
Radu Samoilă, directorul general al companiei de construcții Eky-Sam din Iași
Cu toate că zeci de mii de cetățeni din întreaga țară așteaptă să circule pe drumuri reabilitate, șantierele acestor investiții sunt în pericol să încetinească semnificativ ritmul lucrărilor.
Reducerea alocărilor bugetare și incertitudinea privind finanțarea lucrărilor îi îngrijorează pe managerii firmelor de construcții drumuri.
“Considerăm că orice întârziere a plăților va avea efecte directe asupra calității proiectelor, asupra comunităților, dar și asupra economiei țării”, este de părere Radu Samoilă, directorul general al companiei de construcții Eky-Sam din Iași, care are aproape 200 de angajați.
Firma gestionează la momentul actual 18 proiecte de infrastructură rutieră, unele dintre acestea fiind în stadiu incipient sau chiar nedemarate efectiv în execuție.
Diminuarea bugetelor va avea, cu siguranță, un impact direct asupra ritmului de execuție, consideră domnul Samoilă.
În sectorul construcțiilor de drumuri, predictibilitatea finanțărilor este esențială, deoarece orice întrerupere îi afectează nu numai pe constructori, dar mai ales comunitățile care au nevoie de aceste investiții pentru dezvoltare.
Constructorul speră ca autoritățile să găsească soluții pentru a evita astfel de blocaje.
”În situația întârzierii plăților analizăm toate opțiunile pentru a minimiza impactul asupra companiei noastre. Totodată, ne vom concentra asupra optimizării resurselor și a fluxului de lucru”, ne-a precizat directorul general Eky-Sam.
În același timp, domnul Samoilă consideră că, în cazul suspendării unor proiecte, primordial este să gestioneze resursele umane astfel încât să fie minimizat impactul asupra muncitorilor.
”Vom analiza posibilitatea relocării acestora pe alte șantiere active, acolo unde acest lucru este fezabil. Totodată, în funcție de durata suspendării, vom avea în vedere și măsuri alternative, precum reprogramarea și redistribuirea personalului în funcție de nevoile companiei”, spune directorul general Eky-Sam.
Programul Anghel Saligny: Peste 2.000 de santiere de drumuri din toata tara risca sa fie blocate
Risc major de degradare a lucrărilor pe șantierele suspendate
Încetinirea sau suspendarea lucrărilor prezintă un risc major de degradare a lucrărilor deja executate în cadrul proiectelor.
De asemenea, astfel de întârzieri duc la costuri suplimentare pentru constructor, care trebuie să își reorganizeze resursele umane și logistice, precum și la probleme pentru beneficiar care se va confrunta cu termene depășite.
”Desigur că pentru evitarea degradării lucrărilor deja executate, vom analiza necesitatea măsurilor de conservare a acestora. De regulă, astfel de costuri ar trebui acoperite din bugetul proiectului sau prin soluții identificate cu beneficiarul lucrărilor. Cert este că orice amânare, fără o strategie clară, poate produce pierderi semnificative atât pentru constructor, cât si pentru beneficiari”, consideră domnul Samoilă.
În același timp, un alt risc major al blocării șantierelor îl reprezintă impactul asupra activității societăților din acest sector, deja greu încercate de schimbările legislative din ultima perioadă.
Sectorul construcțiilor traversează acum o perioadă dificilă din cauza modificărilor legislative și a creșterii contribuțiilor la stat în urma eliminării integrale a facilităților fiscale de care angajații din sector trebuiau să beneficieze până în 2028, potrivit acordului semnat de Guvern cu FPSC.
”Aceste schimbări pun o presiune suplimentară pe companii și ne îngreunează și mai mult găsirea unor soluții rapide pentru menținerea locurilor de muncă în cazul unor întârzieri ale finanțărilor. Sperăm, însă, că astfel de situații să fie evitate printr-o clarificare rapidă a finanțărilor pentru anul 2025”, spune Radu Samoilă, director general Eky-Sam. n