Solplanet x AeroFix

Magistralele de metrou, finantate cu 234 mil lei din certificate verzi

metrouFonduri de 234 milioane de lei vor fi asigurate din certificatele verzi pentru finanţarea investiţiilor la Magistralele de metrou 4, 5 şi 6, potrivit unei ordonanțe aprobate ieri de Guvern. Ordonanta simplifică mecanismele de finanțare a proiectelor de infrastructură de transport. Astfel, va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeș – Turda, Autostrada Lugoj – Deva).

Legislaţia actuală nu a inclus un astfel de mecanism.

Potrivit actului normativ, vor fi asigurate fonduri de 234 de milioane de lei pentru finanțarea investițiilor la Magistralele de metrou 4, 5 și 6, astfel:

  • 64 milioane lei – Magistrala 4, Gara de Nord – Lac Străuleşti;
  • 130 milioane lei – Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni;
  • 40 milioane lei – Magistrala 5, etapa I-A Drumul Taberei – Universitate.

O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuției lucrărilor și nu la finalul anului calendaristic, așa cum se proceda până acum.

Birocraţia pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plăţile către aceştia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, şi nu ulterior. Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori.

Auditul de siguranţă rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulaţiei pe tronsoanele finalizate, imediat după recepţia lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului.

Vor fi încheiate contracte de performanţă în cazul companiilor CNAIR şi CFR SA, condiţionalitate ex-ante a României, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale în sectorul de transport. În acest fel, companiile vor duce la bun sfârşit proiectele stabilite şi finanţate din fonduri structurale, fără a putea fi influenţate de orice alţi factori.

Va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor şi autorităţile publice locale pentru a realiza documentaţii tehnico-economice (studii de fezabilitate şi proiecte tehnice de execuţie), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare şi a legăturilor reşedinţelor de judeţ la autostrăzi şi/sau drumuri expres. Aceasă măsură va stimula implicarea autorităţlor locale în implementarea proiectelor de infrastructură de transport şi va accelera ritmul implementării proiectelor de infrastructură la nivel local.

OUG adoptată reprezintă continuarea măsurilor conţinute de OUG nr. 7/2016, aprobată de Guvern în luna martie 2016, care prevedea simplificarea procedurilor de avizare a proiectelor de infrastructură de transport.

Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia nov – dec 2016

Sus