Cele două programe de finanţare a sistemului informaţional specific domeniului imobiliar-edilitar şi băncilor de date urbane, Programul de cadastru şi SISDIEBDU, urmează să fie corelate.
Programul de cadastru are ca finalitate intabularea şi realizarea sistemului integrat de cadastru şi carte funciară, iar SISDIEBDU are ca finalitate constituirea băncilor de date urbane necesare autorităţilor locale pentru administrarea teritoriului
Potrivit noilor prevederi, programul de finanțare a sistemului informaţional specific domeniului imobiliar-edilitar şi băncilor de date urbane devine multi-anual.
De asemenea, din atribuțiile MDRAP vor fi eliminate activitățile de urmărire a execuției lucrărilor SISDIEBDU, de asigurare a accesului specialiștilor pentru executarea lucrărilor sau informarea deținătorilor de imobile cu privire la rezultatele lucrărilor SISDIEBDU.
Aceste activități se află în responsabilitatea autorităților publice locale care asigură contractarea lucrărilor și care reprezintă beneficiarii lucrărilor.
Controlul privind îndeplinirea formalităţilor de contractare, realizare, avizare şi decontare a lucrărilor SISDIEBDU va fi exercitat de către consiliile judeţene de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
În schimb, MDRAP va prelua datele în cadrul Observatorului Teritorial Național, platformă informațională pe care o gestionează.
În situația în care suma solicitată este mai mare decât suma alocată la bugetul programului de finanțare, fondurile asigurate de la bugetul de stat pentru elaborarea lucrărilor SISDIEBDU vor fi alocate către consiliile județene pe principiul proporționalității, pe baza a trei criterii care asigură raportare la condițiile și necesitățile din teritoriu.
La nivelul fiecărui județ fondurile asigurate de către bugetul de stat se repartizează procentual către unităţile administrativ-teritoriale, în funcție de suma solicitată și suma alocată, sau solicitările se prioritizează în funcție de punctajul stabilit în baza unor criterii obiective.
Pentru toate criteriile se specifică punctajul aferent, eliminându-se astfel incertitudinle cu privire la modul de stabilire a priorităților la finanțare.
Datele şi informaţiile cuprinse în SISDIEBDU vor fi puse gratuit la dispoziţia autorităţii centrale responsabile cu realizarea SISDIEBDU, pentru integrarea acestora în Observatorul Teritorial Național și, respectiv, Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pentru preluarea informaţiilor în sistemul de evidenţă de cadastru şi publicitate imobiliară şi în geoportalul INSPIRE.
Lucrările eligibile prin programele de finanţare a sistemului informaţional specific domeniului imobiliar-edilitar şi băncilor de date urbane sunt următoarele:
- lucrări tehnice de identificare, măsurare şi inventariere a imobilelor (lucrări geo-topografice, cartare imobiliară) prin care se asigură fişele bunului imobil, registrele cadastrale – indexul alfabetic al proprietarilor, registrul cadastral al parcelelor, registrul cadastral al proprietarilor, centralizator pe categorii de folosinţă) şi planul cadastral – digital şi analogic
- lucrări tehnice de identificare, măsurare şi inventariere a reţelelor edilitare (inventariere reţele edilitare şi culegere date trasee şi caracteristici reţele edilitare) prin care se asigură fişele relevee ale căminelor reţelelor edilitare, schema tronsoanelor pe tipuri de reţele edilitare, planul tehnic-edilitar complex, planuri tematice pe tronsoane de artere, profile longitudinale apă/canalizare, profile transversale – digital şi analogic
- banca de date urbane (încărcare, organizare şi prelucrare date grafice şi textuale privind imobilele şi reţelele edilitare, întreţinere şi actualizare bancă de date urbane, instruire-formare utilizatori) prin care se asigură prelucrarea şi integrarea tuturor informaţiilor şi caracteristicilor imobilelor(teren şi construcţii) – în aplicaţii compatibile cu sisteme de tip GIS
Finanţarea sistemului informaţional specific domeniului imobiliar-edilitar şi băncilor de date urbane se asigură prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul MDRAP, pe bază de programe anuale, în limita sumelor aprobate prin legea bugetului de stat cu această destinaţie.
Propunerile la proiectul de hotărâre de Guvern pot fi transmise de persoanele interesate catre MDRAP în termen de zece zile calendaristice de la publicarea anunţului.