Piața restaurantelor și cafenelelor din București s-a dinamizat puternic în ultimul an, pe masură ce evoluția consumului a intrat pe o pantă ascendentă. Tendința este confirmată de evoluția numărului de tranzacții și de multitudinea de concepte noi dezvoltate în industrie, dar și de rezultatele pozitive înregistrate de majoritatea jucătorilor.
„Piața cafenelelor și restaurantelor din București este extrem de dinamică, atât din motive obiective, precum creșterea consumului, cât și din cauze externe, precum necesitatea relocării unor afaceri profitabile care își desfășurau activitatea în clădiri improprii.
Vedem activitate atât din partea marilor lanțuri, care caută să-și extindă rețeaua, cât și din zona tinerilor care au activat în alte domenii și decid să investească într-un sector cu potențial. Deși preluarea unei francize este o opțiune mai sigură, unii antreprenori, români și nu numai, vor să se impună cu concepte proprii de restaurante sau cafenele”, afirmă Bogdan Gubandru, Business Development Manager, DTZ Echinox.
Uno Restaurant
George Srour, 26 de ani, este absolvent al Facultății de Construcții din București și a activat în construcții, domeniu în care tatăl său controlează o companie de mici dimensiuni. El s-a asociat pentru dezvoltarea conceptului Uno cu un manager român de 36 de ani care lucrează în industria IT, astfel că restaurantul va beneficia de multă tehnologie: comenzile vor fi luate pe tablete, vor fi instalate trei rețele separate de Wi-Fi, una fiind destinată clienților fideli, iar în a doua fază de dezvoltare clienții își vor putea configura singuri comanda prin scanarea unor QR coduri și va fi dezvoltată aplicația restaurantului în care clienții își vor putea salva datele cardului și vor putea plăti cu aplicația.
Suprafața restaurantului va fi de 300 de metri pătrați cu o capacitate interioară de 120 de locuri, în timp ce în exterior va fi amenajată o terasă cu 70 de locuri. Restaurantul se adresează atât angajaților care își desfășoară activitatea în proiectul AFI Park, cât și familiilor din cartierele Drumul Taberei, Militari și Cotroceni, printre cele mai populate din București.
George Srour, Acționar și Manager, UnO Restaurant: „Sectorul de restaurante din București va continua să crească din două motive: oamenii nu mai au timp sa gatească acasă, cum aveau părinții noștri, în timp ce veniturile vor continua să crească. Intenționam inițial să deschidem o cafenea, după care am început să dezvoltăm Uno, un concept de restaurant cu specific italienesc, o bucătărie extrem de populară în București. Investiția în locația din AFI Park se apropie de 300.000 de euro, iar deschiderea este programată pentru începutul lunii mai. Primii doi ani vor fi de test, iar în al treilea an am dori să deschidem și o a doua locație, iar în anii 4 și 5 să inaugurăm alte două sau trei unități. Targetăm doar piața din București și vizăm în mod special proiectele de real estate complexe, care acomodează clădiri de retail, office, dar și de rezidențial”.
Tucano AFI Park
Tot în proiectul AFI Park 4&5 și tot în luna mai va fi deschisă a treia cafenea Tucano din București, o investiție de aproape 150.000 de euro a lui Sorin Stroian, un tânăr antreprenor care alături de tatăl său administrează o firmă de construcții. Sorin, împreună cu Natalia Brașovean, o tânără cu experiență în domuniul bunurilor de larg consum, au pornit în căutarea unor francize în domeniul cafenelelor. Conceptul ce i-a impresionat cel mai mult a fost cel al unui antreprenor din Republica Moldovă, Ruslan Cojocaru, care deține lanțul internațional de cafenele Tucano Coffee, prezent în România deocamdată în trei locații: două dintre ele în București și una în Brașov (Coresi Mall).
Natalia Brașovean, Manager Tucano Coffee Madagascar – AFI Park 5: „Lucrând în multinaționale și cunoscând stresul cu care se confruntă angajații ne propunem să le aducem prin Tucano Coffee Madagascar o oază de liniște, un loc în care oaspeții să fie mai creativi, savurând o cafea 100% Specialty Arabica, un ceai sau citind o carte, toate acestea într-o ambianță caldă în care oamenii sunt esența conceptului, pe o muzică ambientala placută: Love.Peace.Coffee, cum e și sloganul pe care îl promovăm în lume. Mai mult, inspirat din cultura amerindienilor, conceptul este special creat să unească oamenii (colegi, prieteni, parteneri) fie în jurul unui joc de societate, film sau a unui eveniment creativ, oferind totodată și condiții de lucru într-o ambianță diferită de cea din birou.”
Cafeneaua Tucano din AFI Park 5 va avea o suprafață de 120 mp, aproximativ 50 de locuri și va beneficia de o terasă cu 32 de locuri.
Coffeeshop Dorobanți
Pe lângă parterele clădirilor de birouri, o altă locație extrem de populară pentru industria cafenelelor din București este Piața Dorobanți, unde Talal AbdulBaki, un antreprenor de 35 de ani, a deschis prima unitate din România a brandului austriac Coffeeshop în sistem de franciză. AbdulBaki a decis să investească în HoReCa dupa ce timp de 20 de ani, în perioada 1991 – 2011, familia sa a controlat importurile brandurilor Renault și Dacia în Siria, dar războiul izbucnit în urmă cu cinci ani a înghețat această afacere și l-a determinat să se stabilească în Europa.
Talal Abdulbaki, acționar și general manager Coffeeshop/Mazzaj for Trading and Services: „După ce s-a intensificat războiul, am plecat cu familia în Belgia, la Bruxelles, iar de doi ani ne-am stabilit în România deoarece oamenii sunt mai calzi, mai prietenoși. În urmă cu o lună am deschis cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți deoarece ne-a plăcut zona și spațiul. În septembrie vom începe să căutăm și a doua locație deoarece în următorii cinci ani ne propunem să ajungem la cinci cafenele. Pentru extindere analizăm și varianta închirierii unor insule în cadrul mallurilor din București.”
Coffeeshop este un brand austriac de cafenele lansat în 1999 și care a ajuns în prezent la o rețea de 300 de unități cu un design modern, combinând elemente americane și vieneze. Cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți, de pe strada Puțul lui Zamfir, are 120 de metri pătrați distribuiți pe două etaje și o terasă în curs de amenajare.