Statul va aloca peste 163 milioane de euro unor mari proiecte de infrastructură de transport, finanțate din fonduri europene cu data limită la 31 decembrie 2023.
Aceste proiecte se confruntă cu o situație de blocaj financiar generat de imposibilitatea efectuării plăților, arată inițiatorii unui nou proiect de HG.
Ei consideră că este nevoie urgentă să fie acoperită lipsa de fonduri de la bugetul de stat necesare pentru îndeplinirea obligațiilor stabilite prin contractele de finanțare cu beneficiarii POIM sectorul transport și prin contractele de execuție lucrări încheiate de beneficiarii POIM cu antreprenorii.
Astfel, pentru eliminarea blocajului financiar și asigurarea fondurilor necesare pentru plata antreprenorilor, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii solicită o suplimentare a bugetului pentru anul 2023.
Conform proiectului de HG, bugetul va fi suplimentat cu 811,5 milioane lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului,
Din această sumă, 730 milioane lei sunt pentru asigurarea necesarului de finanțare pentru proiectele din domeniul transporturilor derulate de beneficiarii Programului Operațional Infrastructură Mare.
Suma de 81,5 milioane lei va fi alocată pentru finanțarea de la bugetul de stat a proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
Ce proiecte trebuie finalizate
Referitor la sectorul rutier pe rețeaua principală, o serie de proiecte au un grad de execuție de peste 80% și trebuie finalizate până la 31 decembrie 2023.
Prin urmare, în vederea finalizării și închiderii unor secțiuni din rețeaua rutieră TEN-T, este necesară asigurarea resurselor financiare necesare plăților curente pentru închiderea proiectelor:
* Construirea autostrăzii Târgu Mureș – Ogra – Câmpia Turzii
* Construirea autostrăzii Lugoj – Deva lot 2, lot 3 si lot 4 (sectorul Dumbrava – Deva) – FAZA 2
* Autostrada București-Brașov, secțiunea București-Ploiești, sector 1, km 0+000 – km 3 +325;
* Nod Centura București km 6+500 și Nod Moara Vlăsiei km 19+500
* Varianta de ocolire Bacău
* Autostrada Cluj Vest (Gilău) – Nădășelu și finalizarea lucrărilor la nodul Gilău și conexiunea dintre secțiunea 2B cu subsecțiunea 3A1
* Autostrada Transilvania – Secțiunea 3C, Subsecțiunea 3C3 Biharia – Borș, km 59+100 – km 64+450
* Autostrada Sebeș-Turda
* Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila.
Contract de lucrari ingineresti, de peste 22 mil euro, ofertat
De asemenea, sunt necesare resurse financiare și pentru o serie de proiecte ce privesc siguranța pe drumurile publice sau care au ca principal scop modernizarea rețelei rutiere.
Pentru finalizarea tronsoanelor din coridorul Pan – European IV este necesară asigurarea resurselor financiare pentru finalizarea și închiderea următoarelor proiecte:
* Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a coridorului Pan – European IV, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu o viteză de 160 km/h, tronsonul Sighișoara – Coşlariu – faza II
* Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a coridorului Pan – European IV, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu o viteză de 160 km/h, tronsonul Simeria – Coşlariu – faza II.
Totodată, până la etapizarea și contractarea fazei a II-a, respectiv până la 31 decembrie 2023, în cadrul noului cadru financiar, sunt necesare asigurări de resurse financiare și pentru implementarea proiectului Reabilitarea liniei de cale ferată Frontiera Curtici-Simeria parte componentă a Coridorului IV Pan European pentru circulația trenurilor cu viteza max. de 160 km/h, tronsonul 2 km. 614-Gurasada și tronsonul 3 Gurasada-Simeria.
În ceea ce privește proiectele finanțate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, cele mai importante vizează infrastructura feroviară – tronsonul Brașov-Sighișoara, respectiv cele două tronsoane: Subsecțiunea 1: Brașov- Apața și Subsecțiunea 3: Câța – Sighișoara (1+3) și Subsecțiunea 2: Apața – Câța (2).
Cele două proiecte de lucrări înregistrează întârzieri majore în implementare din cauza multiplelor contestații primite pe parcursul procedurii de atribuire, dar și a mobilizării reduse a constructorilor, mai ales pe secțiunea de mijloc.