Oferte locuri de munca top

Trei variante pentru Centura Beius, in analiza

Au fost prezentate cele trei trasee aflate în analiză pentru Varianta Ocolitoare Beiuș din Bihor. După analiza acestora, urmează ca în această primăvară să fie deschisă procedura de licitație pentru selectarea constructorului.

Astfel, Varianta 1, cu cea mai mare lungime, de 27.3 km, a fost propusă în anul 2010. Aceasta ocolește atât municipiul Beiuș, cât și orașul Ștei și localitățile dintre cele două orașe.

Valoarea estimată a acestei variante este de peste 150 de milioane de euro.

Celelalte două trasee propuse au în vedere doar ocolirea municipiului Beiuș.

Varianta 2, cea mai îndepăratată de oraș, are o lungime de 6.8 km.

Varianta 3, cea mai apropiată de oraș, are o lungime de 6.4 km.

Costurile pentru fiecare dintre cel de-al doilea sau al treilea traseu ar fi de aproximativ 32 de milioane de euro, mai puțin de cinci ori decât varianta propusă în urmă cu 11 ani.

Aceste variante vor rămâne în analiză două săptămâni, urmând ca după această perioadă să derulăm procedurile de analize multicriteriale în așa fel încât să obținem avizul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. De asemenea, vom emite hotărâri de Consiliu Județean și Municipal Beiuș privitoare la varianta pe care cele două unități administrativ-teritoriale o vor susține, în așa fel încât din luna martie să putem să ne apucăm efectiv de realizarea documentațiilor tehnice pentru realizarea variantei finale a Centurii Beiuș. Ne propunem ca în luna mai să avem toată documentația realizată și, după obținerea Hotărârii de Guvern de aprobare a indicatorilor tehnico-economici și de expropiere, să derulăm procedura efectivă de licitație pentru selectarea unui constructor pentru a începe lucrările, în așa fel încât la finalul anului 2023 centura să devină operațională”, a precizat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor.

În județul Bihor există câteva zone cu probleme de trafic. Cea mai intens circulată este Zona Metropolitană Oradea, în care traficul va fi descongestionat după realizarea drumurilor județene ocolitoare. Alte zone aglomerate sunt orașele traversate de drumuri naționale: Aleșd, Salonta și Beiuș.

Numărul mașinilor care tranzitează Salonta va scădea odată cu realizarea Drumului Expres Oradea – Arad, în timp ce la centura Aleșd au început lucrările de realizare a ridicărilor topografice și a studiului de fezabilitate.

Municipiul Beiuș este cea de-a treia localitate cu probleme de trafic pe drumuri naționale din județul Bihor.

Considerăm că varianta 1 care costă foarte mult, peste 150 de milioane de euro, adică peste 5.6 milioane de euro/km, este o variantă greu fezabilă în acest moment. Ne-am concentrat să căutăm o soluție pentru zona critică. Aveam două variante de analiză, să ocolim Beiuș prin zona de șes înspre Crișul Negru, ceea ce ar fi prespus să facem poduri peste Criș cu problemele și costurile aferente, sau să nu ocolim Crișul Negru, ceea ce ar fi însemnat exproprieri masive în zona de vărsare a văii Nimăiești în Criș. Ar fi fost zeci de case expropiate. Discutând cu Primăria Municipiului Beiuș, am optat pentru varianta de ocolire prin zona de Nord – Est, aceasta intersectându-se cu cele trei drumuri județene și preluând traficul de pe ele. Traseele 2 și 3 ar reprezenta o variantă mai bună din punct de vedere al costurilor”, a argumentat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor.

În cadrul aceleași conferințe de presă, președintele CJ Bihor a prezentat stadiul altor proiecte derulate de instituție.

Pentru drumurile din ZMO am primit 7 oferte pentru realizarea proiectelor tehnice. Ne propunem ca până la finalul acestei luni să finalizăm procedura de selectare a acestora, în așa fel încât să desemnăm un câștigător la începutul lunii martie, să putem semna contractul de proiectare cât mai repede posibil. Teoretic, dacă toate lucrurile sunt în bună regulă, în toamnă am putea avea proiectul tehnic finalizat și am putea derula procedura de licitație pentru începerea lucrărilor. E vorba de drumurile din Oșorhei, Nojorid și Sântandrei. De asemenea, vă pot informa că procedura de licitație pentru studiul de fezabilitate al drumului expres Oradea – Arad a fost prinsă în verificare de către Autoritatea Națională de Achiziții Publice, fiind un proiect mare de aproximativ 10 milioane de euro. Am primit săptămâna trecută observațiile Autorității legate de caietul de sarcini. Le-am acceptat, am modificat documentația. Astăzi, împreună cu toți partenerii noștri, semnăm din nou documentația. Cred că săptămâna aceasta procedura de achiziție va fi publicată în SICAP”, a mai adăugat Ilie Bolojan.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2020

Sus