Mai multe proiecte de construire centuri ocolitoare sunt în planul autorităților. Unele ar urma să fie finalizate și date în trafic anul acesta, potrivit termenelor asumate de antreprenori. Cele mai multe sunt, însă, în faze incipiente.
Având în vedere problemele întâmpinate în realizarea proiectelor rutiere de acest tip (amintim VO Tecuci, VO Mihăilești etc), ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu a decis descentralizarea acestor proiecte către autoritățile publice locale, prin semnarea de protocoale pentru a spori gradul de implementare, afirmă reprezentanții CNAIR.
Prin parteneriat între CNAIR și autoritățile locale urmează să fie realizate 42 de variante ocolitoare în întreaga țară.
În baza protocoalelor semnate autoritățile locale se vor ocupa de elaborarea Studiilor de Fezabilitate, realizarea documentațiilor tehnice pentru Autorizațiile de Construire și obținerea acestora.
Dintre centurile ocolitoare realizate de CNAIR, anul acesta ar trebui să putem circula pe Centura Bârlad și Centura Târgu Jiu.
Varianta de Ocolire Bârlad (11,281 km)
Data asumată de constructor pentru darea în trafic a variantei ocolitoare Bârlad este luna decembrie a acestui an, înainte de Crăciun.
Reprezentanții CNAIR sunt de părere că stadiul fizic al lucrărilor era de 54% la începutul lunii mai, dar constructorul îl apreciază la peste 65%.
Ultimul lot de grinzi ce vor susține cel mai mare pasaj peste liniile de cale ferată, din cadrul variantei ocolitoare a Bârladului, a sosit la jumătatea lunii mai.
Contractul pentru execuția lucrărilor a fost preluat anul trecut de antreprenorul Concelex din București, de la asocierea Tehnic Asist SRL – Tass Infra Logistic SRL Botoșani, care a câștigat licitația în anul 2018.
Oficialii locali apreciază că sunt șanse ca acest proiect să fie gata la finalul acestui an, dacă antreprenorul îmbunătățește mobilizarea și menține un ritm susținut al lucrărilor.
Varianta de Ocolire Târgu Jiu (19,987 km)
Tot din luna decembrie a acestui an ar urma să fie dat în circulație și acest tronson de drum.
Stadiul fizic al lucrărilor era la începutul lunii mai de 56%, potrivit reprezentanților CNAIR.
Primul contract, semnat cu italienii de la Collini Lavori SPA, a fost reziliat în mai 2018, iar contractul relicitat a fost atribuit în noiembrie 2020 asocierii Secol Societa Edile Costruzioni E Lavori S.A.
Oficialii s-au declarat mulțumiți de ritmul de lucru al antreprenorului.
Varianta de ocolire a municipiului Zalau, etapa 2, între DN1F,
km 79+625 – DJ 191C
Cei 5,54 km din Centura Zalău sunt executați de constructorii chinezi de la Sinohydro Corporation Ltd – Good Prood SRL, în baza contractului de proiectare și execuție încheiat în august 2020. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 25 septembrie 2020 ( 6 luni proiectare, 18 luni execuție).
Prin urmare, trebuia finalizat în toamna anului trecut. În conformitate cu revendicările antreprenorului de prelungire a duratei de execuție, acceptate de CNAIR pentru condițiile meteorologice adverse excepționale, termenul contractual de finalizare a fost prelungit până pe data de 5 iunie 2023.
Dar, la începutul lunii mai, stadiul fizic al lucrărilor era de 45%, urmând să fie pusă în operă mixtura asfaltică după finalizarea lucrărilor de poduri, în vederea deschiderii traficului pe VO Zalău
Reprezentanții CNAIR spun că mobilizarea antreprenorului este extrem de slabă, motivul invocat de acesta fiind lipsa forței de muncă și procedurile greoaie de acordare a vizelor de muncă pentru personalul adus din afara țării, respectiv din China.
Totodată, au apărut întârzieri și din cauza condițiilor meteo nefavorabile, pentru care au fost acordate extensii de timp. În același timp, condițiile dificile din șantier au generat două alunecări de teren la km 0+600 și la km 3+400.
CNAIR a luat mai multe măsuri legate de contractul pentru VO Zalău. Astfel, a emis un certificat negativ pentru perioada octombrie – decembrie 2022. A emis Notificarea de revendicare a beneficiarului prin care CNAIR atrage atenția că antreprenorul este pasibil de penalități în valoare de 27,83 milioane lei pentru întârzieri în execuția contractului.
De asemenea, CNAIR a solicitat supervizorului să notifice antreprenorul în vederea mobilizării conform programului de execuție.
Varianta de ocolire Techirghiol (25,88 km, profil de drum expres)
Anul acesta urmează să fie lansată procedura de achiziție publică în vederea atribuirii contractului de execuție a variantei de ocolire Techirghiol.
Valoarea estimată a acestui contract este de 285,12 milioane lei.
Până acum a fost finalizat studiul geotehnic, iar în această vară proiectantul Consitrans va preda studiul de fezabilitate și proiectul tehnic.
De asemenea, va fi obținut acordul de mediu. După parcurgerea acestor etape se va elabora documentația pentru lansarea licitației de execuție a lucrărilor.
Centuri realizate în parteneriat cu autoritățile locale
Dintre proiectele CNAIR realizate în colaborare cu autoritățile locale, anul acesta urmează să fie finalizate:
7,2 km Drum de legătura între municipiul Oradea și comuna Sînmartin / Băile Felix, județul Bihor
5,852 km Varianta Ocolitoare Aleșd, județul Bihor
1,195 km Varianta Ocolitoare Beclean, județul Bistrița Năsăud.
7,33 km Varianta Ocolitoare Stei/Beiuș, județul Bihor.