Oferte locuri de munca top

Autostrada Unirii A8 Targu Mures – Iasi – Ungheni are buget mare pentru anul 2024

Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 va fi primul de după 1989 în care un proiect important de infrastructură rutieră din Moldova are finanțarea asigurată, potrivit proiectului de buget votat în Comisia Transporturi.

Autostrada Unirii A8 are finanțare asigurată prin acest buget, după a anunțat directorul general interimar al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Cătălin Urtoi.

Irinel Bucur, de la asociația HaiCaSePoate, analizează cifrele acestui buget:

Secțiunea 1 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului

În buget sunt prevăzute sumele pentru etapele care pot fi derulate în anul 2024.

Cum contractul nu este încă semnat, fiind în contestații, probabil că cel mult va putea fi plătită doar proiectarea tehnică (ce durează luni), precum și faza PAC.

Sumele nu au cum sa fie substanțiale în 2024 chiar dacă în buget sunt prinși aproximativ 150 milioane euro, a explicat Irinel Bucur. El crede că această sumă nu va putea fi cheltuită, întrucât în acest moment nu este semnat contractul.

Secțiunea 3 Leghin – Moțca

Sumele bugetate sunt de aproximativ 100 milioane euro pentru 2024.

”Personal sunt de părere că sumă este mai mare decât lucrările care se vor și deconta de constructorul UMB, dar probabil sunt în linie cu HG-ul de indicatori, HG prin care se stabilește bugetul pentru fiecare an din durata de execuție, sumele fiind clar specificate”, spune Irinel Bucur.

TOPUL CONSTRUCTORILOR Cei mai mari constructori profita de oportunitatile numeroaselor proiecte de investitii publice

Secțiunea 2, zona montana de 159.2 km, Miercurea Nirajului – Leghin

În buget este prevăzută suma de 1,6 miliarde lei, adică aproximativ 320 milioane euro.

Dar încă nu au fost lansate licitațiile pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție.

”O parte din sumă se va duce pe exproprieri și probabil o mică parte pe lucrările ce se vor efectua, dacă se va reuși semnarea contractelor în 2024, emiterea ordinului de începere și să vedem măcar că se fac niște foraje”, afirmă Irinel Bucur.

Despre Moțca – Iași – Ungheni nu poate fi vorba de buget pentru execuție de vreme ce nu există un SF și HG pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Potrivit CNAIR, în aprilie 2024 ar urma să fie terminat SF-ul.

 

 

 

 

 

Citiți revista Arena Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023

Revista Arena Constructiilor nov-dec 2023

Sus