Au fost propuse trei variante de traseu pentru Centura Aleșd din județul Bihor. Ieri a fost realizată o primă analiză a acestora de către comisia tehnico-economică a CNAIR.
Prima variantă, propusă în anul 2010, presupune un traseu cu o lungime de 16.8 km, care traversează râul Crișul Repede în sud și o zonă deluroasă și accidentată în nord. Lungimea și complexitatea lucrărilor ar urca valoarea proiectului la 102 milioane de euro cu TVA inclus, adică 6 milioane de euro/km.
Al doilea traseu are o lungime de 6.4 km, la o valoare estimată de 27 de milioane de euro, ceea ce înseamnă 4.2 milioane de euro/km.
Cea de-a treia variantă presupune un traseu de 5.9 km, realizabil la un cost de aproximativ 25 de milioane de euro.
Ultima variantă, cea de 5.9 kilometri, este cea recomandată de proiectant și susținută de către CJ Bihor după ce, în urma unei analize multicriteriale, a obținut cel mai mare punctaj.
Aceasta este investiția cu cele mai reduse costuri, realizabilă în termenul cel mai scurt și cu cele mai mici cheltuieli de întreținere și operare. De asemenea, lucrările de execuție nu ar afectata aria protejată ROSCI0050 (Râul Crișul Repede, amonte de Oradea).
„Varianta a 3-a are un preț la un sfert din cel gândit inițial pentru prima variantă din 2010 și o lungime de trei ori mai mică. Este proiectul pe care CJ Bihor îl susține. Vorbim de exproprieri de terenuri și doar o singură clădire. Avem un acord de principiu al comisiei tehnico-economice a CNAIR. A doua variantă presupune mai multe exproprieri, pentru că intrăm în zona unor societăți comerciale și, de asemenea, înseamnă lucrări foarte mari de consolidare în albia Crișului Repede. Până în data de 12 ianuarie acest proiect va fi accesibil publicului cu toate detaliile, pentru ca cei care au observații să ni le poată transmite. […] În aceste condiții am putea avea până la sfârșitul lunii mai studiul de fezabilitate cu toate datele necesare pentru această centură și, odată aprobat, să demarăm procedura de proiectare și execuție a acestei centuri, inclusiv partea de exproprieri, astfel încât la finalul anului 2023, proiectul fiind cuprins în actuala perioadă de finanțare pe POIM, să avem o centură nouă și traficul prin Aleșd pe relația Oradea-Cluj să nu mai fie o problemă, așa cum este astăzi”, a declarat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2020