Oferte locuri de munca top

Construirea si intretinerea in bune conditii a drumurilor necesita o serie de masuri din partea statului

Lucrările de construcții și întreținere drumuri sunt printre cele cu impactul cel mai mare asupra electoratului, având în vedere că de ani de zile șoferii se plâng de starea proastă a drumurilor, de lipsa unor legături rutiere sau de numărul mic de kilometri de drumuri rapide.

În prezent avem fonduri alocate pentru lucrările de acest tip, dar activitatea firmelor de profil este afectată de mai multe probleme.

Cerințele operatorilor din domeniu nu pot fi ignorate de către autorități dacă vor să obțină rezultatele promise în campaniile electorale.

Liviu Tomulesei, președintele Patronatului Drumarilor din România, consideră că de o mare importanță pentru sectorul construcțiilor este certificarea profesională a firmelor.

Patronatul Drumarilor din România face parte din Federația Patronatelor Societăților din Construcții și reprezintă firme cu peste 5.500 de angajați, ce au o cifră de afaceri de peste 3 miliarde de lei.

Cu toate că certificarea firmelor este prevăzută în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, termenul de intrare în vigoare a prevederilor legate de certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care execută lucrări de construcții a fost amânat de mai multe ori.

Lipsa sistemului de certificare permite accesul la achizițiile publice a firmelor fantomă, ”de apartament”, care atunci când câștigă licitațiile nu reușesc să realizeze proiectele contractate, în termenul și condițiile de calitate stabilite. Asta dacă nu abandonează lucrările, creând astfel autorităților mari prejudicii de imagine și financiare.

Printre solicitările managerilor firmelor de construcții, membre ale Patronatului Drumarilor din România, se numără cele legate de fiscalitate.

Ei sunt de părere că ar trebui ca TVA-ul să fie plătit la încasare pentru facturile emise de către stat aferente contractelor atribuite prin licitații publice.

De asemenea, ar trebui să se poată compensa în Trezorerie datoriile companiilor cu valorile facturilor aprobate spre plat[ pentru contractele de achiziție publică.

Aplicarea Legii 93/2023 și a Procedurii din 29 Noiembrie 2023 privind stingerea prin compensare a creanțelor fiscale, aprobată prin Ordinul comun MF/MDLPA nr. 5329/2201/2023 să se poată efectua și în absența unei hotărâri judecătorești definitive.

Achiziții publice în baza unor documentații de atribuire cu clauze mai favorabile

Derularea eficientă a procedurile de achiziții publice este de maximă importanță pentru atribuirea contractelor către firme care să execute lucrările în termenele contractuale stabilite.

Operatorii economici consideră că este necesar să fie majorate cu minim 5 zile termenele de contestare a documentațiilor de atribuire. Astfel ar avea la dispoziție un timp relativ suficient pentru studierea acestora și pentru demersul de eliminare a prevederilor ilegale, eronate sau vădit formulate de către autoritățile contractante în scopul restrângerii concurenței.

De interes este și elaborarea de către ANAP a unui Ghid prin care să fie eliminate acele cerințe înscrise în „Caietul de Sarcini al achiziției” și „Instrucțiuni către ofertanți” și care nu se regăsesc menționate în Fișa de date a achiziției; acestea vor dobândi astfel caracterul nescris și nu vor fi luate în considerare de către ofertanți în elaborarea ofertelor.

Totodată, drumarii sunt de părere că ar trebui să fie eliminată din noile contracte  obligația companiilor să aibă 15% numerar, depozite, linii de credit, special pentru proiectul la care participă la licitație

Practicare criteriului ”prețul cel mai mic” duce la o ”canibalizare” a companiilor în dorința de a contracta cât mai multe proiecte, pentru ca apoi să le dea altor firme, prin contracte de subantrepriză.

Managerii unor firme de construcții apreciază că ar fi util să fie acordate la licitații puncte suplimentare, decisive în selecție, firmelor care au sediul social sau punct de lucru în județul în care se derulează lucrările licitate.

Având în vedere că multe lucrări de construcții pot fi afectate de capriciile vremii, în contractele de proiectare/execuție ar trebui prevăzut ca un anumit procent de cheltuieli să fie pentru acoperirea pierderilor suferite de firme în situații de calamități naturale, când după execuția unor lucrări de infrastructură, de exemplu, apar ploi, ninsori, vreme geroasă care anulează toată munca făcută și trebuie reluate lucrările parțial sau în întregime.

Execuția lucrărilor fără grija decontării facturilor

Pentru derularea fără sincope a execuției lucrărilor de construcții managerii sunt de părere că avansul acordat către constructor ar trebui să fie de până la 50% din valoarea contractului, iar entitatea finanțatoare să asigure aceste fonduri la autoritatea contractantă chiar de la debutul execuției sau proiectării.

O problemă pentru constructori o reprezintă asigurarea fluxului de numerar. De aceea operatorii economici vor să poată obține direct, prin depunerea facturilor neîncasate emise de autoritatile publice sau companiile de stat, o sumă de minim 75% până la încasare, cu o dobânda preferențială de maxim 7,5% pe an, pe perioada în care așteaptă încasarea.

În condițiile în care autoritățile contractante întârzie plata facturilor pentru contractele de achiziții publice, firmele care au probleme legate de plata salariilor într-o lună să poată primi un ajutor de stat sau credit de trezorerie sau bancar, urmând să returneze suma într-un termen stabilit, în 3 – 6 rate.

Băncile interesate să crediteze sectorul construcțiilor trebuie să știe că agenții economici își doresc credite cu dobândă ”corectă”, garantate cu contractul câștigat la licitație. Avansul să fie de minim 30% din valoarea proiectului și să fie achitat din prima sau a doua încasare.

Sprijin de la stat pentru întărirea sectorului de construcții

Un sector puternic al construcțiilor poate fi dezvoltat numai în condițiile în care statul sprijină firmele autohtone. Acestea sunt, cele mai multe dintre ele, decapitalizate și fac față cu greu provocărilor.

Drumarii cer să fie acordată o subvenție pentru motorina folosită de utilajele de construcții care nu circulă pe drumurile publice (buldozer, concasor, stație de sortare, excavatoare, gredere, etc) deoarece combustibilul are o pondere mare în costurile unui  proiect de investiții rutiere.

Pentru toate camioanele și utilajele care lucrează în țară, drumarii cer reducerea cu 25% a primei pentru asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) sau susținerea din partea statului cu un procent similar.

Stimulente pentru finalizarea în avans a lucrărilor

Drumarii consideră că ar fi stimulați de plata unei prime de până la 5% din valoarea fără TVA a contractului pentru finalizarea lucrărilor mai repede decât termenul contractat.

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023

Revista Arena Constructiilor nov-dec 2023

Sus