Statul român și-a exprimat interesul pentru achiziționarea acțiunilor deținute de către BERD la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.
O echipă de negociere cu BERD urmează să fie aprobată de Guvern. Echipa va fi condusă de Bogdan Stelian Mîndrescu și va fi formată din reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transportului.
Nu numai România este interesată să preia acțiunile Danube Logistics SRL deținute de BERD în Portul Giurgiulești, ci și Bulgaria.
Compania MBF Port Burgas din Republica Bulgaria a anunțat această intenție cu scopul de a investi în portul Giurgiulești.
Interesul României pentru acest port este justificat de concurența dintre Portul Constanța și celelalte porturi din bazinul Mării Negre și cele ale statelor membre UE. Aceasta în contextul extinderii hinterland-ului Portului Constanța și transformării lui într-un lider de piață pentru zona Centrală și de Sud-Est a Europei și, totodată, în contextul redresării, reconstrucției și modernizării Ucrainei.
Portul Giurgiulești este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone.
Acest port oferă servicii de transbordare la patru terminale:
– terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui;
– două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe;
– un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, semințe, șrot, DDGS (borhot furajer) și fier vechi.
În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust.
De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.
Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Giurgiulești au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%.
În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).
Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate.
Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599 mii de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG.
Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea soarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone.
De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195 mii de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119 mii de tone.
Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.