Impactul modificării anului de referință în calcul indicilor statistici asupra contractelor în derulare a fost semnalat autorităților centrale de către Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC).
În prezent, mai mulți beneficiari ai proiectelor finanțate prin POIM și PDD au contracte în derulare cu formule de ajustare care folosesc fie indicele de cost în construcții total, fie indicele de cost în construcții inginerești, fie alt indice (cum ar fi costul materialelor).
Valorile acestor indici, calculați de Institutul Național de Statistică (INS), au fost modificate odată cu trecerea de la referențialul bază 2015=100 la referențialul bază 2021=100.
O circulară a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene a comunicat o nouă formulă generală după care se face calculul indicilor (la finalul știrii găsiți atașat circulara).
Începând cu 1 ianuarie 2024, în conformitate cu metodologiile statistice europene, Institutul Național de Statistică a trecut la calcularea/ recalcularea indicilor statistici, inclusiv a indicilor lunari ai costului în construcții, luând ca an de bază anul 2021, în loc de 2015, așa cum a fost utilizat anterior acestei date.
Ca urmare, toți indicii oficiali publicați de INS începând cu anul 2005 până la 31 decembrie 2023 au fost recalculați/ modificați retroactiv luând ca an de bază anul 2021.
Totodată, ponderile principalelor componente (materiale, manoperă, utilaje, cheltuieli indirecte, transport) pe categorii/ tipuri de construcții s-au modificat retroactiv prin aplicare implicită a metodologiei statistice.
Ajustarea prețurilor și a valorii devizelor se efectuează prin formule ce utilizează indicii de cost în construcții, indici care prin schimbarea anului de bază vor avea valori diferite.
Proiectare: Oferta castigatoare va fi reevaluata, pentru un contract de circa 500 mii euro
Noii indici de cost în construcții, în bază 2021, sunt mult mai mici decât creșterea reală de prețuri, cauzată de criza energetică, criza de materiale de construcții, creșterile salariale, etc, o ajustare cu acești indici neacoperind cheltuielile efectuate de către constructori.
În plus anul 2021, la care se face acum raportarea, a fost unul excepțional, un vârf de creștere a prețurilor la materiale, carburant și energie ca urmare a pandemiei. Practic procesul de ajustare nu mai reflectă realitatea și duce la pierderi financiare la nivelul societăților de construcții și riscul de blocare a lucrărilor.
Deși calcularea/ publicarea indicilor are scopuri statistice, în lipsa unui alt indicator oficial care să reflecte variațiile prețurilor ce impactează valoarea contractelor/ situațiilor de plată, indicii sunt utilizați în formulele de actualizare folosite pentru a compensa într-o oarecare măsură creșterile salariilor, ale prețurilor materialelor de construcții, transport/ carburant, energie, etc.
Descărcați aici
Sunt doua probleme :
1. desi, in circulara MIPE, se spune explicit ca trecerea de la un sistem de indici la celalat nu inseamna „o simpla impartire”, la cazul A nu se propune o formula de calcul care este „o simpla impartire” ; Nu se tine cont de faptul ca s-a schimbat nu numai anul de baza, ci si sistemul de ponderare ; e ca si cum ai compara mere cu pere …
2. pararea mea este ca o circulara MIPE nu poate modifica prevederile din Ordonantele de Urgenta nr. 47/2022 si nr. 64/2022 ; modificarile se pot face prin acte de acelasi nivel.
corectez : „la cazul A, se propune …]
Total de acord cu faptul că formula MIPE nu este matematic corect cuantificate. În schimb nu înțeleg concret ce vreți să spuneți cu faptul că corculara MIPE modifică prevederile OUG47/2022.