Oferte locuri de munca top

Estimari: Fara motive de optimism in perioada urmatoare

arh. Sorin Gabrea, Western Outdoor

Conjunctura economico-socială complexă, în care existăm de o bună bucată de timp, nu ne permite să avem o atitudine optimistă pentru perioada următoare, deși, conform unor date statistice publicate de către orga­nisme profesionale reprezentative pentru domeniu, piața proiectelor de arhitectură ar fi cunoscut o importantă dezvoltare.

 

 

 

Numai că, așa cum spunea fostul prim-minis­tru britanic din perioada victoriană, Benjamin Disraeli, într-o traducere aproximati­vă “există minciuni mai mici, minciuni mai mari și statistici”.

După mai bine de treizeci de ani, administra­ția publică, la toate nivelele, coruptă și acțio­nând cu precădere în folosul cercurilor de in­terese, iar nu în interes public general, nu a reușit să consacre un sistem reglementat (nici măcar nu funcționează cadastrul gene­ral), nicidecum o bază de date publice funcți­onală, care să permită acțiuni eficiente și co­recte, în spațiul public, de toate categoriile.

Nici în perioada următoare nu se întrevăd schimbări semificative în ceea ce privește calitatea acțiunilor în zona public – privată, reflectată, în primul rând, în calitatea regle­mentărilor, dar nici în ceea ce privește mo­dalitatea de operare a administrației publice și, prin extensie, nici în zona celorlalți factori implicați în domeniul investițional, cu efect în dimensionarea domeniului.

În România, patrimoniul construit, în pofida unei evidente creșteri, rămâne, încă, la un ni­vel redus, aproape sărăcăcios în comparație cu media europeană.

În București, probabil că suprafața medie a locuințelor, raportată la numărul locuitorilor, se apropie de 20 mp – lipsesc date statistice actualizate, în timp ce indicatorul similar, în alte țări europene (ex. Suedia – 45 mp), de­pășește cu mult această valoare.

În aceste condiții, calitatea locuirii, afectată și de nivelul deficitar al celorlalți indicatori, co­nexați locuinței, este negativ influențată.

Faptul că administrația publică refuză să acți­oneze ca un partener în relația esențială, în­tre interesul public și cel privat, și să raporte­ze calitatea serviciului public, drept indicator fundamental în ceea ce privește calitatea spațiului public urban, la performanța gene­rală a locuirii și, implicit, la performanța ora­șului, nu ne permite să avem o perspectivă optimistă asupra viitorului.

Remodelarea complexă a domeniului și tre­cerea de la modul de acțiune extractiv, la un nou model, intruziv, în folosul public general, este un proces complex, care necesită oa­meni noi, cu un nou comportament civic și moral, cu un alt nivel cultural.

Reforma administrativă nu înseamnă numai modificarea modului de alcătuire și de admi­nistrare a bugetului municipal sau de elibera­re a autorizațiilor de construire. Reforma ad­ministrației publice este un proces complex, rezultat al unui alt nivel de dezvoltare socială și culturală, cu noi actori educați și cu noi teh­nologii și energii disponibile.

Inteligența artificială este principalul factor care remodelează spațiul public și cel privat

Ne aflăm în momentul în care s-a declanșat un amplu proces, care va produce modificări profunde în societate.

Cumva, vom retrăi, probabil la altă scară, epoca trecerii de la cărbune la petrol, ca sur­să de energie primară. Construcțiile înglobea­ză circa 40% din energia consumată de ome­nire. Drept urmare, orice operațiune care vizează, sub orice formă, economia de ener­gie, este așteptată și binevenită.

Costul inițial al proiectului – mai mare, rezul­tat al aplicării și înglobării noilor proceduri/ utilaje/ echipamente, este nesemnificativ, ra­portat la beneficiile rezultate din funcționa­rea construcțiilor în primii 10 – 15 ani.

De altfel, remarc o modificare importantă a modelelor funcționale, în ceea ce privește lo­cuirea, dar și în alte domenii – clădiri adminis­trative, clădiri comerciale, spații culturale, construcții pentru activități productive.

Inteligența artificială, înglobată sub diverse forme și cu pondere din ce în ce mai impor­tantă, este principalul factor care remodelea­ză spațiul public și cel privat, cu efecte majo­re în calitatea vieții și în ceea ce privește comportamentul uman.

Vom consuma mai puțin, va fi mai curat, vom trăi mai bine. Dacă înțelegem fenomenul, ar fi momentul să medităm asupra unor noi mo­dele de reconfigurare a spațiului public și, im­plicit, a comunităților urbane, în complexita­tea lor, cu implicații evidente, în conformarea construcțiilor de toate categoriile.

Tarifele pentru proiectare au crescut ușor, rezultat al noilor exigențe de proiectare

Am abordat proiecte publice – planuri urba­nistice generale, și planuri urbanistice zonale, și proiecte private, de diverse categorii, cu in­vestitori de marcă.

Dat fiind dimensiunea și complexitatea proiec­telor, am lucrat, mai tot timpul, în echipe mari, cu multe specialități – implicit, cu subcontrac­tori. Tarifele pentru proiectare au crescut ușor, rezultat al noilor exigențe de proiectare.

Având în vedere complicațiile zonei așa-zis politice, care vor perturba, în continuare, cli­matul investițional, nu cred că vor fi condiții mai bune, în ceea ce privește dimensiunea și calitatea proiectelor.

Cu excepția proiectelor de infrastructură, Statul român va restrânge bugetul alocat in­vestițiilor publice, pe o perioadă de cel puțin 5 – 7 ani, iar sectorul proiectelor private, afec­tat semnificativ de atmosfera politică tulbure, va acționa cu prudență.

Drept urmare, ne așteptăm la o perioadă delica­tă, în care va trebui să acționăm prudent, cu ac­cent pe eficiența activităților de proiectare. n


Sus