A treia ediție a Forumului “Cities of Tomorrow”, organizat de Camera de Comerț Romano – Germana împreună cu Asociația Zeppelin a avut loc săptămâna aceasta, la Hotel Crowne Plaza București.
La eveniment au participat peste 200 de persoane, arhitecți și urbaniști, precum șireprezentanți ai mediului de afaceri și ai sectorului public.
Evenimentul a fost deschis de președintele Camerei de Comerț Româno – Germane, domnul Dr. Radu Mericași de Ambasadorul Germaniei la București, domnul Werner Hans Lauk. De asemenea, din partea Ministerului Transporturilor a luat cuvântul domnul Secretar de Stat Stelian Matache.
Prima parte a evenimentului a avut ca temă centrală discursul Prof. Jörn Walter, directorul de planificare urbană a orașului Hamburg, una dintre cele mai dinamice metropole din Uniunea Europeana și punct de atracție pentru numeroase companii internaționale și instituții. Acesta a subliniat importanța mobilității într-un orașstrategic din punct de vedere logistic precum Hamburgul, în contextul dezvoltării urbane. De asemenea, Prof. Walter a insistat asupra necesității unei noi abordăria stării de fapt, care nu este întotdeauna cea dezirabilă și asupra importanței implicării partenerilor de proiect. Orașul trebuie transformat pas cu pas începând de la lucruri minore, trebuie lucrat la mentalitatea oamenilor și a autorităților. Din respect pentru oraș, cetățeanul nu trebuie să încalce regulile, iar reprezentantul autorității de resort nu trebuie să treacă indiferent peste un astfel de aspect.
In continuare, primul panel, moderat de către domnulGijsKlomp, director Capital Markets în cadrul CBRE, i-a avut invitați pe doamna Dr. Urb. Arh. Monica Oreviceanu, director de proiecte al Asociației pentru Mobilitate Metropolitană, domnul Arh. Eugen Pănescu, partener fondator al Planwerk Cluj și pe domnul Ivan Patzaichin, președinte al Asociației Mila 23. In cadrul acestui panel, participanții au discutat propuneri de îmbunătățire a infrastructurii în marile orașe și necesitatea dezvoltării acesteia, iar dat fiind potențialul navigabil al României, punerea la punct a infrastructurii navigabile în zone precum Galați – Brăila pentru relegarea orașelor la apă. O altă temă de dezbatere au fost dezideratele investitorilor din marile orașe.
Cel de-al doilea keyspeaker al evenimentului a fost Dr. Ing. Michael Horodniceanu, președinte al MTA Capital Construction, autoritatea metropolitană de transport New York.Românul, emigrat împreună cu familia în urmă cu peste 50 de ani, a ajuns să gestioneze proiecte de peste 20 miliarde de dolari și traficul metropolei New York. Acesta a subliniat tendința populației tinere, numită sugestiv “millennials” de a se deplasa preponderent pe jos sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul autovehiculelor personale, aceasta tendință având efecte benefice atât asupra mediului, cât și financiare. Dezvoltarea durabilă a infrastructurii și a transportului au la bază mai mulți piloni. Dintre aceștia, un rol foarte important îl au arhitectura și arta, dar și tehnologia și foarte important, implicarea comunităților.
Cele două workshop-uri intitulate “Oameni mobili, arhitectura mobilă” și “Orașe în transformare” au completat discuțiile pe tema necesității de dezvoltare și îmbunătățire a infrastructurii în București și în România, fiind moderate de Arh. Constantin Goagea și Arh. Ștefan Ghenciulescu de la Asociația Zeppelin.
Concluziile celor două workshop-uri au fost enunțate într-o sesiune comună, punând accent pe necesitatea unei colaborări durabile între instituții, clustere, ONG-uri, etc. pentru a susține dezvoltarea durabilă a orașului și a face din București un oraș mai atractiv pentru locuitorii săi.Pentru a îndeplini viziunea urbaniștilor și a arhitecților cu privire la orașul viitorului trebuie început de jos, cu pași mici, implementând mai întâi de toate lucruri fezabile, care cumulate vor duce la țelul propus.
Dr. Ing. Horodniceanu, de exemplu, a convins locuitorii New York-ului de utilitatea unor noi trasee de metrou, convingându-le mai întâi copiii. A mers în școli și a explicat concret acestora, prin ateliere practice, ce presupune proiectul, viziunea sa și utilitatea acestuia. Copiii sunt viitorul țării, iar ei trebuie convinși în primul rând de utilitatea unui proiect. Astfel de proiecte de educare a copiilor există și în Romania. Unul dintre acestea este “De-a arhitecturaîn orașul meu”.
Despre organizatori:
Camera de Comerț și Industrie Româno – Germană (AHK Romania)
Camera de Comerț și Industrie Româno – Germană (AHK Romania) este reprezentanța oficială a economiei germane din România. Înființată în septembrie 2002, AHK Romania numără în prezent circa 530 de firme membre și este cea mai mare cameră de comerț bilaterală din România. AHK Romania este actorul principal în cadrul relațiilor economice româno-germane și promovează de peste zece ani cu succes relațiile economice dintre cele două țări. Prin serviciile pe care le oferă și evenimentele pe care organizează, AHK România susține firmele germane la intrarea lor pe piațaromânească și, în egală măsură, este partener pentru companiile românești interesate de piața germană.
Zeppelin
Asociația Zeppelin este o organizație dedicată promovării arhitecturii, comunităților creative, orașului sustenabil. Organizația editează revista lunară cu același nume, o publicație de arhitectură, design, cultură urbană și tehnologie de format și prestigiu internațional. Apare lunar, în versiune bilingvă (română-engleză). Sunt publicate în egală măsură materiale din România și străinătate, cu atenție specială pentru regiune (centrul și sud-estul Europei), inovații de ultimă oră, arhitecți tineri, arhitectură socială și sustenabilă, atitudini critice și pe folosirea creativă a unor bugete reduse.