor fi probleme, ci va exista consens politic în aşa fel încât să ne îndeplinim obiectivele în ciuda faptului că este şi an electoral. Probabil că există şi câteva interese punctuale (…), dar eu sper să depăşim aceste mici probleme şi să vedem interesul general şi să trecem legea în condiţiile acceptate de majoritate”, a mai declarat domnul Butunoiu.

Afirmaţia sa este confirmată şi de preşedintele Comisiei pentru transport şi infrastructură a Camerei Deputaţilor, deputatul Mihai Lupu. “Vointa politică există! Toţi parlamentarii şi grupurile parlamentare au avut timp să facă analize şi comentarii pe marginea acestui Master Plan. Mai rămâne doar prioritizarea proiectelor şi transparentizarea cheltuielilor”, consideră domnul Lupu.

Pe de altă parte, europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a afirmat că priorităţile din POIM ar trebui schimbate, în sensul de a avea întâietate proiectele de conectare a nordului Moldovei cu Transilvania şi a Olteniei cu Banatul şi mai departe cu Europa. Aceasta având în vedere că regiunile amintite sunt printre cele mai sărace din Uniunea Europeană, iar conectarea la infrastructură ar antrena dezvoltarea lor.

În schimb, in POIM este prevăzută finanţarea cu fonduri europene a construcţiei unui drum expres care să lege Ploieştiul de Buzău şi mai departe de Focşani şi Bacău, o investiţie care în opinia europarlamentarului nu este prioritară pentru perioada 2014-2020.

Până în prezent au fost identificate peste 100 de proiecte în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, care reuneşte proiecte de infrastructură, mediu şi energie, a precizat ministrul fondurilor europene, Aura Răducu.

Michael Cramer, preşedinteleComisiei pentru transport şi turism din Parlamentul European, a atras atenţia că România nu trebuie să neglijeze sectorul de cale ferată. Poziţia Parlamentului European este de a încuraja trecerea transporturilor de mărfuri şi persoane dispre reţeaua de drumuri spre reţeaua de cale ferată, în scopul diminuării impactului asupra mediului şi creşterii mobilităţii.

În acest sens, oficialul european a subliniat că România nu va scoate din uz 40% din reţeaua decale ferată, aşa cum s-a vehiculat. România va trebui să investească deopotrivă şi în reţeaua de drumuri şi autostrăzi şi în calea ferată.

În opinia europarlamentarului Wim van de Camp, este esenţial ca Parlamentul României să aproabe acest Master Plan şi să nu mai fie facute schimbări de la lună la lună, astfel încât să existe predictibilitate în relaţia României cu Parlamentul European.

Sus