Calitatea vieții în orașe și îmbunătățirea acesteia prin schimbări la toate nivelurile care definesc orașul: clădiri rezistente și eficiente energetic, digitalizare, transport, managementul deșeurilor, apă, turism, cultură, stil de viață, cu echilibrul dintre muncă și viață privată. Aceasta a fost tematica abordată în ediția a 11-a a conferinței Cities of Tomorrow, organizată de AHK România la Crowne Plaza București cu peste 300 de participanți.
Câteva dintre soluțiile inovatoare care pot aduce transformări calitative în viața locuitorilor orașelor au fost premiate în cadrul concursului de proiecte organizat cu prilejul acestui eveniment. Astfel juriul Cities of Tomorrow a ales 10 finaliști din cele 55 de proiecte înscrise în concurs, iar din cele 10 a premiat trei: „Utilizarea nanotehnologiei pentru transformarea deșeurilor in resurse”, proiect al companiei Kematronic din Baia Mare, la categoria Mediul de afaceri; „Valea Jiului Vibrantă” proiectul Asociației Valea Jiului, la categoria societate civilă și „Tren Metropolitan” al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov. Premiile oferite de AHK România constau într-un pachet de vizitator la târgul Expo Real din München 2023 pentru secțiunea Administrație Publică, un an de parteneriat econet romania, platforma GreenTech a AHK Romania la secțiunea Mediul de Business și un pachet de participare la o delegație de profil în Germania, la secțiunea Societate Civila.
„Vom colecta toate ideile înscrise în această competiție și le vom face publice, astfel încât fiecare dintre dvs. să le poată folosi și să se poată inspira din ele în activitățile viitoare. Ne-am dori să vedem un efect de multiplicare a lor aici în România. Faptul că un număr atât de mare de proiecte a fost înscris în competiție este pentru noi un barometru care ne arată cât de vibrantă și plină de energie este comunitatea Cities of Tomorrow”, a afirmat Sebastian Metz, directorul general al AHK România, cu prilejul ceremoniei de premiere.
Nu doar proiectele din competiție vor fi redate comunității pentru schimb de bune practici și inspirație, dar și alte soluții și puncte de vedere împărtășite în cadrul celor 10 mese rotunde care au precedat conferința. „Obiectivul nostru este să construim o platformă unde specialiști din administrația publică, mediul de afaceri și societatea civilă să se întâlnească și să schimbe idei pentru un viitor mai bun al orașelor României. Trebuie să creștem nivelul de trai în România, pentru ca oamenii să aibă o viață mai bună, un viitor optimist pentru copii, pentru ca aici să se deruleze afaceri de succes, să se reducă migrația, ba chiar oamenii să se reîntoarcă și să-și investească energia și cunoștințele într-un viitor mai bun”, a spus Metz în deschiderea conferinței.
Președintele AHK România, Andreas Lier, a continuat această idee și a adăugat că „mai mult decât oricând, orașele joacă un rol esențial în dezvoltarea sustenabilă a unei Românii puternice într-o Europă puternică, ele fiind motoarele economiei și ale competitivității și totodată locuri de conexiune, de creativitate, de inovație, de servicii, de recreere și de turism”. În contextul în care mai sunt încă foarte multe de făcut în orașele viitorului, Cities of Tomorrow a devenit un vector important de impact, care aduce dezvoltare sustenabilă. „După mesele rotunde care au abordat chestiuni legate de energie, digitalizare, mobilitate, economie circulară și multe altele, plecăm cu convingerea că oamenii vor să trăiască în orașe, să-și crească standardele de viață și să aducă valoare în orașele lor. România și orașele sale au cărți importante de jucat, depinde de noi cum jucăm aceste cărți” a mai menționat el.
Deși orașele sunt centre ale dezvoltării umane iar relevanța lor va crește în viitor, ele au probleme și provocări, cum ar fi aglomerația din trafic, managementul deșeurilor, energia – toate pe fondul unei creșteri a populației pe un teritoriu limitat. Aceste aspecte, semnalate de ambasadorul Republicii Federale Germania la București, dr. Peer Gebauer, au soluții inteligente, pe care multe orașe din lume le-au găsit. „Abordarea integrată s-a dovedit a fi de succes”, a spus el, remarcând faptul că Cities of Tomorrow vine cu abordări pentru a face față acestor provocări ale prezentului și viitorului.
În acest context, o soluție de abordare integrată a provocărilor urbane a fost prezentată de Karmen Strahonja, director general al Stadtmarketing Mannheim GmbH, societatea pentru parteneriat public-privat a orașului Mannheim, fost oraș industrial din sud-vestul Germaniei, cu 2,4 milioane de locuitori și 170 de națiuni. Cheia succesului în Mannheim a fost parteneriatul public privat, în care participația o reprezintă 49% municipalitatea și 51% companiile. „Ne-am transformat dintr-un oraș industrial într-unul pentru oameni. Acum 20 de ani am înființat acest parteneriat cu mediul privat care a funcționat foarte bine”, a explicat ea. În ultimii doi ani, parteneriatul a fost extins și în zona de turism-cultură, prin înființarea societății „Visit Mannheim”, care promovează obiectivele turistice. Totodată au apărut evenimente ca „Orașul verde la marginea râului”, numeroase festivaluri de inovație, de muzică, expoziții de grădinărit și horticultură.
La rândul său, Hilmar von Lojewski, consilier municipal al Asociației Germane a Orașelor, cea mai mare asociație a orașelor din Germania, reunind 4300 de orașe și localități și 52 milioane de locuitori, a vorbit despre provocările actuale ale orașelor germane: pandemia, probleme economice și sociale, globalizarea cu efectele ei asupra competitivității și a piețelor proprietății, migrația, schimbările climatice și tranziția energetică, dinamica demografică, disparitățile sociale dintre orașe, dintre zonele urbane și rurale, venituri inegale și schimbătoare, criza energiei și războiul din Ucraina etc. Pentru toate acestea abordarea este una integrată, care folosește avantajele orașului cum ar fi densitatea, distanțele scurte, dinamismul, competitivitatea, centrele culturale, educația, infrastructura tehnică, universitățile și cercetarea, sportul, patrimoniul sau un nou mod de a construi locuințe care să respecte spațiul verde.
Un alt invitat, arhitectul danez David Sim și autor al cărții „Soft City”, a prezentat viziunea sa futuristă de oraș „soft”, un oraș în care oamenii sunt mai conectați prin oferirea mai multor spații verzi, locuri de joacă pentru copii sau chiar transformarea spațiilor comune dintre blocuri într-un fel de grădini urbane în care vecinii să se poată întâlni. Pe lângă infrastructura pietonală și de ciclism, acest oraș ar avea trafic decongestionat, ceea ce ar acorda oamenilor mai mult timp pentru ei înșiși. Oportunitățile de petrecere a timpului liber sunt și ele variate: „Poți avea senzația de vacanță și atunci când ești în oraș. Frumusețea vieții urbane constă în conectarea oamenilor. Conectivitatea cu natura ne face mai sănătoși”, a explicat el.
Dezbaterea pe tema calității vieții și cum se poate atinge acest obiectiv prin implicarea tuturor actorilor relevanți: administrație publică, mediu privat și societate civilă, precum și exemple despre ce s-a făcut până acum în câteva orașe din țară a încheiat ediția a 11-a a conferinței Cities of Tomorrow. La discuții au participat vice-primarul orașului Brașov, Flavia Boghiu, directorul de dezvoltare al Nhood România, Ruxandra Dragomir, directorul comercial VGP România, Dana Bordei și Marius Perșenea, Chief Operating Officer, Iulius.
Mesajul întregului eveniment Cities of Tomorrow a fost că fiecare din noi poate contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață în orașe, prin aplicarea unor mici schimbări pentru a avea orașele în care dorim să trăim.
Cities of Tomorrow este un eveniment anual, de referință al AHK România, dedicat dezvoltării urbane și regionale. Scopul său este să încurajeze dezvoltarea durabilă a țării, să promoveze măsuri pentru creșterea competitivității și atractivității României pentru noi investiții. Întregul eveniment este o platformă pentru schimburi idei, concepte și bune practici între sectorul public și cel privat, care mai apoi se pot transforma în proiecte și parteneriate, cu acțiuni și rezultate concrete.
În foyerul hotelului Crowne Plaza a fost organizat un Marketplace, unde sponsorii evenimentului: BASF, Delgaz Grid, E.ON, FEPRA, Siemens Healthineers, Hotspot, Iulius, nhood, Bosch România, Horvath, RETIM, SNRB și-au prezentat soluțiile și tehnologiile destinate modernizării și eficientizării orașelor și regiunilor.
Despre AHK România
AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002, AHK numără circa 580 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană.
De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcționează și Centrul de competență pentru Republica Moldova. Dorim astfel să intensificăm relațiile de afaceri între companii din România, Republica Moldova și Germania și să contribuim semnificativ la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.
Laitmotivul anului 2023 pentru AHK România: Strengthening Partnerships – Turn Challenges into Opportunities
Parteneriatele puternice reprezintă fundamentul pentru a face față provocărilor actuale și viitoare. Gândirea și acțiunile îndreptate către formarea de parteneriate între companii, mediul politic, societate și educație sunt mai importante ca niciodată. În acest context, am ales pentru acest an ca laitmotiv „Strengthening Partnerships”. În cadrul parteneriatelor, însoțim transformarea în modele de afaceri durabile și sprijinim în mod activ investițiile în educație, sănătate, știință și noi tehnologii. Pentru a atinge aceste obiective ambițioase, trebuie să colaborăm mai strâns ca niciodată și să gândim în aceeași direcție. În cadrul unor Strengthened Partnerships transformăm Challenges into Opportunities!