Sunt asigurate toate sumele pentru plata lucrărilor de construcții din cadrul proiectelor realizate prin POR 2014-2020, a confirmat Ministerul Lucrărilor Publice.
În acest sens, la nivelul AM POR sunt asigurate sumele pentru plățile din fonduri europene și pentru cofinanțarea de la bugetul de stat.
Pentru a putea primi sprijinul financiar oferit prin POR 2014-2020, Autoritatea de Manegement POR a luat mai multe măsuri în vederea continuării derulării proiectelor chiar și pe timp de pandemie.
De asemenea, pentru atingerea țintelor lunare de absorbție a fondurilor europene în cadrul POR 2014-2020, au fost stabilite acțiuni care constau în supracontractarea proiectelor și în monitorizarea săptămânală a respectării graficelor de depunere a cererilor de rambursare/plată aferente proiectelor aflate în implementare.
Pe perioada situației de urgență Ministerul Lucrărilor Publice și-a continuat activitatea și a elaborat o serie de instrucțiuni pentru Autoritățile de Management /Organismele Intermediare pentru contractare, verificare achiziții, plăți și monitorizare în cadrul POR 2014 – 2020.
Astfel s-a stabilit:
* prelungirea duratei de implementare a proiectelor, până la 31 decembrie 2023 prin încheierea de acte adiționale;
* continuarea procesului de evaluare selecție și contractare, de autorizare a cheltuielilor și a celor de monitorizare, prin evitarea contactului direct cu persoane și documente;
* procesarea cererilor de rambursare finală prin efectuarea de către OI și AMPOR a vizitelor finale de monitorizare și de verificare a cheltuielilor și emiterea Notei de finalizare, după încetarea stării de urgență.
Pentru desfășurarea conformă a contractelor finanțate prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, beneficiarii pot opta pentru:
– prelungirea perioadei de implementare;
– solicitarea de modificări necesare în implementarea proiectelor, prin MYSMIS, e-mail și cu folosirea semnăturii electronice;
– amânarea unor termene de realizare care nu pot fi respectate în contextul actual;
– realizarea calculului numărului mediu de salariați pentru anumite proiecte cu excluderea perioadei de stare de urgență, dar și cu luarea în considerare a unei perioade de tranziție;
– realizarea calculului indicatorilor datorați de Beneficiari în perioada de durabilitate, până la finalul anului 2020, având în vedere intervalul în care nu s-au putut respecta obligațiile aferente;
– transmiterea către AMPOR, pentru verificare și autorizare cheltuieli eligibile, de cereri de rambursare intermediare și finale pentru care vizitele pe teren de verificare și/sau monitorizare nu au putut fi efectuate;
– suspendarea implementării/perioadei de durabilitate a proiectelor.
Au fost identificate și aplicate măsuri pentru combaterea efectelor generate de epidemia de COVID – 19:
* Pentru Axa Prioritară 8, dedicată infrastructurii de sănătate, beneficiarii care au contracte încheiate, în special pentru UPU, pot modifica lista de echipamente medicale;
* Pentru Axa Prioritară 2, dedicată mediului de afaceri, pentru beneficiarii care au contracte de finanțare încheiate, se poate analiza situația de adaptare/ extindere a procesului și capacităților de producție care să permită realizarea de materiale sanitare, echipamente medicale, produse biocide, materiale pentru protecția personalului medical;
* Pentru Axa Prioritară 15, dedicată Inițiativei pentru IMM-uri, se suspendă, până la 31 decembrie 2020, verificarea criteriului privind obligativitatea IMM-urilor de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către buget.
Citiți și:
Peste 30 mii mp de spatii comerciale, depozitare si showroom, langa Capitala