Solplanet x AeroFix

Valoare record pentru lucrarile de constructii demarate anul trecut

Lucrările de construcții noi au atins anul trecut o valoare record în România, raportat la volumul înregistrat în ultimul deceniu, atât ca valoare brută, cât și ca rată de creștere – potrivit raportului EBI Construction Activity Report, menționat de dr. Sebastian Sipos-Gug.

Mai exact, valoarea totală a lucrărilor de construcții noi a crescut cu 64% anul trecut în toată România, comparativ cu anul precedent.

Clădirile rezidențiale cu mai multe unități de locuit par să fi atins punctul maxim în 2021 în ceea ce privește indicatorul Activity-Start (lucrări de construcții noi). În condițiile în care costurile de construcție au crescut în 2019, urmate de o inflație și dobânzi ridicate, se pare că dezvoltatorii au fost mai puțin optimiști în ceea ce privește perspectivele pe termen scurt ale pieței și, în consecință, au demarat mai puține proiecte.

În ceea ce privește construcțiile nerezidențiale, în 2023 s-a înregistrat o ușoară scădere, după o performanță foarte bună în anul precedent. Factorul principal a fost Bucureștiul, unde problemele actuale privind planificarea urbană, combinate cu o cerere oscilantă, au încetinit dezvoltarea de noi clădiri în toate segmentele nerezidențiale, dar mai ales în sectorul birourilor, explică dr. Sebastian Sipos-Gug.

Proiectele cu fonduri europene

Având în vedere că termenul limită de cheltuire a fondurilor din programele UE 2013-2020 este la sfârșitul anului 2023, era de așteptat o creștere a activității în domeniul construcțiilor civile, ceea ce explică și de ce evoluția din trimestrul IV a fost mai temperată decât cea din trimestrele anterioare în ceea ce privește Activity-Start. Proiectele care aveau o șansă rezonabilă de a ajunge într-un stadiu avansat sau de a fi incluse în noile programe au fost prioritizate și demarate în trimestrele anterioare.

Dintre toate proiectele a căror construire a început în 2023, unul iese în evidență: tronsonul de 37,4 km (Cornetu – Tigveni) al autostrăzii A1, care va fi unul dintre cele mai complexe și mai scumpe segmente de drum construite până acum în România, deoarece traversează Munții Carpați și va necesita 12 km de poduri, tuneluri și viaducte. De asemenea, va avea cel mai lung tunel de autostradă construit până în prezent în țară (1,7 km), de aproape cinci ori mai mare decât actualul deținător al recordului.

De asemenea, în T4 2023 au fost demarate mai multe proiecte de energie regenerabilă: un parc eolian de 102 MW în județul Brăila și o centrală solară de 60 MW în județul Alba, semnalând un interes reînnoit pentru sursele verzi de energie electrică după recenta volatilitate a prețurilor combustibililor fosili.

Hotel cu 12 niveluri, intr-un municipiu din tara

Locul al treilea pe lista celor mai mari proiecte demarate în ultimul trimestru din 2023 este ocupat de Sala Sporturilor din Târgoviște, cu o capacitate de 12.000 de locuri.

La fel de importante sunt proiectele de în T4 2023 ce au fost demarate pentru lucrările la rețelele de apă și canalizare din județele Dâmbovița, Iași și Brașov.

Proiectele de dezvoltare

În ceea ce privește construirea de clădiri, toate proiectele de top demarate în ultimul trimestru al anului trecut au fost ansambluri rezidențiale, dintre care trei în București (zona rezidențială Theodor Pallady, Nusco City Faza 2 și Cortina Elysium, totalizând peste 1600 de apartamente) și alte două în județul Sibiu (Magnolia Residence Faza 2 și un complex rezidențial în Șelimbar, însumând aproape 1000 de apartamente în plus).

Bucureștiul pierde primul loc în Activity-Start

Anul trecut a fost un an neobișnuit de echilibrat în ceea ce privește distribuția regională a indicatorului Activity-Start. Anterior, București-Ilfov a luat partea și a reprezentat aproximativ un sfert din valoarea lucrărilor de construcții începute în fiecare an. Cu toate acestea, anul trecut, și-a pierdut poziția de lider, deoarece alte regiuni au înregistrat creșteri majore ale indicatorului Activity-Start, în timp ce aceasta și Centrul au înregistrat performanțe inferioare celor din anii precedenți și au rămas în urmă.

Încetinirea din București a fost vizibilă la nivelul tuturor domeniilor, cu scăderi ale proiectelor noi atât în domeniul construcțiilor civile, cât și în cel al clădirilor.

Regiunea de Nord-Vest: un ritm constant

În timp ce alte regiuni au înregistrat schimbări majore în ceea ce privește ponderea lor în lucrările de construcții începute la nivel național, Nord-Vestul și-a menținut locul al doilea pe care îl deține de obicei.

Totuși, în spatele acestei aparențe de stabilitate se ascunde o evoluție inegală a diferitelor tipuri de construcții, sugerează raportul EBI privind activitatea de construcții. Indicatorul Activity-Start al subpieței de construcții clădiri a început în forță, crescând rapid în T1 și T2, apoi s-a stabilizat, în timp ce construcțiile inginerești au avut o traiectorie foarte diferită, având un boom al activității în T3.

O mare parte din această creștere poate fi atribuită electrificării căii ferate Cluj Napoca – Episcopia (166 km), care a reprezentat în sine aproape o treime din valoarea tuturor lucrărilor de construcții începute în Nord-Vest în anul trecut.

Alte lucrări majore de construcții începute în 2023 în nord-vestul țării includ mai multe secțiuni ale mult amânatei autostrăzi A3, precum și terminale aeroportuare în județele Cluj, Satu Mare, Bihor și Maramureș.

Regiunea a atras mai multe investiții în industria prelucrătoare, cel mai mare proiect de pe subpiața construcțiilor fiind fabrica Nokian Tyers, a cărei construcție a început în T2 2023 în Oradea.

Peste 95 apartamente, intr-o noua etapa de dezvoltare a unui ansamblu imobiliar

Clădirile din domeniul sănătății și al educației reprezintă o preocupare în creștere din cauza stocului îmbătrânit și a accesului limitat la servicii. Astfel, extinderile clinicilor de urgență din Oradea (5.500 mp) și Bistrița (9.750 mp) au început, de asemenea, în 2023. În același an, au început lucrările la o nouă școală privată în Oradea (29 de săli de clasă) și la renovarea unei clădiri universitare în județul Cluj (10.000 mp).

Piața rezidențială din Cluj-Napoca

Cluj-Napoca a căpătat notorietate pentru piața rezidențială restrânsă. Livrările limitate și cererea mare au împins în sus prețurile de aici în fiecare an, iar acum este cel mai scump oraș din țară pentru cumpărătorii de locuințe.

Oferta se extinde încet, cu faze ale unor proiecte mai mari, precum Elite City (279 de apartamente) și The Nest (102 apartamente), a căror construcție a început anul trecut. Mai multe proiecte cu mai multe unități de locuit au fost, de asemenea, finalizate aici anul trecut, inclusiv Liberty Residential (268 de apartamente) și Seasons by Studium Green (150 de apartamente).

Finalizările în nord-vestul țării au avut o tendință de creștere în ultimii doi ani, construcțiile de clădiri eclipsând construcțiile civile.

Acest lucru este pe cale să se schimbe începând cu anul 2024, deoarece finalizarea preconizată a proiectelor de infrastructură începute până în 2023 ar putea uniformiza situația.

Cu toate acestea, proiectele de drumuri și căi ferate din România au avut un lung istoric de întârzieri, contracte anulate și probleme juridice, prin urmare, se impune o anumită prudență pentru preconizări, atrage atenția dr. Sebastian Sipos-Gug.

În cursul anului 2023 au fost finalizați aproape 30 km de autostradă pe A3, pe două tronsoane. Cu toate acestea, una dintre ele (Nușfalău – Suplacul de Baracu) este destul de izolată, astfel că utilizarea sa va fi limitată până când va fi conectată la restul rețelei, cel mai devreme în 2025.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 2/aprilie 2024

Revista Arena Constructiilor aprilie 2024

Sus