Politica din domeniul investitiilor publice a Ministerului Transporturilor pentru anul 2016 cuprinde proiecte prioritare de infrastructură rutieră, aeriană, ferovieră și navală în valoare de peste 7,406 miliarde lei, fata de 7,403 miliarde lei cat este executia preliminara pentru 2015.
Infrastructura rutieră
Bugetul Ministerului Transporturilor pentru anul 2016 cuprinde:
* 1,13 miliarde lei pentru modernizarea drumurilor naționale,
* 2,58 miliarde lei pentru dezvoltarea infrastructurii de transport rutier- autostrăzi și variante de ocolire a localităților și
* 519,26 milioane lei pentru repararea, consolidarea și întreținerea infrastructurii rutiere.
Ministerul Transporturilor își propune continuarea lucrarilor la
* autostrada Lugoj – Deva,
* autostrada Timisoara – Lugoj
* a variantei de ocolire Timisoara;
* autostrada Orastie – Sibiu,
* continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania,
* revizuirea documentatiei tehnico-economice si inceperea lucrarilor pentru autostrata Pitesti-Sibiu,
* realizarea coridoarelor de legatura cu autostrăzile, prin intermediul drumurilor europene si drumurilor expres și continuarea programului de construcție a variantelor de ocolire(ex: Targu Mures, Bacau, Carei, Craiova Sud, Targu Jiu, Caracal , Comarnic , Busteni, Campina, Mihaileşti, Săcuieni).
În plus, este avută în vedere reabilitarea podurilor și pasajelor (ex: reabilitare pod Giurgiu peste Dunăre, pasajelor supraterane peste drumul de centura al municipiului Oradea).
Principalele proiecte pe fonduri europene sunt: autostrada Lugoj – Deva; autostrada Timisoara- Lugoj si varianta de ocolire Timisoara, autostrada Orastie – Sibiu, autostrada Transilvania, autostrada Pitesti-Sibiu, variantele de ocolire Targu Mures, Bacau, Carei, Craiova Sud, Targu Jiu, Caracal, Mihaileşti, Săcuieni.
Infrastructura feroviară
Pentru asigurarea volumului de transport feroviar public de călători, Ministerul Tranporturilor a alocat 1,224 miliarde în 2016.
Prioritară este modernizarea/reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera – Curtici- Arad – Simeria- Coslariu –Sighisoara.
În plus, sunt necesare modernizari la 30 de stații de cale ferată dintre care 16 statii CF se afla în execuție (ex: Ramnicu Valcea, Tg. Mures), modernizarea instalatiilor pentru cresterea sigurantei circulatiei – proiectul pilot de implementare a Sistemului Feroviar European de Management al Traficului nivel 2 (ERTMS nivel 2) dar și dezvoltarea transportului de tip RO-LA si a platformelor de transport intermodal.
Principalele proiecte pe fonduri europene sunt: reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera – Curtici- Arad –Simeria- Coslariu –Sighisoara si modernizarea a 30 de statii de cale ferată. Pentru efectuarea de reparații curente la infrastructura ferată publică din România 150 milioane lei sunt propusi in bugetul 2016.
Extinderea și reabilitarea Metroului București, printre priorități în 2016
Ministerul Transporturilor propune pentru 2016 fonduri de 1,76 miliarde lei pentru exploatarea capacităților de transport cu metroul.
Extinderea retelei de metrou va fi realizata prin executia tronsoanelor: 1 Mai-LaminoruluiLac Strauleşti, Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon și achizitia de material rulant pentru innoirea parcului existent cat si dotarea noilor magistrale de metrou cu trenuri.
Infrastructura aeriană
Continuarea implementarii programelor strategice de dezvoltare aferente aeroporturilor cuprinse in reteaua centrala de transport europeana (TEN-T), respectiv, Aeroportul Bucuresti si Aeroportul International Traian Vuia – Timisoara este prioritatea Ministerului Transportului pentru 2016.
Infrastructura navală
În materie de infrastructură navală, sunt programate lucrări în vederea dezvoltarii de terminale specializate in portul Constanta Sud – Mol 3S și 4S în portul Constanta – platforma industriala in portul Constanta Sud , îmbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare intre Calarasi şi Braila, km 375- km 175, modernizarea ecluzelor – echipamente si instalatii la Canalul Dunare – Marea Neagra si Poarta Alba Midia – Navodari.
O prioritate este constituită de modernizarea porturilor dunarene și dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale (Giurgiu, Corabia, Galati)- proiecte de modernizare finantate din fonduri europene.
În ceea ce privește transportul Intermodal, este avută în vedere realizarea de centre intermodale prin accesarea unor proiecte cu finantare europeana. Locatii prioritare sunt Bucuresti, Timisoara, Oradea, Cluj-Napoca și Bacău. Implementarea acestor proiecte/programe va conduce la asigurarea unei infrastructuri de transport extinse, moderne si durabile, care va contribui la dezvoltarea economiei românești. Pentru toate aceste lucrări sunt alocați 34,9 milioane lei de la Bugetul de stat în 2016.