Oferte locuri de munca top

Prețurile terenurilor ce pot fi valorificate rapid au crescut cu 10% – 15% în primul trimestru

Ionut Stan, Associate Director Crosspoint Real Estate

Primele luni ale acestui an au însemnat pentru România o evoluție în creștere a prețurilor terenurilor. Bucureștiul are o medie a produsului intern brut pe cap de locuitor mai mare decât media UE, ceea ce susține o cerere constantă de terenuri din partea dezvoltatorilor de office, rezidențial sau logistică.  Din estimările noastre prețurile pentru terenurile ce pot fi valorificate rapid au crescut cu 10% – 15% în primul trimestru.

 

 

Zonele metropolitane ale principalelor orașe potrivite pentru dezvoltări de case sunt din ce în ce mai cerute și prețurile medii sunt între 50 și 100 euro/mp.

Terenurile cu destinație logistică au o medie între 30 și 60 euro/mp.

În același timp, prețurile terenurilor în zonele centrale depind foarte mult de utilizare și de încadrarea urbanistică și au o medie de 300-400 euro/mp în orașele regionale și de peste 600 de euro/mp în București.

Din experiența tranzacțiilor realizate de către noi prețurile de închidere ale tranzacțiilor sunt mai mici cu cel puțin 10-15% în medie față de prețul cerut inițial de proprietar.

Terenurile sunt o resursă limitată și una dintre cele mai bune alternative de plasare a investițiilor în perioadele inflaționiste. Dacă adăugăm și faptul că terenurile construibile sunt din ce în ce mai rare din cauza restricțiilor urbanistice în creștere stabilite de municipalități, avem o concluzie clară a faptului că oferta de terenuri este scăzută și în niciun caz nu putem vorbi de o creștere a ofertei.

Terenurile nu sunt cu siguranță cele mai lichide investiții și trebuie privite de către un viitor investitor ca un mod de plasare pe termen cel puțin mediu. Lichiditatea lor depinde foarte mult de o multitudine de factori, cum ar fi: locația, destinația lui finală (rezidențial, retail, office, logistică, etc), gradul de urbanizare (poate fi autorizat direct, va necesita un plan urbanistic zonal etc).

Sunt trei categorii de clienți pentru terenuri. Clientul final, cel ce achiziționează de regulă terenul pentru a-și construi în regie proprie viitoarea casă. A doua categorie este reprezentată de către clientul speculativ ce urmărește plasarea unei investiții pe termen mediu și speră să vândă apoi terenul cu un randament financiar bun. Cea de-a treia categorie, acolo unde Crosspoint este specializată, o reprezintă dezvoltatorii ce cumpără terenurile pentru a aduce valoare adăugată zonei cu un proiect gândit pe o perioadă de câțiva ani de zile, proiect ce poate avea ca destinație construcția unor locuințe, centre de retail, birouri sau logistică.

 

Sus