Lipsa de încredere a clientului în agentul imobiliar face ca doar 25% din tranzacţiile imobiliare din România să fie intermediate de agenţi. În schimb în alte state procentul poate ajunge şi la 95%, potrivit unei analize realizate de RE/MAX.
Această stare a lucrurilor este motivată de faptul că de foarte multe ori clienţii nu au primit un beneficiu major prin colaborarea cu un agent imobiliar. Problemele sunt generate în primul rând de lipsa unui set de norme care sa reglementeze această industrie, precum şi de lipsa unei educaţii specifice în acest sens.
Răzvan Cuc, Director Regional RE/MAX România, a declarat : „Credem că şi pe piaţa din România, ca şi pe alte pieţe europene, ar trebui să existe reprezentarea exclusivă prin care un agent imobiliar să reprezinte interesele unei singure părţi – cumpărător sau vânzător. Astfel agentul va găsi cele mai bune variante pentru partea pe care o reprezintă, iar clientul va fi mult mai mulţumit.”
În Canada procentul tranzacţiilor încheiate prin intermediul unui agent imobiliar ajunge la 95%, în timp ce în ţări din Vestul Europei atinge un nivel de 65%.
Alegerea agentului imobiliar este foarte importantă pentru asigurarea încheierii unei tranzacţii în condiţii cât mai avantajoase. Clientul trebuie să se asigure că agentul i-a înţeles interesele şi că i le reprezintă în piaţă până la găsirea celei mai bune proprietăţi.
„Recomandările sunt un criteriu important după care un client alege agentul. De asemenea, apartenenţa la un brand este importantă şi oferă o garanţie asupra serviciului, la fel ca şi instrumentele pe care le are agentul pentru a-l servi: marketing şi promovare, portofoliul de clienţi si tranzacţii realizate, nivelul de educaţie şi, în mare măsură, abilităţile agentului de a relaţiona cu clientul şi de a transmite încredere şi profesionalism”, a mai spus Răzvan Cuc.