Situația actuală a propriilor afaceri va rămâne neschimbată, iar peste 43% privesc optimist către următoarele 12 luni, au fost răspunsurile unora dintre participații la cel mai recent sondaj realizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, AHK România.
Au fost intervievate 60 de companii românești și germane din domeniul industriei și construcțiilor.
Doar 12% dintre acestea consideră că situația economică se va îmbunătăți în următorul an, în timp ce 44,8% cred că va rămâne neschimbată, iar 43,1% estimează că situația economică se va înrăutăți.
Disponibilitatea pentru investiții s-a redus în comparație cu sondajul din primăvară. Multe companii intenționează să-și reducă cheltuielile (24,1%), iar peste 10% declară că nu vor face investiții deloc.
Sondajul a mai relevat faptul că intențiile de angajare s-au redus vizibil, un sfert dintre respondenți anticipând o scădere a numărului de angajați în următoarele 12 luni.
Creșterea costurilor și cererea scăzută afectează companiile
Principalele riscuri pentru evoluția economică, identificate de companiile din România sunt: creșterea costurilor cu forța de muncă (32%), condițiile-cadru politico-economice (31%) și cererea scăzută pentru produse și servicii (31%).
Sondajul arată că majorarea costurilor reprezintă o provocare majoră pentru companii. Creșterea semnificativă a costurilor cu forța de muncă și a prețurilor la materii prime pune presiune pe competitivitate.
„Epoca în care România era considerată o locație low-cost a apus demult. Companiile se confruntă acum cu creșteri semnificative ale costurilor salariale – salariul minim brut a crescut de la 2.230 lei, în 2021, la 3.700 lei, în 2024 – și cu prețuri mai mari la materii prime, ceea ce le afectează considerabil competitivitatea. Companiile trebuie să dezvolte noi strategii pentru a avea succes pe o piață tot mai exigentă”, explică Sebastian Metz, director general al AHK România.
Cererea scăzută este o altă problemă majoră: diminuarea cererii clienților, în special în Europa de Vest, reduce așteptările de creștere economică și venituri.
La aceasta se adaugă incertitudinea privind politicile economice viitoare.
„Un cadru economic previzibil este esențial pentru ca firmele să investească și să poată planifica pe termen lung”, subliniază Sebastian Metz, mai ales în contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România. „După alegeri, este crucial să se recâștige încrederea companiilor în condiții stabile de afaceri”, a adăugat el.
Competitivitate: programele de sprijin guvernamental ajută
Aproape o treime (29%) dintre companiile intervievate își evaluează competitivitatea ca fiind „negativă”, 21% o consideră „pozitivă”, iar 50% o percep „neutră”.
Principalii factori care influențează competitivitatea, conform reprezentanților companiilor, sunt programele guvernamentale de sprijin, cerințele de sustenabilitate și structura costurilor.
Programele de sprijin sunt percepute ca având un impact pozitiv asupra competitivității.
În schimb, cerințele de sustenabilitate (ESG) generează un impact mixt.
Acestea pot oferi avantaje competitive pentru companiile care le implementează eficient, dar devin o povară pentru cele care sunt copleșite de cerințele birocratice și de costuri, mai ales IMM-urile.
Creșterea costurilor este un factor decisiv care afectează negativ competitivitatea, a concluzionat sondajul AHK.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024