Cel mai afectat segment investițional de aplicarea criteriilor de prioritizare a finanțării îl reprezintă drumurile (judeţene, de interes local, variante ocolitoare ale localităţilor), poduri, podeţe, pasaje sau punţi pietonale.
Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC) atrage atenția că proiectul de HG privind criteriile de prioritizare va duce la decontări minime pentru contractele de drumuri și, implicit, la încetinirea sau chiar suspendarea activității pe șantiere.
”Acest proiect de act normativ modifică, în timpul derulării contractelor, condițiile implementării. Programul Anghel Saligny nu are buget separat pentru apă-canal și pentru drumuri/ poduri, de aceea apreciem că nu ar trebui tratate diferențiat categoriile de investiții”, declară Adriana Iftime, director executiv al FPSC.
Potrivit criteriilor elaborate de Ministerul Dezvoltării, numai 25% din creditele bugetare din acest an vor fi alocate pentru finanțarea lucrărilor de drumuri dintre proiectele incluse în programul Anghel Saligny. Iar din aceste fonduri numai 20% sunt prevăzute pentru proiectele noi, pentru care s-a achitat între 0% și 40% din valoarea totală a contractului.
Criteriile de prioritizare elaborate de Minister nu țin cont de faptul că drumurile județene și comunale reprezintă 79,6% din totalul drumurilor publice, conform datelor INS la finele anului 2023.
În plus, drumurile din țara noastră sunt în stare precară. Dintre drumurile cu îmbrăcăminte ușoară rutieră, peste 39% au durata de serviciu depășită. Dintre cele 23.025 km de drumuri pietruite și de pământ, peste 99% sunt drumuri județene și comunale
Numărul contractelor încheiate pe programul Anghel Saligny pentru lucrări de drumuri reprezintă aproape dublul contractelor de apă- canal (1212 contracte de apă- canal, 2503 contracte de drumuri). Nu mai puțin de 1365 UAT-uri aveau în derulare, la finele lunii septembrie 2024, doar contracte de drumuri.
”Potrivit proiectului de HG sumele ce reprezintă procentul cel mai mic din creditele bugetare ce urmează a fi aprobate pentru anul 2025 vor fi împărțite la cel mai mare număr de contracte, deci valoarea decontărilor nu va fi de natură să sprijine continuarea/ finalizarea lucrărilor de drumuri”, afirmă Adriana Iftime, director executiv al FPSC.
Și subliniază: ”Prioritizarea ar trebui să se facă în principal în funcție de de gradul de implementare a obiectivelor de investiții, independent de categorie (apă-canal, gaz, drum).”
În secundar, pentru UAT-urile care au contractat două sau trei categorii de investiții, prioritizarea s-ar putea face ținând cont de ordinea propusă în OUG.
Totodată, consideră reprezentații FPSC, este necesar să se specifice în mod clar în OUG că gradul de decontare față de care se face prioritizarea va ține cont de solicitările/ facturile de plată emise, nu doar de cele achitate/ plătite. UAT-urile/ constructorii nu pot fi făcuți responsabili și afectați de o eventuală plată întârziată din partea ministerului.
Măsurile propuse de FPSC ar permite finalizarea, în primă instanță, a lucrărilor care au atins un grad ridicat de implementare și sunt aproape de recepție, ar elimina discriminarea UAT-urilor/ firmelor care execută lucrări de drumuri, față de UAT-urile/ constructorii de rețele și s-ar susține toate cele trei categorii de investiții, toate acestea fiind incluse în OUG 65/2021 ca „ investiţii care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii esenţiale pentru creşterea calităţii vieţii în toate localităţile din România”.
”Ne manifestăm îngrijorarea că societățile specializate în lucrări de drumuri – în condițiile în care sunt deja puternic afectate de eliminarea facilităților fiscale pentru sectorul construcții – nu vor avea capacitatea de a menține forța de muncă dacă alocările bugetare vor respecta exclusiv prioritizarea propusă prin OUG”, declară Adriana Iftime.
Astfel este de așteptat că vom asista la încetinirea/ sistarea activității pe șantiere, cheltuieli neprevăzute cu conservarea, migrarea forței de muncă, imposibilitatea angajatorului de a reloca forța de muncă pe alte șantiere.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024