Oferte locuri de munca top

Stocul de centre comerciale din provincie va depăşi 2,1 mil mp

2012 Atrium 1Stocul de centre comerciale din afara Bucureştiului va depăşi anul viitor nivelul de 2,1 milioane mp, ca urmare a finalizării unor noi centre comerciale în Timişoara şi Craiova, potrivit unui raport realizat de DTZ Echinox.

În prezent, există două centre comerciale în construcţie în afara Bucureştiului. Shopping City Timişoara (dezvoltat de NEPI), cu o suprafaţă totală închiriabilă de 56.000 mp, este programat pentru livrare anul viitor. Al doilea centru comercial în construcţie în ţară este Mercur Commercial Center din Craiova, care are termen de finalizare 2016 şi va dispune de 20.000 mp închiriabili.

Anul acesta a fost depăşit pragul de două milioane mp de spaţii de retail modern în afara Bucureştiului, stocul ajungând la 2,04 milioane mp la sfârşitul trimestrului 3.

Centrele comerciale reprezintă 62% din stocul total de retail modern, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale acoperă 22%, respectiv 16% din total. Cel mai mare procent de spaţii de retail modern din afara Capitalului – aproximativ 60% – a fost livrat între 2006 – 2008.

Singurul centru comercial modern de retail livrat în 2015 într-un oraş regional este Coresi Shopping City Braşov, dezvoltat de Immochan.

Chiriile de pornire pentru unităţi de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucureştiului sunt în medie între 20 – 25 €/mp/lună. În oraşele dominante, precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, chiriile de pornire sunt cu 25% – 35% mai mari. Pentru oraşe terţiare chiriile pentru cele mai bune spaţii sunt de 12-18 €/mp/lună.

Regiunea de NE a României este cel mai bine acoperită de spaţii de retail modern, cu un stoc de 423.000 mp. Următoarele două regiuni ca acoperire de retail modern sunt zona de SE cu 376.000 mp şi zona de NV cu 357.000 mp.

Valorile cele mai mari ale indicelui puterii de cumpărare au fost identificate în regiunile Vest, Sud, Centru şi Sud-Est. Din cele 28 de oraşe analizate, jumătate au un indice al puterii de cumpărare peste media României. În top trei sunt oraşele Cluj Napoca, Timişoara şi Sibiu.

Regiunea de NE este singura care are proiecte moderne de retail în fiecare reşedinţă de judeţ. De altfel, în această regiune numărul total al locuitorilor este cel mai ridicat.

Toate celelalte şase zone analizate au cel putin o reşedinţă de judeţ neacoperită (SE: Tulcea; SV: Slatina; V: Reşiţa). Regiunea Centrală şi cea de NV au câte două capitale de judeţ fără retail modern (Miercurea Ciuc şi Sfântu Gheorghe, respectiv Bistriţa şi Zalău).

Zona cu cele mai multe reşedinţe de judeţ fără spaţii de retail modern este Sudul, unde Târgovişte, Slobozia, Călăraşi, Giurgiu şi Alexandria sunt neacoperite. Slatina şi Târgovişte sunt oraşele reşedinţă cu cea mai mare putere de cumpărare care nu sunt deservite în prezent de un centru comercial modern.

În ceea ce priveşte densitatea spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori, regiunea de SE înregistrează cea mai ridicată valoare – 146 mp, în timp ce regiunea de SV deţine cea mai scăzută valoare – 59 mp.

Pe segmentul unităţilor de tip hipermarket, grupul german Kaufland deţine cea mai extinsă reţea – 94 de unităţi. Cele mai multe dintre acestea se află în regiunile NE şi Centru. Pe segmentul unităţilor de tip DIY (Do it yourself), Dedeman, cu 37 de unităţi, este cel mai mare operator. Retailerul deţine cele mai multe unităţi în regiunea NE. Pe segmentul de modă, cel mai mare retailer este grupul spaniol Inditex, cu o reţea de 72 de magazine. Cele mai multe magazine operate de Inditex se regăsesc tot în regiunea de NE.

Sus