Îngrijorările privind impactul situației creată de invazia rusă în Ucraina asupra finanțării execuției marilor proiecte rutiere din țara noastră sunt minime.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, admite că războiul din Ucraina are și va avea repercusiuni de ordin economic în toată lumea. Însă, ”nu sunt semnale de alarmă vădite că șantierele din România ar fi în pericol iminent să intre în blocaj”.
Dacă prețurile vor crește semnificativ la materialele de construcție necesare pentru autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale, poduri și, în general, la orice materiale folosite în contractele pe care le gestionează companiile din coordonarea MTI, ”vom veni cu ajustări financiare, dar și cu alte soluții pentru a nu diminua ritmul deja instituit pe șantiere”.
Sursele de finanțare pentru majoritatea proiectelor derulate de CNAIR, de exemplu, sunt asigurate din fonduri europene prin PNRR, POT și POIM.
”Deci, soluții există pentru derularea proiectelor. Trebuie să subliniez, însă, că nu am să accept ca anumiți constructori să folosească pretextul scumpirii materialelor de construcție pentru a întârzia nejustificat proiectele”, spune ministrul Sorin Grindeanu.
Modificări legislative pentru ca proiectele de infrastructură să nu mai treneze ani de zile ca până acum
Una dintre problemele de interes pentru constructorii români – subcontractori ai firmelor străine câștigătoare ale marilor proiecte – este întârzierea plăților sau chiar neplata lucrărilor executate ori a serviciilor prestate.
Pentru a preveni probleme de acest fel recent a fost modificată legislația în domeniul achizițiilor publice.
Potrivit noilor prevederi CNAIR va putea să plătească direct subcontractorii și furnizorii iar astfel vor fi evitate întârzierea plăților sau chiar neefectuarea lor de către Antreprenori.
”Măsura este importantă pentru că eliminăm unul dintre punctele care creau blocaje până acum în derularea proiectelor”, subliniază ministrul Sorin Grindeanu.
Modificări legislative noi vizează și alte aspecte.
De exemplu, se elimină posibilitatea blocajelor în faza de implementare, din cauza creșterii prețurilor, prin introducerea obligației ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață.
De asemenea, sunt eliminate faimoasele contestații care țineau nejustificat pe loc demararea unor proiecte. ”Practic, autoritatea contractantă va reține obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd contestațiile și astfel vor fi descurajate contestațiile ce ascundeau de fapt alt tip de interese”, subliniază ministrul Transporturilor.
Și continuă: ”Tot în faza de implementare scăpăm de șantajul antreprenorilor care nu se mobilizau după semnarea contractelor și nu respectau termenele”.
Antreprenorilor li se vor emite certificate intermediare (certificate de bună purtare) privind stadiul de execuție, din 90 în 90 de zile.
Acei constructori care nu vor respecta termenele contractuale și nu avansează vor fi notificați doar de trei ori, la fiecare 30 de zile, după care le va fi reziliat contractul.
Antreprenorul notificat negativ cu aceste Certificate Intermediare nu va mai putea câștiga licitații, dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
Totodată, sunt eliminate inclusiv notificările (claim-urile) depuse chiar la începutul contractelor, prin introducerea ordinelor de începere separate pentru faza de Proiectare și pentru cea de Execuție.
Antreprenorul nu va mai putea pretinde astfel cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat inutil resursele.
Modificările legislative se referă inclusiv la faza de avizare, care în multe cazuri producea întârzieri.
Au fost luat măsuri pentru a elimina timpii pierduți provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale.
Astfel, terenurile aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea entităților publice se vor transfera în administrarea expropriatorului, odată cu hotărârea Guvernului prin care este aprobată declanșarea procedurii de expropriere.
Se constituie în acest mod un drept de administrare temporară în favoarea beneficiarului proiectului pentru realizarea lucrărilor pe terenurile aflate în albia minoră, fără a mai fi necesară încheierea altor formalități.
Aprobarea reglementărilor tehnice specifice privind construcțiile inginerești pentru infrastructura de transport de interes național a fost stabilită ca fiind în competența exclusivă a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Se instituie, prin noile prevederi, un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire și 10 zile calendaristice pentru emiterea avizelor solicitate prin certificatele de urbanism (ISU, proprietari de utilități).
Dacă documentația depusă nu este completă, aceste entități pot face observații doar o singură dată.
Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le va lua conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări.
În cazul în care autoritățile nu emit în termenele instituite avizele sau autorizațiile, se consideră că documentația depusă de beneficiar este conformă și completă, iar in acest caz autoritățile în cauză sunt obligate să emită autorizațiile în termen de 5 zile.
Dacă nici acest termen de 5 zile nu este respectat, se va considera că documentele respective au fost emise tacit.
”Inclusiv în cazul în care funcționarii Ministerului Transporturilor nu eliberează în timp util Autorizația de Construire, aceasta va putea fi emisă tacit”, subliniază Sorin Grindeanu.
Acestea sunt în linii mari modificări care erau strict necesare pentru ca proiectele de infrastructură să nu mai treneze ani de zile ca până acum.
”Dincolo de măsurile coercitive, cred însă în utilitatea unui parteneriat onest cu antreprenorii”
Menținea ritmului și asigurarea calității pe șantierele de construcții autostrăzi și drumuri naționale se asigură prin controalele de specialitate.
Controalele au un rol important în implementarea proiectelor. ”Sunt necesare și legale pentru a veghea la bunul mers al lucrurilor. Prin acțiunile de control sunt stabilite inclusiv punctele vulnerabile în care trebuie să intervenim pentru a nu întârzia sau chiar bloca implementarea proiectelor”, spune ministrul Grindeanu. Dar, ”dincolo de măsurile coercitive, cred însă în utilitatea unui parteneriat onest cu antreprenorii. Vreau să cultiv acest tip de abordare, care în opinia mea este principalul motor de dezvoltare a României”.
Constructorii români vor câștiga în timp experiența necesară pentru a participa la orice tip de licitație
Proiectele de autostrăzi sunt realizate în țara noastră, în principal, de către constructori străini. De mai mult timp constructorii autohtoni cer măsuri care să le permită să acceadă la astfel de contracte.
Ministrul Transporturilor spune: ”Este evident că nu putem împărți antreprenorii în români și străini atunci când lansăm licitații publice. Pentru contractele derulate de companiile aflate în coordonarea MTI lucrurile sunt clare. Una din părțile care semnează contractul se numește Beneficiar, iar cealaltă se numește Contractor, indiferent de naționalitatea acestuia, dacă legea nu prevede altfel.”
În Uniunea Europeană este destul de greu să vorbești despre constructori străini atunci când te referi la constructori din state membre. Practic, toți sunt constructori europeni.
”Singurele criterii care îi diferențiază pe Antreprenori, din punctul meu de vedere, sunt cele care se reflectă în calitatea lucrărilor și în seriozitatea abordării contractelor. Deci doar aici putem face evaluări”, spune Sorin Grindeanu.
Mediul privat are propriile legi prin care se guvernează și se dezvoltă, iar statul poate interveni limitat în favoarea unor antreprenori. ”Iar aici mă refer la măsuri de ordin fiscal, cum ar fi facilitățile fiscale sau programele de finanțare cu criterii specifice. Dar și în aceste cazuri trebuie respectată legislația în domeniul achizițiilor publice”, subliniază Sorin Grindeanu.
În ceea ce privește constructorii români, ministrul este convins că aceștia ”vor câștiga în timp experiența necesară pentru a participa la orice tip de licitație.”
Buna ziua. Deja sunt aplicate ajunstari, doar ca sunt contrare. Formula este facuta pentru a nu oferi avantaje. Desi sunt cresteri de 25 % in urma ajustarilir, societățile trebuie sa mai scada din bani nu sa adauge… Asa măsuri, mai bine lipsă.