Pe 16 iunie anul viitor este termenul de finalizare a proiectului Podului de la Brăila, anunțat de către antreprenorul italian Webuild, conform ultimei actualizări a Programului de execuție. Aceasta cu toate că stadiul fizic al lucrărilor este de 99,8%, după cum ne-a spus purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
În prezent mai sunt de executat lucrările de asfaltare, cu noua reţetă de mixturi bituminoase, pe calea 1 a Podului (asfaltarea pe calea 2 este terminată), de remediat problemele pe rampa Brăila, de predat drumul de legătură Jijila.
Totuși, opt luni pentru realizarea acestor lucrări, care reprezintă diferența de 0,2% până la finalizarea contractului, este un termen îndelungat.
Se pare că această tergiversare este cauzată de diferendele dintre antreprenor și autoritatea contractantă, aflate în curs de judecată. Antreprenorul ar aștepta decizia instanței. De altfel, Webuild a înregistrat pe rolul instanțelor de judecată un număr de 36 de cereri de chemare în judecată împotriva CNAIR referitor la derularea contractului pentru execuția Podului de la Brăila.
Ultimul termen de finalizare acceptat de CNAIR este noiembrie 2023, iar de atunci autoritatea contractantă se simte îndreptățită să perceapă penalități de întârziere.
În același timp antreprenorul Webuild are pretenții să primească fonduri suplimentare și să nu i se contabilizeze întârzierile.
Până la jumătatea lunii octombrie, antreprenorul formulase 82 de revendicări, iar CNAIR 41 de revendicări.
Pentru că nu a respectat durata de execuție aprobată, CNAIR a emis un nou certificat negativ antreprenorului.
În plus, contractantul nu a prezentat modalitatea de remediere a cauzelor care au determinat apariția tasărilor identificate la nivelul liniei roșii, în cazul depășirii tasărilor măsurate > 25 mm, în zona culeelor podurilor/pasajelor/viaductelor, a dalelor de racordare a podurilor și a rambleelor > 5 m.
De asemenea, contractantul nu a prezentat calculul pentru a demonstra soluția de remediere a Lucrărilor – zid de sprijin armat U-Wall km 4 + 438 – km 4 + 478 și a rampelor aferente Pod km 17+271, conform soluțiilor tehnice transmise prin Dispozițiile de șantier.
Antreprenorul a întârziat și în stabilirea unei soluții tehnice pentru calea pe podul suspendat care să se preteze unui tablier metalic cu structura ortotropă și experienței de pe alte Lucrări similare.
Pe parcursul executării, contractantul nu a îndeplinit ponderile activităților principale aferente pachetelor/secțiunilor declarate de Antreprenor în Programul de Execuție și oferta, conducând astfel la un ritm nesatisfăcător al execuției Lucrărilor și la întârzieri în respectarea duratei de execuție agreată de către Inginer.