Oferte locuri de munca top

Cum va fi modernizat aeroportul Oradea

În primăvara anului viitor, din luna aprilie, ar putea începe efectiv lucrările la pistă de decolare/aterizare a aeroportului Oradea, dacă totul decurge conform graficului de implementare. În luna noiembrie a acestui an ar urma să înceapă elaborarea Proiectului Tehnic.

Studiul de Fezabilitate a fost realizat și recepționat și urmează depunerea cererii de finanțare prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) axa 2.3.

Potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobați ieri, valoarea totală estimată a proiectului este de 26,98 milioane de euro, din care aproximativ 20 de milioane de euro reprezintă fonduri europene.

Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, a declarat: Avem o sumă predefinită din fonduri europene pentru Aeroportul din Oradea care, din păcate, nu a fost accesată în ultiumii patru ani. E păcat să pierdem acești bani, pentru că se apropie finalizarea exercițiului financiar 2014 – 2020. Această investiție este o completare a unui alt proiect de aproximativ 20 de milioane de euro pe care l-am depus pentru finanțare la finalul anului trecut”.

Proiectul de investiții privind dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare

are patru obiective:

(1) extinderea pistei de decolare/aterizare,

(2) extinderea platformei de debarcare/ îmbarcare,

(3) împrejmuirea incintei și realizarea unui drum de securitate și

(4) achiziția echipamentelor necesare pentru desfășurarea activităților de întreținere și mentenanță.

Prelungirea pistei de decolare/ aterizare cu 400 de metri spre sud (spre Nojorid), ajungând la 2.500 de metri, va avea ca efect creșterea capacității operaționale a aeroportului. În prezent, companiile aeriene impun restricții de greutate pentru decolare (îmbarcă mai puțini pasageri și încarcă mai puțin combustibil în aeronave).

După prelungirea pistei de aterizare/decolare, operatorii de zbor vor putea utiliza aeronavele de tip Boeing 737 seria 800 și Airbus A320 la capacitate maximă și vor putea opera curse pe distanțe mai mari.

De asemenea, proiectul presupune achiziția și instalarea instrumentelor de aterizare de precizie și a unui sistem de balizaj luminos la capătul pistei dinspre Nojorid. Cu ajutorul acestui echipament se va degreva spațiul aerian de deasupra orașului Oradea de survolul aeronavelor, întrucât direcția de aterizare nu va mai fi dinspre nord, ci dinspre sud. În plus, acest lucru va reduce semnificativ gazele cu efect de seră și poluarea fonică generate de aeronave deasupra Oradiei.

Un alt obiectiv este extinderea platformei de debarcare/ îmbarcare cu 32.000 mp, lucru care va suplimenta numărul de locuri pentru staționarea aeronavelor mari de tip Boeing 737 și Airbus A320. Astfel, vor putea fi operate simultan mai multe aeronave, în special în intervalele orelor de vârf. În prezent, Aeroportul Oradea dispune de doar două poziții de acest fel, celelalte patru poziții fiind destinate unor aeronave mai mici, precum ATR 42 sau ATR 72.

Ca urmare a prelungirii pistei, va fi construit și un gard inteligent de 2.560 de metri pentru securizarea perimetrului aeroportului. De asemenea, vor fi achiziționate echipamente pentru întreținere și mentenanță.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 2/aprilie 2021

Sus