Trenul metropolitan din Cluj – un proiect major de infrastructură care va duce la dezvoltarea Clujului și zonei sale metropolitane, după cum spune primarul Clujului, Emil Boc – va avea Studiul de Fezabilitate finalizat în luna august.
Cu ocazia unei dezbateri publice online pe marginea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană pentru perioada 2021 – 2030, Emi Boc a estimat că trenul metropolitan va dezvolta economic Clujul metropolitan și va atrage investiții străine, pe un areal de aproape 49 km.
Trenul metropolitan va porni de la infrastructura de cale ferată existentă. Proiectul a fost extins până la comuna Gârbău și va avea stații noi inclusiv pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, la Tetarom, la Clujana, dar și la aeroport.
Acest proiect practic leagă gara de aeroport și este finanțabil pe fonduri europene, fiind inclus în Planul de Redresare și Reziliență.
Metroul va porni din capătul Floreștiului, va merge pe la Spitalul regional de urgență și va ajunge la podul Ira, unde se intersectează cu trenul metropolitan. ”Aici avem în vedere două ramificații: una spre Sopor și una spre Bulevardul Muncii, pentru a conecta mai bine și zona de nord a orașului, care va fi un punct major de dezvoltare”, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.
Centura metropolitană Cluj
Centura metropolitană va avea punctul de pornire la capătul Gilăului, va urma culoarul Someșului, va intra în Cluj-Napoca la nodul N print-un pasaj suprateran, va merge pe Calea Turzii și va face apoi culoar direct de la Selgros în Bulevardul Muncii și va ajunge la centura Apahida-Vâlcele. Acest proiect are 11 noduri pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca și 20 de noduri de legătură în total, ceea ce înseamnă scoaterea în integralitate a traficului nenecesar din Cluj-Napoca. Este un proiect prins în Planul de Redresare și Reziliență, are finanțare asigurată, practic suntem în etapa finală realizării studiului de fezabilitate, obținerea acordului de mediu, avizelor ministeriale și apoi urmează aprobarea de către Guvern a culoarului de expropiere și licitația de proiectare și execuție. ”Acest proiect a făcut pași majori și consistenți, chiar dacă este de o dificultate majoră”, a explicat primarul Emi Boc.
Pasajul peste Tăietura Turcului
Un alt proiect important este pasajul de peste Tăietura Turcului de la Tetarom, realizat cu ocazia electrificării căii ferate Cluj-Bihor. Proiectul urmează să intre în faza de licitație.
Emil Boc a spus: ”Conectarea Clujului la autostradă este un proiect care se află aproape de faza de începere a licitației de proiectare și execuție și care va scoate din oraș tot traficul care vine dinspre Turda, București și astăzi se descarcă la Nădășel, după care trece prin Cluj-Napoca. Un alt culoar de mobilitate urbană internă în Cluj-Napoca pornește de la Câmpul Pâinii până la Gară, pe o lungime de 3 km, paralel cu calea ferată și care se integrează în dezvoltarea zonei de nord”.
Culoar verde, pe malul Someșului, de la Gilău până la Apahida
Primarul Emil Boc a vorbit despre culoarul verde, ce va fi aflat pe malul Someșului, de la Gilău până la Apahida. Autoritățile au în plan un proiect de revitalizare a malurilor Someșului, dar doresc integrarea acestuia cu proiecte similare în comunele învecinate, Florești, Gilău și Apahida.