Banner Paste 2025

Cum se va face medierea dintre ANAF si debitor

Introducerea unui mecanism de mediere între organul fiscal central şi debitor face obiectul unui act normativ, intrat în dezbatere publică.

Acesta are în vederea clarificarea obligaţiilor înscrise în somaţie şi stabilirea unei soluţii optime de stingere a obligaţiilor fiscale restante.

Aceleaşi dispoziţii legale prevăd şi faptul că procedura de mediere, precum şi documentele pe care debitorul trebuie să le prezinte în vederea susţinerii situaţiei economice şi financiare se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Proiectul de act normativ supus aprobării are în vedere structurarea activităților ce trebuie intreprinse de organele fiscale centrale din momentul primirii unei notificări din partea contribuabililor prin care aceștia își manifestă intenția ca, împreună cu organul fiscal, să clarifice situația obligațiilor înscrise în somație și să stabilească, de comun acord, soluția optimă de stingere a obligațiilor fiscale restante, prin încheierea unui proces verbal în acest sens.

Astfel, a fost prevăzută posibilitatea debitorului ca, în cazul în care solicită organizarea întâlnirii de mediere pentru clarificarea obligațiilor înscrise în somație, acesta să se prezinte la întâlnire cu orice documente și informații pe care le consideră relevante în acest sens.

Totodată, în situația în care medierea a fost solicitată de către debitor pentru analiza împreună cu organul fiscal central a situației economice și financiare în scopul identificării unor soluții optime de stingere a obligatiilor, inclusiv posibilitatea de a beneficia de înlesnirile la plată prevăzute de lege, debitorul va menționa în notificarea adresată organului fiscal orice informații relevante prin care își justifică situația sa economică și financiară.

De asemenea, au fost stabiliți pașii premergători realizării procedurii propriu-zise de mediere, astfel încât debitorul să fie înștiințat cu privire la data și ora realizării medierii, precum și termenele clare în care se derulează acțiunea de mediere.

Totodată, în cuprinsul proiectului de act normativ sunt prevăzute dispoziții legale potrivit cărora debitorul poate stabili, de comun acord cu organul fiscal, o altă dată/oră de desfășurare a procedurii de mediere, cu respectarea termenului prevăzut de lege pentru desfășurarea medierii, respectiv 10 zile de la data primirii notificării de către organul fiscal.

În acest context, procedura pentru aprobarea medierii, precum și a documentelor pe care debitorii le prezintă în vederea susținerii situației economice și financiare, cuprinsă în anexa la proiectul de act normativ este structurată astfel încât să reglementeze:

  1. a) dispoziţii generale aplicabile în procedura de mediere;
  2. b) informațiile relevante privind situația economică și financiară
  3. c) descrierea procedurii propriu-zise de mediere, inclusiv termenele în care se derulează acţiunile.

Pe de altă parte, prin proiectul de act normativ sunt aprobate modelele a trei formulare uzitate în procedura de mediere, respectiv: Notificare privind intenţia de mediere; Înştiinţare privind organizarea medierii și Proces – verbal privind rezultatul medierii.

 

Descărcaţi aici Proiectul de act normativ

 

 

 

 

Citiți și:

Bloc cu 10 etaje, in curs de autorizare, la malul marii

Din toamna, incepe construirea celui de-al doilea bloc din ansamblu

Modificarea denumirii proiectului ar putea aduce finantare

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 4/ iunie 2019


Etichete:
Sus