SCRISOARE DESCHISĂ: ASOCIAŢIA ROMÂNĂ A INGINERILOR CONSULTANŢI SEMNALEAZĂ PROBLEMELE MAJORE CU CARE SE CONFRUNTĂ INDUSTRIA DE CONSULTANŢĂ ŞI PROIECTARE DIN DOMENIUL INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT
În atenția domnului Ministru al Transporturilor Ioan Rus
Spre știința domnului Prim-Ministru Victor-Viorel Ponta
Spre știința domnului Președinte Klaus Werner Iohannis
Stimate domnule Ministru al Transporturilor,
Membrii Asociației Române a Inginerilor Consultanți (ARIC), majoritatea dintre noi companii de de consultanță inginerească și proiectare în domeniul infrastructurii de transport, dorim să vă adresăm câteva dintre problemele și îngrijorările noastre majore cu privire la starea actuală a industriei în care activăm.
Asociația Română a Inginerilor Consultanți este o asociație profesională care grupează în prezent 35 de companii, specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Companiile membre ARIC furnizează servicii de proiectare și consultanță pentru mai mult de 90% din proiectele dezvoltate în România. Membrii noștri asigură servicii profesionale specializate, care necesită pregătire, cunoștințe și personal cu înaltă calificare.
Deși sectorul nostru beneficiază de perspective și oportunități uriașe, infrastructura de transport a României fiind în prezent încă mult în urma nevoilor de dezvoltare ale țării, cei mai mulți dintre noi ne aflăm, domnule Ministru, în situații extrem de dificile, care ne determină să luăm măsuri dintre cele mai nedorite, precum reducerea salariilor angajaților noștri, disponibilizarea lor sau chiar declararea insolvenței.
Cu toate că, cel puțin la nivel declarativ, toată clasa politică a înțeles că cea mai eficientă soluție pentru dezvoltarea economiei o reprezintă investițiile semnificative în infrastructura de transport, după mai mult de două decenii de economie de piață, România nu are nici pe departe rețeaua rutieră, feroviară și navală necesară.
Unul dintre principalele motive ale întârzierii în dezvoltarea rețelei de infrastructură de transport a României îl constituie, fără îndoială, lipsa, până acum, a unui Master Plan de Transport. Vă felicităm așadar pentru preocuparea de a dezvolta în sfârșit unul și pentru pașii
făcuți în acest sens. Este necesar însă să se întreprindă toate demersurile necesare finalizării și adoptării acestuia cât mai curând, împreună cu Strategia de Implementare a Master Planului, chiar dacă el rămâne încă perfectibil. Master Planul de Transport este un instrument viu, dinamic, care va putea suporta eventuale corecții la anumite intervale de timp. De finalizarea cât mai rapidă a Master Planului de Transport depinde însă, dupa cum și Comisia Europeană a arătat, absorbția fondurilor europene aferente exercițiului financiar 2014-2020, în special a celor pentru Programul Operațional Infrastructură Mare, în valoare de 9 miliarde de euro. În acest sens, este deosebit de important de avut în vedere faptul că, pentru un proiect a cărui licitație pentru elaborarea studiului de fezabilitate este anunțată, să zicem, în luna mai a acestui an, construcția efectivă va putea începe, cel mai optimist, în primăvara anului 2018, cu nici doi ani înainte de încheierea actualului exercițiu finanaciar. Asta, din cauza fazelor premergătoare construcției, multe dintre ele condiționate de factorul timp, impus prin lege: perioade de contestații, elaborare efectivă a studiului de fezablilitate, procedura de atribuire a contractului de construcție, obținerea acordului de mediu (minim 12 luni) etc.
Trebuie înțeles faptul că serviciile de proiectare au o pondere foarte mică în costul total al unei investiții. Cu acest cost s-ar putea gândi proiectul în termenele și complexitatea lui dacă ar fi alocat timpul necesar, urmând ca perioada de construcție, care e cea mai costisitoare din întregul ciclu al proiectului, să fie minimizată. În realitate, în România, elaborarea studiilor de fezabilitate pentru proiecte de infrastructură de importanță națională se face în termene nerealist de scurte (chiar și de doar 4-6 luni pentru proiecte de sute de kilometri). Urmează apoi faza de construcție care durează de la 3 ani în sus, cu majorări de bugete, cu costuri de nepunere în folosință. Se inversează astfel valorile normale și duratele firești ale ciclului proiectului. În alte țări se proiectează 2-3 ani, având în vedere cerințele drastice de mediu, iar construcția se face în cel mai scurt timp posibil (1 an, maxim 2). Una este însă execuția lucrărilor având la bază un proiect bine gândit, complex și detaliat, și alta e situația inversă.
Un alt aspect deosebit de important, domnule Ministru, care macină sectorul de proiectare și consultanță, și care are tendința de a conduce încet-încet la deprofesionalizarea acestuia, îl constituie atribuirea contractelor în baza criteriului „prețul cel mai scăzut”. Realitatea ultimilor ani a demonstrat că presupusa economie generată de un proiect ieftin s-a reflectat ulterior în costuri suplimentare substanțiale în execuția lucrărilor, cu carențe mari din punctul de vedere al structurilor proiectate și nu numai, soluția proiectată fiind departe de a fi cea optimă.
Subliniem în acest context importanța crucială a fazei de proiectare pentru succesul unui contract. Considerăm că acest aspect este tratat în prezent cu superficialitate de către autoritățile contractante, prin cerințele anormale regăsite în caietele de sarcini, și am menționa aici, cu precădere, termenele exagerat de scurte impuse pentru elaborarea studiilor de fezabilitate. Se consumă în schimb foarte mult timp cu etapa de atribuire a contractelor. După cum bine știți, pentru un proiect care se dorește, de exemplu, a se finaliza în 4-6 luni, se ajunge ca procesul de desemnare a câștigătorului să dureze chiar și peste 9 luni.
Vrem să atragem atenția că prestarea unor servicii de proiectare de calitate este imposibil de realizat în contextul acestor cerințe și a dispozițiilor legale aplicabile. Se induce așadar o problemă deontologică și de integritate profesională prin faptul că firmele sunt forțate să facă compromisuri, care se traduc de cele mai multe ori prin investigații de teren (studii topografice și geotehnice) realizate cu un grad de detaliere redus, elaborarea de soluții insuficient studiate, detaliate și adaptate la teren, angajarea de personal mai puțin calificat sau cu experiență mai mică etc.
Revenind, domnule Ministru, la criteriul „prețul cel mai scăzut”, în cazul atribuirii contractelor de consultanță în baza acestuia, vorbim tot de compromisuri. S-a ajuns să se câștige proiecte cu rate de 800 Euro/lună/om, în care sunt incluse costurile cu salariul, taxele aferente ce trebuie plătite statului, costurile de cazare și transport etc. Este imposibil de realizat o activitate de consultanță de calitate superioară în aceste condiții. Au loc numeroase rezilieri de contracte iar serviciile de consultanță ajung de multe ori să fie asigurate de către beneficiar – în cazul CNADNR, de exemplu, de către Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri – prin personalul propriu, prin desemnare directă. Acest aspect este abuziv, dat fiind conflictul de interese care se generează, dar și impropriu din cauza lipsei acute de personal cu specializarea și experiența necesare pentru îndeplinirea corectă a atribuțiilor și autorității acordate.
Considerăm așadar vital pentru sănătatea industriei de proiectare și a celei de consultanță, pentru acționarea exclusivă în beneficiul proiectului, pentru o infrastructură de transport de calitate în țara noastră, să se renunțe cât mai grabnic la atribuirea contractelor în baza acestui criteriu, „prețul cel mai scăzut”, care s-a dovedit extrem de distructiv pentru industrie, și înlocuirea lui cu criteriul tehnico-economic. Comisia Europeană, de altfel, recomandă ca în transpunerea noilor directive privind achizițiile chiar să se interzică utilizarea criteriului „prețul cel mai scăzut” pentru atribuirea contractelor de servicii intelectuale.
Totodată, adaugăm că este deosebit de important ca procedurile de achiziție a serviciilor de consultanță să se încheie înaintea desemnării constructorului și nu invers, cum se întâmplă în prezent. Argumentăm acest aspect prin considerentul că, în mod firesc, Consultantul trebuie să fie primul partener pe proiect, cel care sprijină autoritatea contractantă inclusiv în procesul de selecție a constructorului.
În ce privește acţiunile pe care asociația noastră le are în vedere, vă informăm că am iniţiat recent o platformă de instruire menită să contribuie la reprofesionalizarea industriei, prin organizarea de cursuri si seminarii coordonate de traineri şi formatori acreditaţi dar şi a unor grupuri de lucru pe teme specifice. Tot în acest sens, intenţionăm să dezvoltăm şi un sistem de clasificare și certificare a serviciilor și companiilor din industrie bazat pe criterii de competență și integritate pe care să îl înaintăm spre aprobare şi implementare ministerelor de resort. Acest demers ar contribui la creșterea responsabilității în rândul companiilor, prin adoptarea exemplelor de bune practici și a performanței bazată pe excelență, fiind în acelaşi timp un exemplu şi pentru alte domenii economice.
Stimate domnule Ministru, ARIC îşi manifestă disponibilitatea pentru un dialog permanent și constructiv cu dumneavoastră și cu reprezentanții celorlalte instituții care gestionează domeniul infrastructurii de transport, şi sperăm că împreună vom reuşi să contribuim la revigorarea sistemului pe bază de valori, transfer de cunoștințe şi profesionalism.
Cu deosebită considerație,
Membrii Asociaţiei Române a Inginerilor Consultanţi:
Carlos Galvez Leon, Country Manager ACCIONA INGENIERIA S.A.
Alfredo Biosca Ponce, Country Manager AECOM INGENIERIA SRL
Patricio Felgueiras , Country Manager AFAPLAN ENGINEERING SRL
Liliana Drăgan, General Manager APA PROIECT SRL
Liliana Drăgan, General Manager AQUAPROIECT SA
Alexandrina Oţelea, Director General ARCADIS EUROMETUDES SA
Marin Baicu, Director General BAICONS IMPEX SRL
Umut Demircan, General Manager BLUE PROJECTS SRL
Ester Gonzalez, Director General CONSIS PROIECT SRL
Bogdan Pascu, Director General CONSITRANS SRL
Adrian Duma, General Manager CORAL D.A. CONSULTING SRL
Silivan Moldovan, Director General D.P. CONSULT SA
Clotilde Armand, General Manager EGIS ROMANIA SA
Claudia Popescu, Director General EUROBUILDING IDEEA SRL
Cristian Valcu si Cristian Borbeli, Asociati EXPERT PROIECT 2002 SRL
Panayiotis Nethenitis, General Manager HILL INTERNATIONAL SRL
Gabriel Racoviteanu, Director General INFRAWATER SRL
Grigorie Solschi, Director General IPROCHIM SA
Gabriela Dimu, Director General ISPH SA
Radu Marinescu, Director General KAPPA ARCHITECTS & ENGINEERS SRL
Veronica Carp, Director Adjunct LGB TRANSARK SRL
George Rozorea, Director General METROUL SA
Constantin Raicu, Director OVE ARUP & PARTNERS SUC. BUCUREŞTI
Vlad Mircea, Director General PAS 3 IMPEX SRL
Liviu Mirea, Director General PRIMACONS GROUP SRL
Cosmin Tobolcea, Director General PRO TOBY SRL
Gheorghe Boeru, Preşedinte ROMAIR CONSULTING SRL
Cezar Şerban, Director General SPECIALIST CONSULTING SRL
Michael Stanciu, Preşedinte SEARCH CORPORATION SA
Ninu Popescu, Director General SERCOTRANS SRL
Viorel Bulzan, Director General SIM-CO BH SRL
Eugenia Dunca, Director General TEHNO ENGINEERING & ASSOCIATES SRL
Vasile Bîra, Director Tehnic Infrastructură TRACTEBEL ENGINEERING SA
Andrei Baicu, Director General VIO-TOP SRL
Emilian Traistă, Inginer consultant
Ştefan Ciobotarenco, Inginer consultant
Radu Ionescu-Vraca, Inginer consultant
Adrian Mihăilescu, Inginer consultant
Sorin Septimiu Ionescu, Inginer consultant
Radu Miriţă, Inginer consultant
Silviu Marian Banuţă, Inginer consultant
Adrian Stan, Inginer consultant
Radu Florin Vătafu, Inginer consultant
Ovidiu Molnar, Inginer consultant
Cristian Ţurluianu, Inginer consultant
Florin Niculescu, Inginer consultant
Bogdan Oprea, Inginer consultant
Augustin Purnuş, Inginer consultant
Dan Şuhani, Inginer consultant