Oferte locuri de munca top

Livrarile de spatii comerciale vor reveni pe un trend pozitiv

Livrările de spaţii comerciale vor reveni pe un trend pozitiv ȋn a doua jumătate a anului 2018, cȃnd cel puţin 90.000 de metri pătraţi vor fi livraţi ȋn patru oraşe. În Bucureşti nu este programată nicio deschidere, potrivit raportului H1 Romȃnia Retail MarketBeat, realizat de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În primul semestru din acest an, au fost livrate spaţii noi ȋnsumȃnd 14.000 mp ȋn cadrul proiectelor Bistriţa Retail Park şi Focşani Value Center, proiecte dezvoltate de Element Development, respectiv Prime Kapital. Stocul total de spaţii comerciale a ȋnregistrat o scădere netă prin ȋnchiderea hipermarketului Carrefour şi a galeriei comerciale din cadrul proiectului Vitantis Shopping Center, la ȋnceputul acestui an.

Astfel, stocul de spaţii comerciale moderne din afara Capitalei a ajuns la 2,43 milioane mp, ȋn timp ce suprafaţa mallurilor, parcurilor de retail şi galeriilor comerciale din Bucureşti măsoară 1,19 milioane mp. Densitatea spaţiilor comerciale la nivel naţional a ajuns la 184 mp / 1.000 locuitori, ȋn vreme ce ȋn Bucureşti a atins un nivel de 651 mp / 1.000 locuitori, mai mare de 3.5 ori faţă de media naţională.

Noi spaţii comerciale vor fi livrate de către dezvoltatorii NEPI Rockcastle şi Prime Kapital ȋn Satu Mare, Baia Mare, Roman şi Slobozia, oraşe terţiare cu o cerere neacoperită de spaţii de retail modern. Totodată, NEPI Rockcastle intenţionează să finalizeze pȃnă la sfȃrşitul anului extinderea proiectului Shopping City Sibiu, cu o suprafaţă de aproape 10.000 mp.

În ceea ce priveşte Bucureştiul, cel mai notabil eveniment din zona de retail din a doua jumătate a anului este deschiderea celui de-al doilea magazin IKEA din Romȃnia şi cel mare din Europa de Sud-Est, cu o suprafaţă totală de 37.000 mp, pe bulevardul Theodor Pallady.

Anul viitor, zona comercială a Bucureştiului se va extinde spre nord, pȃnă ȋn Baloteşti, unde este aşteptată deschiderea proiectului DN 1 Value Center, ȋn timp ce proiectele Colosseum Retail Park, Promenada Mall şi AFI Palace Cotroceni vor intra ȋn proces de extindere.

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, a spus: „Romȃnia a devenit ȋn ultimii ani o piaţă stabilă care aduce cȃştiguri importante pentru majoritatea jucătorilor din retail. Putem spune acum că avem o piaţă care a atins un prim grad de maturitate şi predictibilitate şi, ȋn măsura ȋn care contextul economic va rămȃne pozitiv ca pȃnă acum, ne aşteptăm la o cerere susţinută ȋn continuare pentru noi spaţii de retail, atȃt ȋn pieţele principale, cȃt şi ȋn cele secundare sau terţiare. Credem că nivelul chiriilor headline din centrele comerciale va creşte ȋn perioada imediat următoare din cauza ratelor mici de neocupare, a creşterilor de venituri raportate de principalii chiriaşi ai acestor centre şi a unui stoc restrȃns de noi spaţii de retail. În plus, ȋnregistrăm un aflux constant de noi retaileri care intră pe piaţa din Romȃnia, ceea ce nu va face decȃt să crească cererea de spaţii comerciale ȋn proiectele dominante şi consacrate.”

Astfel, chiria headline a unui spaţiu de 100 de metri pătraţi situat ȋntr-un centru comercial dominant din Bucureşti atinge nivelul de 70-80 euro mp / lună, ȋn vreme ce ȋn proiecte similare din oraşe precum Timişoara, Iaşi sau Cluj aceste spaţii ating valori de 35-40 euro mp / lună, un nivel de 18-23 euro mp / lună fiind atins pentru acelaşi tip de spaţii din oraşe terţiare.

 

Citiți și:

Stirile zilei

Un mare centru multifunctional va fi construit in Snagov

Viitoare hale in jurul Bucurestiului

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr.5/iul-aug 2018

coperta-ac5

Sus