După o lună și jumătate de la lansare, s-au inițiat deja peste 400.000 de cumpărări directe în SICAP, dovedind robustețea și capacitatea sistemului, afirmă reprezentanții UTI într-un comunicat de presă.
Afirmațiile vin în urma declarațiilor făcute de Bogdan Puşcaş, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) care a recunoscut public faptul că “SEAP-ul nu este util în cazul achiziţiilor rapide”. În cazul achizițiilor directe, operatorii reclamă că sistemul se blochează frecvent, cere autentificare tot timpul, notificările la atribuirea achizițiilor directe mai mari de 13.000 lei fără TVA nu pot fi făcute sau sunt făcute cu foarte mare greutate etc.
În perioada de tranziție de la SEAP la SICAP (noul SEAP), estimată la o perioadă de 2-3 luni, cele două platforme merg în paralel.
UTI a dezvoltat și implementat Sistemul informatic colaborativ pentru mediu performant de desfășurare a achizițiilor publice (SICAP), conform contractului câștigat prin licitație publică în anul 2014 și al cărei beneficiar direct este Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR). Valoarea proiectului este de 21.902.819 lei.
Reprezentanții UTI spun că în noul sistem au fost lansate aproape 3.000 de proceduri noi de achiziții publice.
În SICAP lucrează în prezent toți actorii implicați în procesul de achiziții publice: autorități contractante, ofertanți, instituții de reglementare și control, noua platformă fiind aliniată celor mai noi prevederi legislative românești și europene.
De ce s-a trecut de la SEAP la SICAP
Necesitatea implementării SICAP a venit în contextul în care capacitatea tehnologică a sistemului SEAP era depășită de gradul foarte mare de utilizare. Apoi, se impuneau modernizări ale interfeței, ergonomie și flexibilitate îmbunătățite, în special pentru achizițiile directe, care sunt extrem de utilizate. De asemenea, integrarea prevederilor legislative a fost un alt aspect care a impus dezvoltarea unui nou sistem.
Deși trecerea de la SEAP la SICAP a reprezentat o etapă firească, sistemul implementat la nivelul lui 2006 a fost prima platformă de achiziții electronice din România și a răspuns foarte bine cerințelor de funcționalitate și de securitate ale autorităților contractante timp de 12 ani. Sistemul conceput a fost unul robust și a asigurat protecție deplină la atacurile cibernetice, nefiind înregistrate blocaje, susțin reprezentanții UTI.
Securitatea informațiilor în SICAP
Proiectul SICAP a urmărit dezvoltarea unui sistem informatic flexibil, modular și performat pentru desfăsurarea achiziților publice, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene și cu legislația în vigoare privind achizițiile publice.
Având în vedere datele și procesele de business implementate în cadrul SICAP, numărul mare de utilizatori care accesează serviciile prin retele publice (internet), securitatea sistemului reprezintă unul dintre elementele de bază ale SICAP. Potrivit celor de la UTI, soluția lor include o serie de controale și mecanisme de securitate, de la cele clasice (izolare de tip vlan, transalatare adrese IP, firewall, sisteme IPS/IDS), până la nivele complexe, bazate pe tehnologii precum PKI sau de protecție DDOS (protecție la atacuri informatice distribuite de tip denial of services). De asemenea, aplicațiile dezvoltate implementează cele mai noi mecanisme de securitate și au fost testate cu succes de parteneri cu experiență în efectuarea de teste pe sisteme IT complexe.
Participati la evenimentul organizat de ARENA Constructiilor, joi 7 iunie, la Bucuresti !
Citiți și:
1000 de apartamente si centru comercial, pe un teren de 5,5 ha
Reabilitare drum si extindere centru scolar, proiecte aprobate



