Oferte locuri de munca top

Ce proiecte de transport au fost propuse pentru PNRR

Prin Planul Național de Relansare și Reziliență – PNRR vor fi finanțate investiții de 9,5 miliarde de euro pentru transportul rutier și pentru transportul feroviar. Propunerile urmează să fie aprobate săptămâna aceasta de Guvern și apoi vor începe negocierile cu Comisia Europeană. Oficial, această etapă de negociere demarează la data de 1 mai 2021, însă discuțiile cu reprezentanții Comisiei Europene au avut loc informal, pe componente, pe parcursul perioadei de elaborare a PNRR.

Transport rutier și autostrăzi

Investițiile pentru transportul rutier și autostrăzi fac parte din Pilonul III – Creștere inteligentă, sustenabilă și incluzivă. Buget inițial de negociere este de 4,5 miliarde euro.

Obiectivele sunt:

* Creșterea eficienței implementării investițiilor în infrastructura de transport, prin creșterea capacității administrative, a guvernanței corporative (CNIR si CNAIR), coroborat cu investiții în dezvoltarea infrastructurii rutiere majore (TEN-T) și a conexiunilor cu zone relevante din punct de vedere economic (inclusiv cu potențiale culoare navigabile) în special pe următoarele tronsoane:

– A7 – Anumite secțiuni;

– A8 – Anumite secțiuni;

– A1 – Secțiunea Lugoj – Deva;

– A3 – Anumite secțiuni și Centura Metropolitană Cluj;

– Legătura între Autostrada A1 – Timișoara – Aeroportul Timișoara;

– Legătura Autostrada A8 – Lețcani Vest – Bypass Iași – Iași Dacia;

– Legătura Apahida (Est Cluj-Napoca) – Jucu (Zona industrială și logistică);

– Legătura între Autostrada A1 – Pitești – Mioveni Bypass;

– Legătura Craiova Est – Drum Expres Pitești – Craiova;

– Legătura Hunedoara – Sântuhalm – Autostrada A1;

– Legătura A10 – Teiuș – Blaj (zona industrială);

– Legătura Autostrada A3 – Mărtinești – Vâlcele;

– Alternativa Techirghiol (Litoral Express);

– Legătura Slobozia – Drajna Nouă – Autostrada A2;

– Legătura Călărași – Drajna Nouă – Autostrada A2;

– Legătura DN1 – Aeroport Henri Coandă – Autostrada A3/A0;

– Legătura Sfântu Gheorghe – Autostrada A13;

– Legătura Râmnicu Vâlcea – Tigveni;

– Alte proiecte minore care asigură accesul diferitelor zone de interes către infrastructura mare de transport și conexiuni cu potențiale culoare navigabile.

* Introducerea de politici și tehnologii ecologice și digitale în sectorul transporturilor, vizând în principal următoarele:

– Punerea în aplicare a sistemelor inteligente de gestionare a traficului, a semnelor și semnalelor rutiere, precum și a altor elemente care vizează traficul inteligent pe drumurile publice;

– Dezvoltarea unui centru de management al traficului, sisteme de informare a utilizatorilor, interoperabilitatea sistemelor de transport;

– Stații de reîncărcare electrice;

– Crearea și dezvoltarea cadrului de impozitare și control – instalații de măsurare a greutății automate pentru zonele de frontieră, sisteme integrate de control rutier, taxare pe baza principiului „poluatorul plătește”.

*  Asigurarea siguranței pe drumurile naționale prin pregătirea și punerea în aplicare a cadrului strategic privind siguranța rutieră, incluzând următoarele:

– Măsuri de siguranță pasivă – bariere și atenuatoare de impact;

– Iluminare pe timp de noapte – elemente de semnal și sistem de management;

– Pasaje denivelate și alte soluții tehnice de eliminare a punctelor negre;

– Sistem de marcare digitală și proiect pilot pentru vehicule autonome.

Transport feroviar și mobilitate urbană

Investițiile pentru transportul feroviar sunt incluse în Pilonul I – Tranziția Verde. Bugetul inițial de negociere este de 5 miliarde euro.

Obiective:

* Optimizarea managementului traficului feroviar pe rețeaua națională și investiții aferente lucrărilor de modernizare a sectoarelor selectate din rețeaua TEN-T, cum ar fi:

– Arad – Timișoara – Caransebeș;

– Cluj – Episcopia Bihor;

– Brașov – Aeroport Brașov;

– Timișoara – Aeroport Timișoara;

– Trenul metropolitan Cluj Napoca.

* Reînnoirea și electrificarea căii ferate prin măsuri de reformă (o nouă abordare strategică care include mecanisme de prioritizare a intervențiilor) și investiții (șine, traverse, macaze, înlocuirea stratului de piatră), în special pentru tronsoanele selectate.

* Optimizarea mersului trenurilor de călători pe rețeaua feroviară națională, inclusiv prin următoarele intervenții:

– Optimizarea mecanismului instituțional de gestionare a investițiilor în domeniul feroviar și de furnizare a serviciului public;

– Achiziția de material rulant verde pentru rețeaua națională;

– Modernizarea materialului rulant existent pe rețeaua feroviară națională;

– Achiziția materialului rulant pentru rețeaua feroviară metropolitană și modernizarea punctelor de oprire.

* Creșterea eficienței mobilității urbane verzi prin dezvoltarea transportului cu metroul, inclusiv prin:

– Achiziția sistemelor de management al consumului de energie electrică;

– Achiziția de material rulant nou;

– Construirea de noi magistrale de metrou în regiunea București-Ilfov și Cluj.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/martie 2021

Sus