Constructorii turci se pare că vin cu forță de muncă mai ieftină decât pot asigura constructorii români, ceea ce ar fi făcut ”neobișnuit de ieftină” oferta lor pentru contractul de construire a Spitalului Regional de Urgență Iași.
Autoritatea contractantă a apreciat că în propunerea lor financiară nu a fost respectat salariul minim legal din România.
Însă, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis în totalitate contestația depusă de o asociere de firme de construcții din Turcia în cadrul procedurii pentru atribuirea contractului de construire a Spitalului Regional de Urgență Iași. Contractul are valoarea estimată de peste 1,82 miliarde euro.
Ca exemplu, autoritatea contractantă susține că pentru a realiza 1 mp tavan este nevoie de o alocare de manoperă conform productivității din propunerea tehnică de 2,26 oameni, ceea ce la un salariu brut minim în construcții de 4.582 lei pe lună echivalează cu valoarea de 62,60 lei.
Prețul indicat de către ofertant prin răspunsul său pentru manoperă este de xxx lei/mp, fiind aproape jumătate față de costul minim de manoperă ce rezultă conform productivității declarate de către acesta prin propunerea tehnică și nivelul de salarizare minim în ramura construcțiilor, conform prevederilor legale incidente în România. (xxx– confidențial)
Dar, CNSC a concluzionat că autoritatea contractantă a făcut o serie de presupuneri cu privire la ofertarea unor prețuri ale salariilor prea mici: „Analizând activitatea Comisiei de evaluare, Consiliul mai constată că, deși la dispoziția acesteia nu se aflau toate informațiile necesare, membrii acesteia s-au hazardat în a face o serie de presupuneri referitoare, de exemplu, la ofertarea unor prețuri unitare inferioare prețurilor ce rezultă conform nivelului de salarizare minim legal incident, aplicat la metodologia proprie a ofertantului, detaliată în cadrul propunerii tehnice, în ceea ce privește resursele alocate și productivitățile asumate. Consiliul apreciază că această modalitate de evaluare este eronată, întrucât orice decizie a autorității contractante privind admiterea sau respingerea unei oferte trebuie fundamentată pe o evaluare temeinică a acesteia, sub toate aspectele și pe probe concludente, iar nu pe elemente insuficiente sau neclare, deduse de comisia de evaluare, care nu permit realizarea unei evaluări obiective a ofertei.”
CNSC a anulat raportul procedurii și actele subsecvente acestora, în ceea ce privește respingerea ofertei depusă de asocierea din Turcia, precum și aplicarea criteriului de atribuire.
Autoritatea contractantă este obligată să continue procedura de atribuire prin reevaluarea ofertei depusă de asocierea contestatoare în termen de 15 zile.
CNSC a motivat prin faptul că autoritatea contractantă și-a asumat în mod eronat, bazat pe supoziții, faptul că oferta depusă de asocierea CCN Altyapi Yatirimlari Ve Insaat Anonim Sikreti, Rotary Constructii Mentenanta, Bedamiro Holding Parcari Construct SA are un preț nejustificat de mic.
Contractul prevede execuția lucrărilor de construcții (pachet 2) pentru Spitalul Regional de Urgență Iași.
Acesta urma să fie semnat cu asocierea de constructori români Bog’Art (lider), Construcții Erbașu, Con-A Operations, Concelex, Conest SA, pe care autoritatea contractantă a selectat-o câștigătoare.
Prin contestația depusă, constructorii turci au cerut CNSC anularea în parte a raportului procedurii emis de autoritatea contractantă și acces la dosarul achiziției. Contestatorii au susținut că oferta pe care au depus-o ar fi fost exclusă fără un motiv bine întemeiat.
Motivația deciziei de respingere s-ar baza pe presupuse neconformități ale ofertei financiare și un preț neobișnuit de scăzut. Însă, constructorii susțin că prețul ofertat nu este neobișnuit de scăzut. Totodată, aceștia mai reclamă că nu ar fi primit motivări cu privire la prețul suspect de mic, iar elementele invocate nu fac obiectul excluderii ofertei.
Comisia de evaluare a solicitat clarificări pentru 41 de articole (dintre care 27 sunt filtre pentru unităti AHU) din totalul de 25.820, se arată în contestația depusă la CNSC.
Articolele pentru care oferta a fost declarată neconformă sunt: două mașini de spălat, filtre de aer (consumabile), tubulatură, sistemul de tavan și îmbrăcăminte a podelei, oțel-beton (pentru care comisia a considerat preţul corect), două echipamente medicale (care nu fac parte din categoria echipamentelor medicale grele), trei corpuri de iluminat şi balustradă.
CNSC a dat dreptate operatorului economic. În decizia Consiliului se arată că autoritatea contractantă nu a solicitat clarificări pentru justificarea tuturor elementelor de preț: „Este irelevant faptul că ofertantul a dovedit cunoașterea art. 3.3 din ghid, prezentând trunchiat elementele de capitole de cheltuieli, astfel cum susține autoritatea contractantă, de vreme ce solicitarea de clarificări nu a impus justificarea elementelor de preț.”
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/martie 2025