Oferte locuri de munca top

Schimbari in urbanism si dezvoltarea teritoriului, in urma normelor neclare si contradictorii

Neclaritatea normelor, paralelismele legislative, normele contradictorii între legi sau chiar în cadrul aceluiași act normativ, precum și ineficiența mecanismelor de control au făcut ca numărul situațiilor litigioase sau acțiunilor în justiție să fie în creștere în domeniul urbanismului și construcțiilor.

Pentru remedierea acestor probleme vor fi elaborate Coduri ale amenajării teritoriului, urbanismului şi construcțiilor. Tezele prealabile ale acestora urmează să fie aprobate printr-o Hotărâre deGguvern, aflată în stadiu de proiect.

Pentru domeniul urbanismului, în urma analizelor, studiilor și urmare a discuțiilor din cadrul comisiei de elaborare a tezelor, au rezultat următoarele probleme și elemente prioritare:

Planificarea și dezvoltarea teritoriului 

* Deși amenajarea teritoriului este o politică publică ce consistă în planificarea dezvoltării teritoriului, organizării așezărilor umane și coordonării în spațiu și timp a investițiilor publice de interes național, regional și județean, documentațiile de amenajare a teritoriului nu sunt înțelese și utilizate ca atare.

* Mecanismul de avizare poate implica costuri și termene mari, unele proceduri de emitere a avizelor fiind condiționate de studii nespecifice care denotă o neînțelegere a scopului avizării și scade calitatea și eficiența acestor tipuri de documentații.

* Va fi regândit mecanismul de avizare, impunându-se un proces integrat și partenerial care să asigure atât coordonarea investițiilor cât și reducerea semnificativă a termenelor de avizare – aprobare. De asemenea, documentațiile de amenajarea teritoriului trebuie să fie corelate cu bugetele și cu ciclurile investiționale.

* Investițiile de interes național, fie ele proiecte punctuale sau operațiuni complexe, necesită un cadru specific de intervenție,  instituțonal și reglementar care să asigure dezvoltarea coerentă și coezivă a teritoriului.

Domeniul Urbanismului

* A fost constatată o slabă înțelegere de către autoritățile administrației publice locale și de către cetățeni a urbanismului ca fiind un proces de planificare și gestionare a dezvoltării cadrului fizic în ansamblu.

* Ca urmare dezvoltării unei legislații sectoriale primare sau secundare necorelate, avizarea planurilor de urbanism este extrem de dificilă și de lungă durată, iar în unele situații  presupune elaborarea unor documentații nespecifice fazei de planificare. Acest proces descurajează autoritățile administrației publice locale în demersurile de elaborare și actualizare a planurilor urbanistice generale și scade eficiența utilizării fondurilor publice alocate în acest sens, prin perimarea unora dintre informații ca urmare a timpului exagerat de lung necesar obținerii tuturor avizelor;

* Sistemul de avizare trebuie regândit și înlocuit de un aviz integrat eliberat utilizând pe cat posibil și mijloacele de e-guvernare.

Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcțiilor

Codul va avea cuprinde două cărți, din care Cartea I va fi intitulată „Despre amenajarea teritoriului şi urbanism”.

Partea I – va conţine titluri dezvoltate în capitole şi secţiuni, unde vor fi tratate dispoziţii generale pentru amenajarea teritoriului şi urbanism, atribuţiile şi aportul administraţiei publice la cele două domenii şi sancţiunile aplicabile la încălcarea sau neaplicarea prevederilor legale.

Partea a II-a va cuprinde 5 titluri dezvoltate în capitole şi după caz secţiuni, unde vor fi tratate regulile urbanistice de bază, dispoziţiile comune documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism, categoriile de documentaţii, regulamente locale de urbanism, controlul statului şi sancţiuni aplicabile în domeniile de reglementate ale Codului.

În partea a III-a vor fi grupate prevederile aplicabile imobilelor şi zonelor cu reglementări speciale. Dacă primul titlu al cărţii va defini tipurile de imobile cu reglementări speciale, următoarele vor conţine prevederi normative asupra protecţiei acestora, funcţie de categoria din care fac parte.

Partea a IV-a va cuprinde prevederi normative asupra regimului operaţiunilor urbanistice, cu referire la: parcelarea terenurilor şi reconfigurarea parcelarului, operaţiunile de regenerare urbană, operațiunile de reconversie funcțională, operațiunile de eradicare a habitatului insalubru, alte operaţiuni urbanistice şi sancţiuni aplicabile în cazul nerespectării prevederilor legale.

În partea a V-a va fi tratat regimul autorizării construirii şi desfinţării construcţiilor, respectiv dispoziţii generale şi speciale la nivelul procesului de obţinere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2020

Un comentariu;

  1. Dan Copaceanu said:

    1. In partea introductivă a articolului aţi semnalat câteva probleme de o GRAVITATE deosebită.
    “Neclaritatea normelor, paralelismele legislative, normele contradictorii între legi sau chiar în cadrul aceluiași act normativ, precum și ineficiența mecanismelor de control au făcut ca numărul situațiilor litigioase sau acțiunilor în justiție să fie în creștere în domeniul urbanismului și construcțiilor”.
    CINE ESTE DE VINĂ PENTRU PROBLEMELE SEMNALATE?
    2. Dacă elaborarea “Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor” va fi făcută de către SPECIALIŞTII ACELORAŞI INSTITUŢII, care ar fi avut datoria să analizeze şi să stopeze apariţia acestor probleme, NU CREDEŢI CĂ NE FACEM ILUZII DEŞARTE?

Sus