La peste 1 miliard de euro se ridică necesarul de finanțare identificat pentru atenuarea impactului negativ asupra infrastructurii rutiere din țara noastră cauzat de traficul dinspre Ucraina.
Din cauza traficului rutier intens generat de creșterea volumelor de marfă transportate între România, Ucraina și Republica Moldova, CNAIR a constatat în ultima perioadă o serie de probleme pe drumurile naționale care preiau fluxurile din zona de est a României.
Degradările aduse infrastructurii rutiere din cauza transporturilor de cereale pe aceste sectoare de drum includ refulări cauzate de temperaturile ridicate și a traficului intens cu frânări frecvente și făgașe longitudinale cauzate de existența traficului greu și intens.
Astfel, în urma analizei desfășurate la nivelul CNAIR au fost propuse următoarele categorii de intervenții asupra infrastructurii rutiere:
* Intreținere
Estimarea nevoilor de finanțare pentru componenta de întreținere, în baza cheltuielilor deja efectuate și bugetarea multianuală pentru perioada 2024-2025 pentru cele două regionale intens tranzitate (DRDP lași și DRDP Cluj) este de 156 milioane lei (echivalentul a 31,2 milioane euro).
* Reparatii capitale
– Reconstrucția coridorului Nord – Sud (Sud – Est) – Axa de tranzit Siret – București, cu ramificațiile către portul Constanța
Costul estimativ este de 4,8 miliarde lei (echivalentul a 973,4 milioane euro).
– Reconstrucția coridorului de accesibilitate în zona de Nord, cu ramificație spre Vama
Halmeu – Axa de tranzit Vama Halmeu (DN 1C) – DN19 – A3 – A10 – A1
Costul estimativ este de 330,85 milioane lei (echivalentul a 66,2 milioane euro).
* Dotarea secțiilor de productie ale CNAIR SA
Costul pentru toate cele opt regionale este estimat la 32,8 milioane euro.
Astfel, necesarul de finanțare identificat pentru atenuarea impactului negativ asupra infrastructurii rutiere, respectiv pentru lucrări de întreținere, reparații capitale și dotarea secțiilor de producție ale CNAIR este de aproximativ 1,1 miliarde euro.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este în contact permanent cu Comisia Europeană în vederea identificării unor surse noi de finanțare sau de flexibilizare a celor existente, cu scopul de a acoperi nevoile financiare, se arată într-o notă informativă.
Totodată, CNAIR SA, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri lași, a realizat măsurători pentru lucrările de întreținere la nivelul drumurilor naționale care fac legătura cu punctele de frontieră dintre România și Ucraina, iar necesarul de fonduri estimat este în valoare de 70.318.454 lei.
În perioada ianuarie – august 2023 au fost angajate cheltuieli pentru lucrări de întreținere în valoare de 26.616.848 lei, din care suma de 13.212.000 lei a fost alocată din Fondul de Rezervă al Guvernului.
Pentru continuarea lucrărilor până la sfârșitul anului 2023, a fost solicitată asigurarea sursei de finanțare, care este în valoare de 43.701.606 lei, din Fondul de Rezervã al Guvernului. În cazul în care aceste surse de finanțare nu vor fi alocate, există posibilitatea ca aceste cheltuieli să fie suportate din prevederile bugetare alocate activității de întreținere ale tuturor Direcțiilor Regionale de Drumuri și Poduri, care asigură întreținerea drumurilor și podurilor pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi aflate în administrarea CNAIR SA.