Aproape 30 mii de oameni care vin la muncă spre Oradea din zona metropolitană vor avea posibilitatea să folosească tram-trenurile (tramvaiele-tren), o soluție de transport mult mai economică, mai puțin poluantă decât transportul rutier.
Proiectul este pregătit de Primăria Oradea în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor.
Proiectul de mobilitate metropolitană prevede șase tronsoane, integrate într-o rețea de linii feroviare electrificate, pe care vor circula 13 tram-trenuri.
Valoarea acestuia este de 235 de milioane de euro cu TVA inclus.
„Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare”, a precizat primarul Florin Birta.
Consiliul Local Oradea a aprobat studiile de fezabilitatea și indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilității metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legătura Borș – Iris, legătura Oradea – Toboliu și pentru interconectarea infrastructurii la rețeaua de cale ferată pe tronsonul Oradea Est – Oradea – Oradea Vest.
Totodată, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea străzii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea-Sântandrei și desființarea trecerii de cale ferată din zona str. Corneliu Baba.
Reabilitarea infrastructurii de transport, proiect de peste 22 mil euro, intr-un municipiu
Prin „tren metropolitan” se înțelege un serviciu de interes economic general în domeniul transportului public de călători, care deservește, de regulă, teritoriul administrativ al unui municipiu și zona sa urbană funcțională, utilizând linii de cale ferată convențională, linii de cale ferată dedicată, o combinație a acestora sau o combinație între linii de cale ferată și cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou.
Viteza maximă de circulație proiectată va fi de 70 km/h în afara localităților și 30 km/h în localități.
Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmând să fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V.
Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate într-o rețea de linii feroviare electrificate și linii de tramvai extinse.
Primăria Oradea a pregătit studiile de fezabilitate pentru patru tronsoane:
* Tronson Magazinul Jumbo – Aeroport, L= 2.230 m.
– Linie cale ferată simplă electrificată;
– Electrificare 600 V c.c. – stație de redresare;
– Se vor amenaja 3 peroane în cele trei stații, una în dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), câte una în dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), stația Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m și o lățime de 2 m. Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.
– Podeț peste canal de desecare zona parcare Jumbo;
– Pasarela pietonala supraterană, km 1+515 OTL Pasarela va fi o construcție metalică dotată cu lift pentru persoane cu dizabilități;
– Pasajul subteran pietonal subtraversează Calea Aradului (E671) si linia de tramvai.
Valoarea totală a investiției este 61.453.840 lei, inclusiv TVA (12,2 mil. euro).
* Tronson Oradea Est – Oradea – Oradea Vest, L=8.970m, care include și proiectul pasaj rutier inferior Cazaban.
– Execuția de peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atât trenuri CFR, cât și tram-trenuri)
– 3 peroane: Făcliei (zona Nymphaea), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (POD CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 și 328 între Oradea Est – Oradea – Oradea Vest).
– Pasaj rutier Inferior – Cazaban: Pentru crearea conectivității între str. Cazaban și drumul Oradea – Sânmartin și drumul Oradea – Sântandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 și 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odată cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se va desființa sensul giratoriu și trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad – Oradea km 116+700 și linia 335 Episcopia Bihor – Oradea Vest km 4+542.
Valoarea totală a investiției este 6.233.534 lei, inclusiv TVA (1,2 mil. euro).
* Tronson Oradea Vest – Cheresig (Linia 334), L= 17.244
- Tronson: Linia 7 – Linia 334 (Cheresig), L= 945m;
- Tronson: Racord CF 3 (Linia 7 – Bucla Ioșia) L= 442m;
Total = 18.631m
– Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 9 buc și unul, în stația Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atât trenuri CFR cât și tram-trenuri);
– Electrificare linie existentă.
În stația Oradea Vest se va construi un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din stația inclusive centura Oradea (str. Densușianu), cu ieșire în str. 9 Mai.
În cazul acestui proiect, accesul pietonal și al persoanelor cu dizabilități se va face din stația CF Oradea Vest prin rampe de acces cu panta maximă de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scări și lift, apoi mai departe, cu ieșire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maximă de 8%.
Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe pentru calatori, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.
Valoarea totală a investiției este 233.666.026 de lei inclusiv TVA (46,7 mil. euro).
* Tronson: Borș, L= 5.336+320=5.656 m
– Extindere linie un singur fir Sinteza – Hotel Iris;
– Electrificare cu stație de redresare 3 buc;
– Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 5 peroane;
Valoarea totală a investiției este 121.489.263 de lei inclusiv TVA (24,2 mil. euro).
Pe tronsonul Pod CFR – bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron existent.
Pe tronsonul bucla Sinteza – bucla Borș (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron nou construit. Pasarelele vor fi construcții metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilități
Tronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor sunt:
* Direcția Oradea – Sânmartin
– Lungime totală: 8,4 km
– Două tronsoane:
- Tronson 1: Linia de tramvai (bucla Nufărul)- calea ferată (linia 324): 1,4 km- 1,4 km; 2 puncte de oprire spre cartierul Nufărul (în spatele străzii Morii și la intersecția cu calea ferată);
- Tronson 2: Linia 324 – Sânmartin – 7 km; 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sânmartin; 1 Mai; Felix și limită Cordău, lângă Inelul Rutier Metropolitan);
Pasarelă pietonală supraterană – Cartier Tineretului.
Valoarea totală a investiției este 101,9 mil. lei, inclusiv TVA (20,2 mil euro).
* Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrală
Lungime totală: 1,3 km
Două tronsoane:
- Tronson 1: Parc Olosig – Lacul Roșu – Ștefan cel Mare – 1 km; 2 puncte de oprire (Lacul Roșu și Ștefan cel Mare – înainte de McDonald’s);
- Tronson 2 (cale ferată): Ștefan cel Mare – Gara CFR – 270 metri;
Valoarea totală a investiției este 43,5 mil. lei, inclusiv TVA (8,7 mil. euro).
* Material rulant (durată execuție 36 luni)
– 8 vehicule feroviare tip tram-train cu sistem hibrid de alimentare (baterii și rețea de alimentare electrică 600 V c.c.); Capacitate: 40 de locuri pe scaun și 160 de locuri în picioare; autonomie de minim 3 km;
– 5 vehicule feroviare tip tram-train electrice cu încărcare prin pantograf de la rețeaua electrică 25.000 V c.c. și rețeaua electrică 600 c.c.; Capacitate: 90 de locuri pe scaun și 150 de locuri în picioare.
Valoarea totală a investiției este 13 tram-train-uri: 549,7 mil. Lei inclusiv TVA – 110 mil.
Citiți revista Arena Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023