Oferte locuri de munca top

Programul Transport: Sapte dintre cele 27 de mari proiecte de drumuri de mare viteza au avansat pana la primirea finantarii

Șapte dintre cele 27 de mari proiecte de drumuri de mare viteză au avansat până la primirea finanțării

 

 

 

Dintre cele 27 de mari proiecte de construire drumuri de mare viteză (autostrăzi și drumuri expres), prevăzute în “Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021–2030”, în prezent numai șapte au ajuns în faza în care au contractul de proiectare și execuție semnat și resursele financiare asigurate.

Acest program investițional reprezintă strategia de dezvoltare a rețelei rutiere din țara noastră, iar finanțarea acestor proiecte este planificată din Programul Transport PT 2021–2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.

Proiectele au fost incluse în program, fiind prioritizate după anumite criterii de punctaj.

Lista proiectelor în ordinea priorităților nu a fost modificată, dat fiind faptul că documentul este o strategie de dezvoltare pe termen lung, aprobată prin HG nr. 1312/2021.

Dar proiectele au evoluat diferit în funcție de semnarea contractelor.

Finanțarea prin Programul Transport se acordă după principiul “primul venit, primul servit”.

Unele proiecte au deja semnate contractele de proiectare și execuție, finanțarea fiind asigurată. Altele sunt încă în licitație pentru proiectare și execuție sau doar la nivel de studiu de fezabilitate.

Semnarea contractelor se poate face numai când finanțarea este “promisă” de Ministerul Finanțelor (prin formularul 29 semnat), altfel spus, asigurată.

Ministerul Finanțelor trebuie să aloce bani din bugetul statului pentru aceste proiecte, bani pe care îi recuperează ulterior, într-o anumită cotă, din fonduri europene.

Date fiind restricțiile generate de măsurile de reducere a deficitului bugetar, unele contracte nu pot fi semnate momentan, deși procedurile de achiziție publică sunt finalizate.

”Toate proiectele se mențin în program, fiind necesară o continuă activitate de identificare a unor surse alternative de finanțare, precum SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei)”, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Totodată, el ne-a spus care sunt tronsoanele ce au finanțare asigurată, dintre cele 27 de mari proiecte incluse în program.

Proiecte cu finanțare asigurată

  • Autostrada Pitești – Sibiu

Boița – Cornetu (31,33 km)

Stadiul fizic al lucrărilor pe acest lot era de 6,34 % la începutul lunii octombrie. Termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor este 1 martie 2028. Contractul are valoarea de 4,25 miliarde lei, fără TVA. Constructorul este asocierea Mapa (lider) – Cengiz.

Cornetu – Tigveni (37,4 km)

Pe acest lot, stadiul fizic al lucrărilor era de 8,45 % la începutul lunii octombrie. Pentru etapa 1 lucrările au început în februarie a.c., iar pentru etapa a II-a autorizația de construi­re a fost emisă în aprilie.

Termenul de finalizare este în cursul anului 2027.

Valoarea contractului este de 5,32 miliarde lei fără TVA. Constructorul este asocierea Webuild (lider) – Tancrad.

Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km)

Stadiul fizic al lucrărilor era de 78,98 % la înce­putul lunii octombrie.

Termenul contractual de deschidere este anul 2027. Valoarea contractului este de 2,065 miliarde lei, fără TVA. Constructor este Porr Construct.

  • Autostrada A3 Poarta Sălajului – Biharia

Poarta Sălajului – Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș (41 km)

Constructorul, asocierea Makyol – Ozaltin, a primit ordin de începere proiectare pe 18 au­gust anul acesta. Durata contractului este de un an și jumătate pentru proiectare și cinci ani pentru execuție. Contractul are valoarea de peste 6,62 miliarde de lei, fără TVA.

Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km)

Stadiul fizic al lucrărilor a trecut de 61,6 %. Termenul de finalizare contractual este oc­tombrie 2026.

Contractul a fost atribuit antreprenorului Construcții Erbașu, la valoarea de peste 884,1 milioane lei, fără TVA.

Chiribiș – Biharia (28,55 km)

Stadiul fizic de execuție al acestui lot a depă­șit 18 %. Termenul estimat de finalizare este mai 2027.

Contractul, semnat cu Asocierea Precon Transilvania – Citadina 98, are valoarea de 785,16 milioane lei, fără TVA.

  • Autostrada A0 București Nord

Și acest obiectiv are finanțarea asigurată, po­trivit purtătorului de cuvânt al CNAIR.

Lotul 1 Joița – Corbeanca (17,5 km)

Stadiul fizic era de 26,31 %, la începutul lunii octombrie. Termenul contractual este după jumătatea anului 2026.

Valoarea contractului este de peste 1 miliard de lei, fără TVA.

Constructor este asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA Italia (lider), Retter Projectmanagement.

Lotul 3 Afumați – Pantelimon (8,60 km)

Stadiul fizic a trecut de 57 %. Termenul con­tractual este trimestrul 4 al anului 2025.

Valoarea contractului este de peste 489,5 mi­lioane lei, fără TVA. Constructor este China Civil Engineering Construction Corporation.

Lotul 4 Pantelimon – Glina (4,47 km)

Lucrările aveau stadiul fizic de 86,49 % la înce­putul lunii octombrie. Termenul contractual de finalizare este primăvara anului 2026, po­trivit CNAIR.

Valoarea contractului este de 384,5 milioane lei.

Constructor este asocierea SA&PE Construct SRL, Spedition UMB SRL, Tehnostrade SRL.

Celelalte tronsoane ale autostrăzii A0 București au fost deschise circulației.

  • Drumurile radiale

Doar cinci drumuri radiale, din cele zece pla­nificate inițial, sunt în etapa de elaborare a Studiului de Fezabilitate, dar și acestea înre­gistrează întârzieri destul de mari.

Resursele financiare sunt asigurate pentru elaborarea SF-urilor, potrivit purtătorului de cuvânt al CNAIR.

Cel mai aproape de momentul lansării licitați­ei pentru atribuirea contractului de proiecta­re și execuție este Drumul Radial 1 – Vest Expres, care va face legătura între Domnești și Ciorogârla – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara.

Proiectul a ajuns încă din aprilie în etapa finală de elaborare a Studiului de Fezabilitate, potri­vit reprezentanților ADIZMB. Aceștia estimea­ză că SF-ul va fi predat în trimestrul I al anului 2026, iar licitația pentru proiectare și execuție va fi lansată în trimestrul II al aceluiași an.

  • Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș – Brașov

Cele patru loturi dintre Sibiu și Făgăraș (68 km în total) sunt în execuție, în faze incipiente. Antreprenor este constructorul turc Makyol.

Tronsoanele 1, 2 și 4 au termenul contractual estimat în 2028, iar tronsonul 3 în anul 2027.

Tronson 1 Boița – Avrig

Autorizația de construire a fost emisă în au­gust anul acesta pentru prima etapă.

Contractul de proiectare și execuție a fost semnat la sfârșitul anului 2023, și are valoa­rea de aproape 1,9 miliarde lei, fără TVA.

Tronson 2 Avrig – Mârșa – Arpașu de Jos

Stadiul fizic al lucrărilor era de 8,97 %, la înce­putul lunii octombrie, când se lucra la ele­mentele de beton armat.

Contractul a fost semnat pe 28 decembrie 2023 și are valoarea de peste 1,54 miliarde lei, fără TVA.

Tronson 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus

Lotul 3 înregistrează cel mai mare progres din­tre toate cele patru tronsoane ale autostrăzii, ajungând la un stadiu fizic de aproximativ 23 %.

Contractul a fost semnat pe 24 august 2023 și are valoarea de peste 1,7 miliarde lei, fără TVA.

Tronson 4 Sâmbăta de Sus – Municipiul Făgăraș

Pe lotul 4, care include și drumul de legătură cu DN1, lucrările au început de curând, stadiul fizic fiind sub 5 %.

Contractul a fost semnat pe 17 noiembrie 2023 și are valoarea de peste 1,1 miliarde lei, fără TVA.

Autostrada Făgăraș – Brașov este în etapa de elaborare a Studiului de Fezabilitate.

  • Drum expres Arad – Oradea

Teoretic, pentru acest drum este asigurată fi­nanțarea de la Minister, întrucât sunt semna­te contractele pentru execuția loturilor 1 și 2. Dar acest proiect este într-o situație mai specială.

Pentru lotul 1 a fost emis ordin de începere cu data anul 2027.

Pentru lotul 2 încă nu a fost stabilită data pentru emiterea ordinului de începere, dar lucrările vor demara tot din 2027, când auto­ritatea contractantă estimează că situația fi­nanțărilor se va redresa.

Lotul 3 din Arad – Oradea, pentru care CNSC a respins contestațiile, ar putea fi semnat, însă aș­teaptă ca Ministerul Finanțelor să aloce fondurile.

  • Drum expres Suceava – Siret

Este în curs de realizare studiul de fezabilita­te, fiind asigurate resursele financiare pentru această etapă. Urmează lansarea licitațiilor, însă va mai dura până când proiectul va primi finanțare pentru etapa de execuție.

  • Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț (Miercurea Nirajului – Leghin)

“Capetele” administrate de CNAIR ale secțiu­nii montane Miercurea Nirajului – Leghin a autostrăzii A8 au finanțarea asigurată.

Lotul 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km)

Constructorul Ozaltin (Turcia) a primit ordinul de începere pentru proiectare cu data de 15 septembrie 2025. Are la dispoziție 6 luni pen­tru proiectare și 24 de luni pentru execuție.

Tronsonul va include două tuneluri bidirecțio­nale, în lungime totală de peste un kilometru, precum și 36 de structuri, printre care două ecoducte pentru fauna sălbatică.

Valoarea contractului este de peste 2,98 mili­arde de lei, fără TVA.

Lotul 2C Pipirig – Leghin (19,3 km)

Contractul de proiectare (12 luni) și execuție (36 luni) a fost semnat cu UMB în la finele lu­nii aprilie anul acesta. Durata contractului es­te de un an pentru proiectare, trei ani pentru execuția lucrărilor.

Valoarea contractului este de 2,69 miliarde de lei (fără TVA).

Pe traseul acestui lot montan de autostradă vor fi construite 7 tuneluri, 46 de poduri, pasa­je și viaducte (cel mai lung viaduct va avea o lungime de 428 m), un nod rutier, două parcări.

Proiectele gestionate de CNIR

În ultimii ani, unele dintre proiectele pentru drumuri de mare vitreză, incluse în Programul Investițional 2021–2027, au fost transferate de la CNAIR către noua Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR).

Acestea sunt:

  • Drum expres Giurgiu – București: a fost se­lectat proiectantul pentru faza SF;
  • Autostrada A3 Ploiești – Comarnic și Comarnic – Brașov: CNIR derulează con­tractul pentru elaborarea SF;
  • Autostrada A8 Tg Neamț – Iași – Ungheni (Sărățeni – Pipirig): CNIR urmează să de­semneze constructorii;
  • Autostrada Brașov – Bacău: CNIR derulează contractul pentru elaborarea SF. n


Etichete:
Sus