Solplanet x AeroFix

Transportatorii ameninta: Renegociați PNRR sau blocăm România!

Impunerea din anul 2026 a unor roviniete mai scumpe de 6 ori îi va duce la faliment pe transportatori și va distruge economia României, susțin asociațiile din sectorul transporturilor: Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), A.P.T.E.2002, A.P.U.L.U.M.

Acestea cer renegocierea de urgență a Planului Național pentru Dezvoltare și Reziliență.

Creșterea prețului rovinietei pentru România de la 1.200 la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, înseamnă falimentul transportatorilor.

Miron Sporea, vicepresedinte APTE2002/COTAR a declarat:

„Niciun transportator nu-și va permite să plătească taxele impuse prin PNRR.

Unii cred că e o glumă sau că România poate evita creșterea acestor taxe, așa cum au fost impuse.

Îi cerem ministrului Boloș să renegocieze de urgență această componentă din PNRR, ca să nu îngroape România.

Dacă ni se va spune că nu se mai poate, așa cum s-a întâmplat deja în cazul pensiilor, nu mai avem decât să blocăm toate drumurile, până când se va găsi o rezolvare.

Unii încă nu își pot imagina ce înseamnă să nu mai existe lanțuri de aprovizionare. Efectiv nu va mai fi mâncare. Nu mai spun de alte produse sau servicii, dar lipsa camioanelor înseamnă lipsa hranei, în primul rând.

Dacă am plăti aceste sume, prețurile produselor ar crește de 10 ori la raft și oricum nu le va putea cumpăra nimeni, deci și magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre noi, transportatorii, ci de toată România.”

Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentanții asociațiilor profesionale, săptămâna trecută, la ”o simulare de dezbatere publică post factum”.

O singura oferta pentru lucrari ingineresti de circa 18 mil euro

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, a declarat:

„Ni s-a făcut o prezentare din care ar fi trebuit să înțelegem ce bine va fi când rovinieta va costa cel puțin 7.050 pentru un camion nou, foarte puțin poluant, Euro VI, peste 3 ani, dar mai ales când vom plăti cel puțin 16.275 de euro pe an pentru rovinietă, din 2035, tot pentru un camion Euro VI.

Ni s-a mai spus că pentru un camion electric, nepoluant, vom plăti doar jumătate din preț.

Aceste taxe aberant de mari ar fi trebuit să fie pentru drumuri. Nu mai sunt pentru drumuri și noi oricum nu avem autostrăzi. Acum ni se spune că sunt pentru a reduce poluarea. Dacă plătim de 15 ori mai mult decât în prezent pentru că poluăm, atunci de ce va costa rovinieta pentru camioanele electrice jumătate și nu va fi zero?

Noi avem acum camioane Euro V și Euro IV. Pentru aceste camioane vor fi oricum costuri mai mari, pentru că sunt mai poluante decât Euro VI.

Concluzia este că nu mai avem cale de scăpare și suntem forțați să închidem afacerile și să părăsim teritoriul. Altfel nu se poate înțelege acest capitol din PNRR.”

Scumpiri vor fi și pentru autoturisme

În rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar prețul rovinietei va crește de la 28 la 38 de euro în 2026 și la 46 de euro în 2035, dacă mașina este Euro VI.

Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI.

Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%.

Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea în legislația națională a acestor modificări este vara anului 2023 iar pentru aplicarea efectivă este 2026.

Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeași distanță, iar în Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.

Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR și a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului.

Dacă se vor aplica astfel de taxe, toate mărfurile de import se vor scumpi de peste 20 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru că prețul cu transport inclus va fi necompetitiv pe piețele externe, mai susțin asociațiile transportatorilor.

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/ martie  2023

Sus