Infrastructura din Portul Constanța va fi modernizată pentru a facilita funcționarea navelor tehnice, potrivit unor ordine ale ministrului Transporturilor, ordine ale căror proiecte se află în dezbatere publică până pe 3 ianuarie 2017.
În primul rând, lucrările de modernizare presupun amenajarea unei suprastructuri pentru servicii conexe navelor tehnice. În urma construcției, pe teritoriul câștigat asupra mării (o platformă de 4,3 mii mp), va exista un terminal de colectare, stocare și tratare a apelor reziduale. Valoarea investiției este de 24 milioane lei, adică 5,3 milioane euro. Din suma totală, lucrările de construcții și montaj presupun 5,8 milioane lei, adică 1,2 milioane euro. Investiția va fi eșalonată în două tranșe, urmând ca în primul an să fie alocată suma de 16 milioane lei, iar în al doilea 1,8 milioane lei. Durata de finalizare a lucrărilor este estimată la 12 luni.
În al doilea rând, lucrările de modernizare vizează dezvoltarea infrastructurii pentru acostarea navelor tehnice. Mai exact, în urma lucrărilor va rezulta un nou cheu, cu o lungime de 170 m. Valoarea investiției este de 22,6 milioane lei, adică 5 milioane euro, dintre care 17,8 milioane lei, adică 3,9 milioane euro, se vor duce către lucrările de construcții și montaj. Investiția va fi eșalonată în două tranșe, urmând ca în primul an să fie alocată suma de 13,5 milioane lei, iar în al doilea 3,5 milioane lei. Pentru această etapă a lucrărilor din Portul Constanța, durata de realizare a execuției lucrărilor este estimată la 16 luni.
Beneficiarul proiectului, CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CN APM SA), este autoritatea portuară și, printre alte atribuții, asigură protecția mediului în porturile pe care le administrează. Astfel, prin Sucursala Nave Tehnice Port (SNTP) a efectuat o analiză a stării actuale a parcului de nave tehnice și a capacităților de preluare a apelor uzate de la nave din Portul Constanța.
„Având în vedere rezultatele analizei menționate mai sus, CN APM SA a decis dezvoltarea de dotări funcționale aferente navelor tehnice (infrastructură dedicată de acostare – cheu vertical + platformă pentru facilități de colectare, stocare și tratare ape uzate) și sporirea numărului de nave tehnice aflate în dotare (achiziționarea unei nave dedicate de 500 dwt pentru preluarea apelor uzate)”, afirmă inițiatorii proiectului.
Finanțarea proiectului „modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT – Amenajare suprastructură platformă (echipamente + utilități) pentru servicii conexe navelor tehnice” va fi realizată din fonduri europene. Proiectul a câștigat acest statut, în anul 2016, la cel de-al doilea apel de proiecte din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).
Ministerul Transporturilor menționează că toate persoanele fizice sau juridice interesate pot trimite propuneri, opinii sau sugestii cu privire la proiectul de act normativ. Persoanele sau organizațiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menționând data trimiterii și datele de contact ale expeditorului.
Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia nov – dec 2016