Solplanet x AeroFix

Pe calea ferata Brasov – Sighisoara lucrarile par sa nu inainteze, desi valorile contractelor au fost actualizate

Pe calea ferară de la Brașov la Sighișoara ar urma să se circule cu 160 km la oră, acesta fiind scopul unui masiv proiect de investiții în modernizarea acestei căi ferate.

Dar lucrările par să nu înainteze.

Două secțiuni ale acestei căi ferate se află la aproximativ un sfert din totalul lucrărilor, deși ar fi trebuit să fie finalizate până în luna aprilie a acestui an.

Pe secțiunea centrală Apața – Cața stadiul lucrărilor este la numai o cincime,

fiind nemodificat din primăvara anului trecut, când ministrul Sorin Grindeanu îl amenința cu rezilierea contractului pe antreprenorul grec Aktor SA.

Pentru calea ferată Brașov – Sighișoara au fost făcute până acum plăți de aproape 270 milioane euro, (peste 1,33 miliarde lei), după cum arată o notă informativă.

Subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara

Pentru subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara progresul fizic este de 24,58%, deși lucrările ar trebuit terminate anul acesta.

Statul a plătit până acum 705,04 milioane lei, fără TVA.

Antreprenor este asocierea RailWorks – Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 S.R.L.

Valoarea contractului este de 3,008 miliarde de lei, fără TVA, potrivit ultimei actualizări din noiembrie anul trecut.

Subsecțiunea 2. Apața – Cața

Pentru subsecțiunea 2. Apața – Cața progresul fizic este de 20,5%, se arată în nota de informare a Ministerului Transporturilor. Or, în aprilie 2023 lucrările aveau un stadiu de 20%. La momentul respectiv ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța faptul că acest contract ar putea fi reziliat dacă Aktor nu va face progrese.

Un inceput de an calm pe piata materialelor de constructii

Valoarea plăților pentru acest tronson de cale ferată este de 632,45 milioane lei, fără TVA.

Contractul prevede lucrări complexe de infrastructură și suprastructură feroviară, prin modernizarea liniei de cale ferată dublă pe circa 85 km, lucrări în stații (clădiri, peroane, copertine, tuneluri pietonale), cinci viaducte, două pasaje superioare, un pasaj inferior, precum și patru tuneluri feroviare, 32 de poduri, 92 de podețe noi, precum și modernizarea a 10 puncte de secţionare

Contractul pentru subsecțiunea 2. Apața-Cața a fost semnat în data de 22 septembrie 2020 cu asocierea Aktor S.A.(lider), Alstom Transport S.A., Arcada Company SA.

După majorări, valoarea contractului a ajuns la 2.742.486.532 lei fără TVA, potrivit ultimei actualizări din august 2023, raportată pe SEAP.

Valorile contractelor au fost actualizate

Pentru Subsecțiunile 1 Brașov – Apața și 3 Cața – Sighișoara prețul contractului a fost actualizat cu aproximativ 23,39% din valoarea lucrărilor, conform OUG 15/2021.

Ca urmare a aplicării OUG nr. 64/2022, actualizarea de preț este de aproximativ 40% din valoarea lucrărilor pentru care se aplică formula de ajustare.

Pentru subsecțiunea 2. Apața-Cața prețul contractului a fost actualizat conform OG nr. 15/2021 cu aproximativ 21,91% din valoarea lucrărilor. Totodată, a fost semnat actul adițional la contract pentru aplicarea OUG nr.64/2022, actualizarea de preț fiind de aproximativ 40%, mai arată reprezentanții MT.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023

Revista Arena Constructiilor nov-dec 2023

Sus