Ca urmare a creșterii PIB-ului României, bugetul pentru granturi din fonduri europene se va diminua cu două miliarde de euro, a spus ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
Pe de altă parte, a subliniat ministrul Boloș, avem o creștere fără precedent a prețurilor materialelor, care majorează costul implementării proiectelor și, probabil, cantitativ, vor trebui renegociate anumite milestone-uri, ce nu vor mai putea fi realizate.
”Sunt niște realități de care Comisia Europeană nu prea are cum să nu țină cont atât la nivelul mecanismului de redresare și reziliență, cât și la nivelul politicii de coeziune”, consideră Marcel Boloș.
Fondurile ce vor fi alocate, ca urmare a OUG aprobată ieri pentru ajustarea valorii contractelor aferente șantierelor deschise în România cu fonduri europene, se ridică la 3,5 miliarde de lei.
Ministrul Boloș a mai declarat că ”în ceea ce privește măsura de ajustare a prețului la proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, precizez că în categoria acestor contracte se încadrează proiectele de infrastructură de transport, proiectele de rețele de apă și canalizare, proiectele de deșeuri și proiectele cu finanțare din Programul Operațional Regional și, din acest punct de vedere, impactul acestei măsuri vizează peste 5.000 de contracte care se află în derulare.”
Noua OUG a fost necesară pentru că ”prețul materialelor de construcții a crescut aproape necontrolabil. De asemenea, prețul la utilitățile publice a influențat în mod hotărâtor ceea ce înseamnă costurile pentru proiectele de infrastructură, iar acest lucru se reflectă și în indicele de cost total în construcții, publicat de Institutul Național de Statistică, a cărei valoare ultimă a fost de 160%”.
Un mare constructor mai are o sansa sa castige un contract de lucrari
Este un mecanism care se bazează pe directiva Uniunii Europene privind achizițiile publice. ”Am avut în vedere condițiile de imprevizibilitate pe care le-au generat cele trei crize pe care trebuie să le gestionăm în momentul de față. Este vorba de criza Covid, de criza energiei și de criza generată de războiul din Ucraina. Deci, urmare acestor crize, avem această situație de imprevizibilitate și trebuie să intervenim pentru a ne salva propriile proiecte pe care le avem în implementare”, spune Marcel Boloș.
Mecanismul de ajustare de preț va fi aplicat în ceea ce privește proiectele de infrastructură, cum sunt: Drumul Expres Craiova-Pitești, Centura București, proiectul de linie de cale ferată Radna-Gurasada-Simeria.
Împreună cu proiectele care se finanțează din Programul Operațional Regional, peste 7.000 de contracte, aflate în implementare, intră sub incidenţa prevederilor noii ordonanțe.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 3/ mai 2022