Centrele comerciale trec prin schimbari masive la nivel international. Pe de o parte retailerii profesionisti tind sa se concentreze, in timp ce altii dispar, iar pe de alta parte, Internetul si comertul online genereaza mutatii. Daca acesta din urma detine in prezent o pondere de 9-11% din retail-ul modern, in 5-10 ani ar putea ajunge la 28%, a afirmat Stephan Mayer-Heinisch, presedinte Consiliul Austriac pentru Centre Comerciale, in cadrul Conferintei „The Future of Shopping Centers in Romania”, organizate de compania de consultanta Immpuls.
Expansiunea comertului online nu va cauza neaparat declinul centrelor comerciale, o piata confruntata de altfel in permanenta cu schimbari. O parte dintre cumparatori ar putea chiar combina comertul online cu vizitarea centrelor comerciale. Mai mult decat atat, acestea din urma tind sa devina o destinatie de divertisment, considera Harald Flöer, directorul fondului de investitii, Aberdeen Immobilien, care detine, printre altele, centrul comercial Iris, din cartierul bucurestean Titan..
Internetul si telefoanele mobile au un impact major asupra comertului modern. In 2014, in jur de 55% din vanzarile centrelor comerciale vor fi influentate de mediul online, intrucat cumparatorii tind sa se documenteze pe Internet din ce in ce mai mult asupra produselor pe care le cumpara ulterior la mall. Astfel, proprietarii de centre comerciale trebuie sa gaseasca cele mai bune modalitati prin care „sa integreze mall-ul in viata cumparatorului”.si sa ii recompenseze fidelitatea, considera Georgios Argentopoulos, CEO Baneasca Commercial Area.
*Romanii vor cheltui mai mult in centrele comerciale anul acesta
Ciclurile economice tind sa se scurteze, iar operatorii de centre comerciale trebuie sa tina pasul cu tendintele, sa reactualizeze mixul de chiriasi si sa caute in permanenta elemente de diferentiere, considera Gijs Klomp, managing director JLL.
In opinia sa, piata din Romania nu este suprapopulata de centre comerciale si permite intrari noi.
In 2013 cresterea PIB a fost generata cu precadere de exporturi si doar intr-o mica masura de consumul intern. Situatia ar putea sa se schimbe anul acesta, in sensul intensificarii consumului, chit ca, in ansamblul, cresterea economica prefigurata nu va depasi 2,3%. Pentru proprietarii de centre comerciale si retaileri, cresterea consumului este imbucuratoare. Astfel, consumul de produse nealimentare s-ar putea majora cu 4,5% fata de anul 2013, ceea ce ar aduce centrelor comerciale venituri mai mari cu pana la 3,5%. Aceste venituri nu vor fi insa repartizate uniform in piata, ci vor avea intaietate centrele comerciale situate pe pozitii dominante, apreciaza Robert Maxim, managing partner Ensight Management Consulting.
*Bancile sunt dispuse sa finanteze proiectele bune
Finantarea dezvoltarii de noi centre comerciale nu reprezinta pentru banci un proces lipsit de riscuri, cu atat mai mult in cazul proiectelor situate in afara Bucurestiului, unele dintre ele prezentand prea multi metri patrati comparativ cu cererea existenta, afirma Ioana Gheorghiade, director executiv Project Finance in cadrul BCR Erste Bank.
In ultima perioada, BCR a finantat indeosebi proiecte de birouri, avand in vedere ca multe proiecte de retail, chiar si dintre cele bune, au intampinat dificultati. In decizia de acordare a unui credit, pentru banca este important profesionalismul solicitantului si capacitatea acestuia de a contribui cu capital propriu in proiect. Chiar si asa, proiectele de dezvoltare finantate sunt atent monitorizate de banca, mai precizeaza doamna Gheorghiade.
*Proprietatile cu probleme au inceput sa fie reciclate
Portofoliile imobiliare cu probleme, fie ca este vorba de portofoliile bancilor sau proprietati individuale, au fost in vizorul investitorilor in ultimii 3 ani. Incepand cu anul trecut insa, acest interes a inceput sa se concretizeze in tranzactii, iar tendinta se mentine, subliniaza Matei Florea, partener Schönherr Romania.
„Investitorii studiau de ceva timp piata, dar asteptau sa vada pana unde coboara”, adauga domnul Florea.
Sunt cazuri in care cumparatorul cunoaste activitatea investitorului initial si poate repune proiectul pe picioare prin injectarea de capital proaspat.
Pe de alta parte, sunt si investitori agresivi, care investesc in active cu probleme, insa doar la preturi cu mult reduse. De exemplu, acestia preiau centre comerciale din provincie pentru a le revinde ulterior sub o forma diferita.
*Din ce in ce mai multe centre comerciale din Romania vor fi renovate
In ultima perioada au fost lansate multe proiecte de noi centre comerciale. In afara Bucurestiului, in orasele in care exista mai multe centre comerciale, competitia este dura si nu toate proiectele noi vor putea avea succes, este de parere Ali Ergun Ergen, managing partner al companiei de consultanta TBE.
In plus, finantarea proiectelor noi este greu de asigurat, iar chiriasii sunt foarte exigenti, in special in ceea ce priveste contributia proprietarului la amenajarea spatiilor.
Centrele comerciale trebuie reinventate, sa asigure spatii largi, cu multa lumina, iar ponderea facilitatilor de divertisment sa fie cat mai mare. De asemenea, managementul este acum mai important ca niciodata si trebuie sa inteleaga foarte bine activitatea de retail, sustine domnul Ergen.
In urmatorii ani, cel mai probabil va creste ponderea renovarilor de centre existente in detrimentul proiectelor noi, mai spune reprezentantul TBE.
Desi 30-35% din centrele comerciale din Romania sunt din generatia intai, doar cateva dintre acestea au fost renovate pana acum. Prin urmare, sunt de asteptat extinderi si redezvoltari, afirma Luiza Moraru, Head of Retail and Property Management, CBRE Romania.
Un aspect din ce in ce mai important in succesul unui centru comercial va fi legat de reducerea costurilor cu utilitatile prin aplicarea de tehnologii „verzi”, care pot aduce economisiri de 10-20% in operare, adauga Luiza Moraru.
*Anchor Grup investeste 25 milioane de euro in renovarea centrelor comerciale
In 2014, Anchor Grup va lucra intr-un ritm alert la proiectele de renovare si repozitionare a celor doua centre comerciale pe care le detine in Capitala, respectiv Plaza Romania si Bucuresti Mall, primele centre moderne din Romania. Investitia totala va atinge aproximativ 25 de milioane de euro, iar lucrarile vor fi finalizate in mai putin de un an si jumatate. „Avem finantarea si toata echipa necesara pentru a repozitiona centrele comerciale si a demonstra ca ele pot coexista cu cele noi”, afirma Razvan Gaita, CEO Anchor Grup.