Dacă nu se vor avea în vedere măsuri de stimulare a sectorului construcțiilor şi a economiei, în general, recentele măsuri dispuse de Guvernul României în ultima ședință din anul 2024 nu vor aduce rezultatele așteptate.
”Înțelegem nevoia Guvernului de a lua unele măsuri pentru «corectarea deficitului bugetar excesiv», dar considerăm că este imperios necesar ca, în paralel cu reducerea cheltuielilor cu aparatul bugetar, să se aplice măsuri stimulative pentru creşterea economiei reale, generatoare de buget”, declară Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), reprezentativă pentru sectoarele construcţii civile şi industriale, materiale de construcţii și tâmplarie termoizolantă.
Într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului României, FPSC propune:
Stimularea forţei de muncă prin facilități la impozitare
Forţa de muncă rămâne cel mai valoros capital al economiei. Aceasta mai ales în condițiile în care criza de forţă de muncă din Europa o adânceşte și mai mult pe cea din ţara noastră, România rămânând în continuare furnizor de fortă de muncă pentru alte ţari.
Un sistem de impozitare diferenţiat a salariilor brute are în vedere ca:
* Salariile sub 15.000 lei să fie impozitate cu 5%;
* Salariile intre 15.001 si 30.000 lei să fie impozitate cu 10%:
* Salariile de peste 30.001 lei să fie impozitate cu 16%.
De menţionat că salariile brute din sectorul construcţii sunt în continuare mai mari decât cele din economie (4.582 lei/lună faţă de 4050 lei/lună) iar pentru salariile nete diferenţa este de peste 450 lei/lună în minus.
Impozitarea companiilor
Aşa cum FPSC a mai solicitat, aplicarea unui impozit de 1% companiilor care realizează cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro/an trebuie rediscutată în următoarele scenarii separate sau combinate:
– introducerea unor criterii de aplicare
– micşorarea cuantumului la un nivel mai uşor suportabil de 0,5%,
– mărirea pragului de aplicare la peste 100 milioane euro/an.
Plata facturilor și compesarea obligatiilor de plata ale firmelor cu contravaloarea facturilor neachitate de stat
Firmele de construcții sunt afectate negativ de fapul că beneficiarii publici achită cu foarte mare întârziere facturile pentru lucrările executate.
FPSC solicită Guvernului să aloce cu prioritate sumele necesare pentru plata facturilor restante către firmele de construcţii.
De asemenea, FPSC propune să fie compensate obligaţiile de plată ale companiilor către stat cu contravaloarea corespunzătoare din facturile neachitate de beneficiarul de stat.
Începând cu anul 2019 și până în 2024, sectorul construcţii a înregistrat creşteri aproape constante, datorită în mare parte facilităților fiscale acordate prin OUG 114/2018 pentru o perioadă de 10 ani.
Retragerea la jumătatea termenului a acestor stimulente investiţionale s-a reflectat imediat în rezultatele statistice oficiale aşa încât sectorul construcţii a încheiat anul 2024 cu creştere negativă, în ciuda lansării unor proiecte de infrastructură majore şi a unei perspective de finanţare din PNRR garantată, iar prognoza ramâne pesimistă.
Întelegând situaţia economiei româneşti, nevoia de intervenţii severe pentru reducerea deficitului bugetar, dar și contextul european dificil, FPSC consideră că ”doar o abordare holistică poate aduce îmbunăţătirea situaţiei şi rezultatele scontate, mai exact, reducerea cheltuielilor este obligatoriu a fi însoţită de măsuri de stimulare a investiţiilor care sunt mari generatoare de venituri la buget”.
Federația Patronatelor Societăților din Construcții asigură Guvernul României de întreaga disponibilitate pentru dialog în vederea găsirii celor mai potrivite soluţii.