Desființarea Agențiilor de Control și Încasare (ACI), lipsa unui control al vehiculelor care nu respecta masele și dimensiunile maxime admise, distrugerea negocierilor colective și încălcarea drepturilor salariatilor sunt atacuri directe la siguranța infrastructurii rutiere și la angajații care o întrețin, susțin reprezentanții sindicatului „Elie Radu” din CNAIR.
Ei au anunțat că, pe 20 februarie, angajații C.N.A.I.R. S.A. ies în stradă.
Sindicaliștii cer guvernanților să ia măsuri rapide, altfel vor bloca activitatea și vor protesta în toată țara.
Deși am intrat în Schengen și ar fi trebuit ca guvernanții noștri să fi adaptat deja legislația la noile realități, sindicaliștii acuză că nu se întâmplă nimic pozitiv.
În loc să ne reorganizăm și să ne adaptăm controlul vehiculelor care nu respectă masele și dimensiunile maxim admise, C.N.A.I.R. S.A. a înțeles să desființeze Agențiile de Control și Încasări (A.C.I.) unde se făcea acest control, iar salariații urmează să fie disponibilizați.
Ca întotdeauna, vecinii noștri se descurcă mult mai bine, spun sindicaliștii și dau exemplul companiei similară maghiară care știe să facă control și să încaseze taxe, amenzi (Kozut Nonprofit Zrt).
”Noi, la o lună și jumătate de la intrarea în Schenghen încă nu știm ce vrem să facem, dar să mai și acționăm: Ministerul Transporturilor tace. Degeaba am încercat să ne întâlnim cu reprezentanții lor, nu și-au făcut timp și pentru noi. La C.N.A.I.R. S.A. încercăm de 2 ani degeaba – nicio problemă importantă nu se supune dialogului social. I.S.C.T.R. pare că e singură instituție, subdimensionată, nedotată, nici tehnic și nici la nivel de angajați, care din când în când mai face un control. Însă cu așa controale, vai și amar de drumurile noastre!”, afirmă reprezentanții sindicaliștilor.
C.N.A.I.R. S.A., în calitate de administrator de infrastructură rutieră, are obligația legală de a menține integritatea drumurilor și siguranța participanților la trafic. Asigurarea conformității vehiculelor cu standardele de masă și gabarit contribuie la creșterea siguranței rutiere (vehiculele care depășesc limitele pot crea situații periculoase), protecția infrastructurii, reducând costurile de întreținere și reparație a drumurilor.
Totuși, aceasta nu vrea să mai presteze o astfel de activitate, ci preferă să desființeze ACI-urile, cu consecința concedierii colective a salariaților săi și a diminuării contribuției sale la bugetul de stat.
Pe lângă problemele de ordin organizatoric cu care se confruntă această companie, statul lovește în plus prin emiterea de ordonanțe cu impact asupra negocierii colective și a contractelor colective de muncă deja încheiate.
După ce inițial s-a adoptat Legea nr. 296/2023 prin care au fost impuse norme de personal în mod aleatoriu, fără să se țînă cont de nivelul companiei, structura sa teritorială, fapt care a dus la anomalii în cadrul sau, a fost adoptată și OUG 156/2024 care introduce derogări permanente de la Legea 367/2022, blocând negocierile libere la contractele colective de muncă.
În acest context, salariile nu se mai pot adapta la inflație, afectând nivelul de trăi, angajații pleacă în privat, iar calitatea serviciilor publice scade.
În cadrul C.N.A.I.R.- S.A. există oricum un deficit acut de salariați calificați, ingineri, tehnicieni, mecanici de utilaje, șoferi etc. Aceștia preferă muncă în domeniul privat unde salariile sunt mai mari. S-a ajuns în situația în care salariații existenți au concedii de odihnă de luat pe doi-trei ani de zile și nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă.
Acest deficit de personal se regăsește în special la nivelul districtelor. De exemplu, în cadrul Districtului Feleac (din cadrul DRDP Cluj) sunt doar doi muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenței și intervențiilor la accidente.
Salariații sunt chemați la muncă suplimentară. Deși acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil, nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori sindicaliștii fiind nevoiți să promoveze acțiuni în instanță.
Muncitorii sunt expuși accidentelor din cauza lipsei de personal și de echipamente adecvate pentru semnalizare și protecție în zona drumului.
Astfel, au fost situații în care au salariații au fost spulberați de pe partea carosabilă în timp ce executau activitățile de serviciu din cauza lipsei dotărilor cu echipamente și utilaje de protecție a acestora (CIC Săliște 4 muncitori , DRDP Craiova – deces, DRDP București – deces , etc ).
Acestea sunt doar o parte din probleme.
”Nu ne mai lăsăm umiliți! Dacă guvernanții nu iau măsuri vom protesta în fața C.N.A.I.R. S.A., a Ministerului Transporturilor și Ministerul Finanțelor!”, afirmă reprezentanții Sindicatului ”Elie Radu”.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024