Oferte locuri de munca top

Cum va fi facut controlul de stat in constructii

Organizarea şi modul de exercitare a controlului de stat privind calitatea în construcţii vor fi făcute conform unui nou regulament, aflat în dezbatere publică până pe 26 decembrie.

Dispoziţiile noului regulament vor fi obligatorii pentru toţi factorii implicaţi în proiectarea, executarea, recepţia, exploatarea şi intervenţiile la construcţiile existente, precum şi postutilizarea construcţiilor.

Controlul de stat al calităţii în construcţii se va aplica tuturor construcţiilor, inclusiv instalaţiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinaţie, categorie şi clasă de importanţă sau sursa de finanţare.

Exceptie vor face locuinţele unifamiliale parter şi anexelor gospodăreşti din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural şi în satele aparţinătoare municipiilor şi oraşelor, precum şi construcţiile provizorii şi lucrările de construcții care se pot executa fără autorizaţie de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

Controlul se va exercită atât la lucrările noi, cât şi la lucrările de intervenţii în timp, diferenţiat, potrivit legii, în toate etapele ciclului de existenţă a construcţiilor.

Lucrările de intervenții în timp se efectuează în baza unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic atestat şi, după caz, în baza unui audit energetic întocmit de un auditor energetic pentru clădiri atestat şi cuprind proiectarea, execuţia şi recepţia lucrărilor care necesită emiterea, în condiţiile legii, a autorizaţiei de construire sau de desfiinţare, după caz.

În acest sens, verificatorul de proiect atestat răspunde, în solidar, cu proiectantul în ceea ce privește asigurarea nivelului de calitate corespunzător cerințelor proiectului, expertul tehnic atestat răspunde pentru soluțiile date, iar  împreună cu ceilalți factori care contribuie la realizarea unei construcții sau realizează lucrări de intervenții asupra construcțiilor existente, răspund, potrivit obligațiilor prevăzute de Legea nr. 10/1995, pentru viciile ascunse ale construcției, într-un interval de 10 ani de la recepția lucrării, precum și după împlinirea acestui termen, pe toată durata de viață a construcției.

Controlul de stat al calităţii în construcţii se exercită de către Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C., care răspunde din punct de vedere tehnic de executarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor și nu răspunde în solidar cu expertul tehnic, verificatorul de proiect și proiectantul pentru soluțiile prevăzute în expertizele tehnice și în proiecte, prin emiterea acordului pentru intervenții la construcțiile existente.

 

Ce se controleaza ?

 

În exercitarea controlului de stat al calității în construcţii, personalul cu atribuţii de control şi inspecţie are următoarele obligaţii şi răspunderi principale:

a) controlează calitatea execuţiei lucrărilor şi dispun măsuri de oprire, refacere, expertizare tehnică a acestora, când se constată încălcarea de către executant a reglementărilor tehnice, în vigoare la data execuţiei, în acord cu obligaţiile ce-i revin potrivit legii;

b) controlează calitatea proiectelor şi dispun completarea, refacerea şi/sau expertizarea tehnică a acestora, când se constată nerespectarea sau încălcarea dispoziţiilor legale aplicabile;

c) controlează corespondența între documentaţiile de execuţie pentru lucrările ce se realizează, modul în care sunt corelate acestea cu caietele de sarcini, modul în care se respectă prevederile Legii nr. 10/1995, republicată şi reglementările tehnice;

d) verifică dacă în contractele încheiate pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcții sunt înscrise clauze referitoare la nivelul de calitate al construcțiilor, corespunzător cerințelor fundamentale prevăzute de lege;

e) controlează, pe parcursul execuţiei obiectivelor de investiții, în fazele determinante, dacă sunt îndeplinite, de către factorii implicaţi, condiţiile tehnice din proiecte şi reglementările tehnice şi autorizează continuarea lor numai dacă sunt îndeplinite aceste condiţii;

f) controlează modul de efectuare a recepţiei la terminarea lucrărilor potrivit prevederilor legale în vigoare;

g) controlează la proprietari, administratori şi utilizatori de construcţii modul de respectare a reglementărilor privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii la construcţii existente, precum şi postutilizarea construcţiilor;

h) controlează în perioada de utilizare, la construcţiile pentru care a fost stabilită, prin norme şi proiecte, urmărirea specială a comportării în exploatare, modul de respectare de către beneficiari, proprietari sau utilizatori a prevederilor elaborate în acest scop;

i) controlează şi urmăresc respectarea reglementărilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice produse la construcţii;

j) dispune proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor, pentru reducerea riscurilor privind siguranţa vieţii oamenilor, în condiţiile legii, după caz:

  1. efectuarea de expertize tehnice la construcţii, indiferent de forma de proprietate, destinaţia sau sursa de finanțare a acestora, atunci când în urma controlului se concluzionează astfel;
  2. încetarea utilizării construcţiilor după producerea unor accidente tehnice sau dezastre, când în urma unei expertize se concluzionează că prin neasigurarea cerinţei fundamentale de rezistenţă mecanică şi stabilitate este pusă în pericol viaţa sau integritatea corporală a cetăţenilor, sau poate cauza distrugerea totală sau parţială a construcţiei;

k) controlează implementarea sistemelor de management al calităţii în construcţii la persoanele fizice şi juridice cu activitate în construcţii;

l) controlează modul de respectare a agrementelor tehnice privind caracteristicile, domeniile şi condiţiile de utilizare ale produselor, procedeelor şi echipamentelor agrementate, astfel încât să fie asigurate cerinţele de calitate a construcţiilor, şi posibilitatea propunerii autorităţii de reglementare, după caz, a reanalizării sau suspendării agrementelor tehnice;

m) sesizează organele abilitate, cu privire la faptele ce pot fi încadrate ca infracţiuni, potrivit legii;

n) constată contravenţiile şi aplică sancţiunile prevăzute de lege;

o) valorifică informaţiile şi experienţa dobândită în scopul fundamentării deciziilor privind politicile publice şi strategiile în domeniul calităţii construcţiilor, dezvoltării durabile şi utilizării sustenabile a resurselor naturale;

p) efectuează periodic şi ori de câte ori este necesar analize şi elaborează sinteze şi rapoarte privind calitatea în construcţii;

q) în cazul în care, în urma producerii unor accidente tehnice sau dezastre se concluzionează fundamentat că nu este asigurată cerința fundamentală ”rezistență mecanică și stabilitate” și este pusă în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau se pot înregistra distrugeri totale sau parțiale ale construcției ca urmare chiar și a unor fenomene evolutive, prin personalul cu atribuții de control, pot dispune evacuarea de urgență și încetarea temporară a utilizării construcțiilor până la definitivarea raportului de expertiză tehnică întocmit de un expert tehnic atestat și dispus conform prevederilor legale.

 

Cand se dispune oprirea executării lucrărilor de construcții ?

 

Personalul cu atribuții de control și inspecție va dispune oprirea executării lucrărilor de construcții, atunci când constată că acestea se realizează necorespunzător, cu încălcarea dispoziţiilor legale, a cerinţelor privind asigurarea calităţii în construcţii, fără proiect tehnic ori pe baza unor autorizaţii de construire sau desfiinţare, după caz, emise cu nerespectarea dispoziţiilor legale.

Condiţii de oprire a lucrărilor de construcții:

a) nerespectarea soluţiilor tehnice din proiect şi a detaliilor de execuţie, precum şi a reglementărilor tehnice în vigoare prin încălcarea cerinţei fundamentale de rezistenţă mecanică şi stabilitate;

b) utilizarea de produse pentru construcţii fără certificarea şi fără declararea, în condiţiile legii, a performanţei, respectiv a conformităţii acestora sau în lipsa avizelor obligatorii emise de Ministerul Sănătății sau Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, acolo unde se impune;

c) realizarea de lucrări în baza unor proiecte neverificate, în condiţiile legii;

d) constatarea unor neconformităţi care pot afecta siguranţa construcţiilor;

e) execuţia de lucrări fără personal calificat de supraveghere tehnică, respectiv fără responsabil tehnic cu execuţia şi diriginte de şantier.

Cititi  proiectul noului regulament privind controlul de stat al calitatii in constructii

Observatiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise pe adresa Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administraţiei Publice – str. Apolodor nr. 17, Latura Nord – Direcţia Generală Juridica si Relaţia cu Parlamentul sau la nr. de fax. 0372111574.

 

 

Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia nov – dec 2016

Un comentariu;

  1. Roseta Sultan said:

    Fantastic! Expertul Raspunde, Proiectantul Raspunde, Verificatorul Raspunde, Constructorul Raspunde (solidar) toti 10 ani dupa+ toata viata constructiei in schimb ISC-ul nu raspunde de nimic. Pentru ce mai face control daca nu are nicio raspundere? Si cum este posibil pe cale de consecinta sa aiba dreptul sa impuna ceva celor care Raspund?
    Adicatelea ISC-ul vine, impune solutii sau modificari singurilor care Raspund obligandu-i sa-si asume raspunderea si pentru impunerile ISC????? Ha ha ha ha ha….

    La modul cat se poate de serios, nimeni nu trebuie sa aiba dreptul sa impuna ceva, cata vreme nu-si asuma singur responsabilitatea pentru impunere. Cum poti sa vii sa solicitici modificari intr-o Expertiza tehnica, fara sa ti le asumi? De fapt cum poti sa te pronunti in priviinta unei Expertize Tehnice fara sa fii Expert Tehnic???? Nu are cum sa fie nici legal nici constitutional (ca logic evident nu este…)


Etichete:
Sus