
Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean Mureș
UAT Județul Mureș are capacitatea bugetară de a susține o cota de cofinanțare a investițiilor locale într-un procent de 2 %, afirmă Szász Zoltan Tibor, administratorul public al Județului Mureș.
Consiliul Județean poate susține prin acest mecanism proiectele în cadrul cărora are calitatea de beneficiar și care intră în sfera sa de activitate, conform legislației în vigoare.
“Nu avem investiții în pregătire pentru care trebuie să asigurăm cota de cofinanțare”, ne-a precizat administratorul public.
Susținerea realizării obiectivelor de investiții se reflectă în secțiunea de dezvoltare a Bugetului Județului Mureș, respectiv după caz, în lista aprobată de investiții /lista programelor multianuale.
În acest sens, introducerea unui model diferențiat de cofinanțare a investițiilor, ca măsură aplicată în cursul anului bugetar, ar afecta planul actual de investiții, impunând o reconfigurare bugetară.
Tinând cont de faptul că susținerea obiectivelor de investiți prin asigurarea cofinanțării de către unitățile administrativ-teritoriale se realizează în funcție de venituri, reprezentanții CJ Mureș consideră echitabil un model diferențiat aplicabil la nivel național, prin stabilirea unor criterii bine determinate în acest sens.
În vederea implementării de către autoritățile centrale a unui sistem diferențiat de cofinanțare a investițiilor locale, edilii județeni recomandă:
- fluidizarea procesului decontării cererilor de rambursare/plată, a cererilor de transfer și respectarea termenelor de plată contractuale,
- alocarea sumelor din transferuri aprobate cu această destinație, către bugetele locale,
- desemnarea pentru fiecare contract încheiat cu autoritățile locale a unui responsabil cu gestionarea contractului,
- predictibilitate în luarea deciziilor care îi afectează pe beneficiari.
Termenele de plată pentru proiectele finanțate prin PNRR sunt cu mult depășite
În vederea realizării în bune condiții a investițiilor la nivel local este necesară asigurarea decontării în termen a cheltuielilor efectuate în cadrul contractelor încheiate, prin evitarea întârzierilor la decontarea sumelor, reprezentând cereri de plată, transfer, rambursare de la bugetul de stat către bugetele locale.
Având în vedere termenele clare de plată din contractele încheiate, fiecare furnizor/ prestator/ executant își estimează cash-flowul în funcție de aceste termene.
Decontarea sumelor conform termenelor asumate în contracte este factorul cheie pentru ca aceștia să nu intre în blocaj financiar, cu implicații grave asupra activității/ supraviețuirii lor pe piață.
Orice întârziere peste termenele menționate dă drept furnizorilor/ prestatorilor/ executanților să suspende executarea contractelor, cu implicații pentru Autoritatea contractantă, inclusiv de pierdere a fondurilor contractate.
“Momentan aceste termene sunt cu mult depășite în cazul proiectelor derulate prin PNRR”, ne-a transmis Szász Zoltan Tibor.
UAT Județul Mureș nu derulează în prezent proiecte în cadrul Planului Național de Redresare și Rezilientă care să nu poată fi finalizate în termenele asumate, spun reprezentanții instituției.