Astăzi la aproape 300 de angajați și afaceri de peste 50 milioane de euro
Ca aproape orice companie deschisă în anii ’90, Consolight a început cu o etapă de comerț. De la o investiție de câteva zeci de mii de euro la deschiderea a 4 magazine de produse electrice, bine poziționate și distribuite în toată Capitala, drumul a presupus multă determinare și entuziasm.
Într-o perioadă în care nu existau lanțurile DIY ca să acopere cererea susținută a pieței, mai ales cea legată de sectorul construcțiilor, magazinele Consolight au convins consumatorul și au adus notorietate brandului.
”Față de 5 angajați în primii ani, astăzi sunt aproape 300 de angajați la nivel grupului de firme (Consolight, Mercury Lighting, Tablomet)”, spune Ionuț Popa, CEO Consolight.
În anul aniversării a 25 de ani, firma a ajuns la peste 50 de milioane de euro cifra de afaceri.
”Peste 5 ani ne propunem dublarea cifrei la 100 milioane de euro”, afirmă Consuela Popa, administrator Consolight.
Cum a devenit Consolight jucator strategic pe piața națională a soluțiilor electrice?
Ionuț Popa: În etapa a două de dezvoltare a firmei am renunțat la magazine și am început distribuția la nivel de jucător strategic pe piața națională a soluțiilor electrice, către clienți B2B, magazine partenere sau instalatori.
În 2012 am deschis propriul nostru depozit, după ani de zile cu depozite închiriate, urmat de alte depozite în proximitatea principalilor noștrii clienți. Iar acum am ajuns la peste 15.000 mp de spații de depozitare în întreaga țară, cu focus pe achiziția și modernizarea celor două hub-uri logistice de la București și Constanța.
Investiția în hub-uri logistice în consolidarea stocurilor și pregătirea personalului este în acest moment de aproximativ 3 milioane de euro.
În prezent reușim să acoperim solicitarile a aproximativ 8.000 de clienți la nivel național, prin cele 12 filiale și 4 puncte de lucru.
În cei 25 de ani de activitate care considerați că au fost cele mai mari greutăți pe care le-ați depășit?
Consuela Popa: Evident momentele resimțite de piață au fost cele două crize mondiale, cea financiară din anii 2009-2010 și cea „pandemică”, pe care o traversăm în prezent, cu efecte și în plan economic. În ambele Consolight a reușit să își mențină stabilitatea și chiar să crească.
Criza financiară din 2009-2010 ne-a găsit deja capitalizați. În cei 2 ani de criză am reușit să deschidem 4 filiale. Restrângerea activității a fost una redusă (cu doar 8%) comparativ cu alte domenii, rezultat al restricțiilor financiare și reducerilor de costuri auto-impuse de companiile client. Criza a avut totuși ca rezultat dispariția unor jucători din piață, care nu au putut susține scăderile de volume vândute, iar cotele lor de piața s-au redistribuit între cei care au rezistat acestei perioade.
A doua criză, cea “pandemică”, resimțită în economie de peste un an și jumătate, a reprezentat însă pentru sectorul produselor electrice o oportunitate de creștere. Aceasta s-a datorat boom-ului înregistrat în domeniul construcțiilor, care ne-a permis creșteri ale cifrei de afaceri de peste 15% anual în ultimii 2 ani.
O altă provocare o reprezintă mediul de afaceri autohton, în special cel din industria în care activăm, caracterizat de marje de profit mici și volume mari de realizat, termene mari de plată, adică finanțarea/ creditarea partenerilor, ceea ce presupune expunere la riscuri financiare în derularea activității.
Am reușit timp de 25 de ani un bun management financiar, care să permită un cash-flow stabil, pentru susținerea și dezvoltarea permanentă a companiei.
Care au fost oportunitățile care v-au propulsat pe calea succesului?
Ionuț Popa: Am corelat permanent ritmul de dezvoltare și am modernizat portofoliul în consonanță cu dezvoltarea accelerată a industriei construcțiilor din ultimii trei ani, în special în zona rezidențială și logistică. Aceasta a făcut ca piața locală a echipamentelor electrice și de automatizare să nu scadă, ba dimpotrivă să înregistreze o creștere peste media europeană. Segmentul se află într-o etapă de dezvoltare care va continua cel puțin 10 ani, în ciuda pandemiei și a crizei înregistrate în alte sectoare ale economiei.
Cum ați traversat perioada pandemiei, marcată de un adevarat ”boom” al construcțiilor?
Consuela Popa Am înregistrat în primele trei trimeste ale anului 2021 o creștere cu 20% față de anul trecut și preconizăm încheierea acestui an cu o cifră de afacere de peste 50 milioane de euro, iar pentru anul 2022 ne așteptăm la creșterea până la 60 de milioane euro. Principalul motor al creșterii îl reprezintă corelarea activității noastre cu boom-ul din sectorul construcțiilor.
Provocările majore în această perioadă vin din trei direcții: scăderea numărului autorizațiilor de construire, investițiile în industrie (mentenanța clădirilor noi) și reducerea numărului de proiecte de clădiri de birouri.
În ceea ce privește specificitatea segmentului de corpuri de iluminat, principalele dificultăți sunt legate de legislația nealiniată celei europene, precum și lipsa de educare a pieței în direcția creșterii calității produselor utilizate.
Ultima lege care reglementează iluminatul public este din 2006, motiv pentru care nu o dată am primit solicitări pentru produse care nu se mai produc de ani de zile.
Ne concentrăm să aplanăm provocările actuale ale pieței (creșterea permanentă a prețurilor, ruperi de stoc din ce în ce mai frecvente) și să le transformăm în valoare adăugată pentru partenerii noștri. Această abordare ne ajută să ne concentrăm eforturile pe găsirea de soluții la situațiile critice din piață. De aceea este deosebit de important să cunoaștem piața în care activăm și să avem rapiditatea de a fi cu un pas în fața situațiilor neprevăzute.
Ce ne puteți spune despre planurile de viitor ale firmei?
Ionuț Popa: Ne dorim să ne consolidăm poziția de lider pe piața distribuitorilor de materiale electrice în următorii 5 ani, dublând cifra de afaceri din acest an, până la 100 milioane de euro în 2026.
Continuăm planul de investiții curente de aproximativ 3 milioane de euro, în achiziția și dotarea hub-urilor logistice și depozitelor proprii (15.000 mp la nivel național), precum și a trainingului și investițiilor în resursa umană.
Pregătim următorii 25 de ani prin dezvoltarea diviziei Consotech, ca mișcare strategică a Consolight, care să asigure clienților soluții alternative smart &eco pentru produsele clasice, a căror utilizare ar putea fi afectată de criza energetică, dar și de evoluțiile tehnologice din următorii ani. Am încheiat astfel parteneriate cu furnizori de nişă în domeniul iluminatului şi al soluţiilor smart (de tip smart home & smart city, panouri fotovoltaice, stații de încărcare vehicule electrice), cu produse inovatoare, pe care le dorim adoptate cât mai rapid de piaţă.
Consolight are un portofoliu complex de peste 60.000 de articole
Consolight acordă o atenție deosebită relației cu producătorii. Selectarea acestora pe criterii extrem de solide a permis constituirea unui portofoliu complex de peste 60.000 de articole, cu produse ale celor mai cunoscuți furnizori internaționali și regionali.
Cele mai solicitate sisteme sunt cele de aparataj de protecție și comandă, stații de încărcare a mașinilor electrice și UPS-uri, aparatajul modular, precum și soluțiile smart ale diviziei Consotech.
Sectorul echipamentelor electrice de joasă și medie tensiune a înregistrat un trend ascendent în primele nouă luni ale anului 2021, Consolight consemnând o creștere de aproximativ 20% în acest interval.
În ceea ce privește livrările de corpuri de iluminat, contextul actual generat de pandemie a determinat o creștere de 37% a vânzărilor pe acest segment în 2020, comparativ cu 2019. Evoluția a continuat și în prima jumătate din 2021, cu o majorare de peste 25% comparativ cu semestrul I din 2020, iar prognoza pentru întregul an în curs indică o creștere de 30% pe această divizie.
Consolight a dezvoltat și un brand propriu – Elmax, pentru soluții electrice la îndemână, de tip “value for money”, accesibile și ușor de utilizat sau montat. ”Am dorit astfel o acoperire cât mai mare a nevoilor clienților, asigurând permanent calitate și consultanță din partea echipei noastre de vânzări”, spune Ionuț Popa, CEO Consolight.
Proiecte de referință în perioada recentă
Zonele de proiecte majore, în care Consolight a furnizat produse și soluții electrice, sunt: proiectele imobiliare, halele industriale, centrele logistice și obiectivele sportive.
Printre proiectele de referință realizate în ultima perioadă se află iluminatul stradal din Mogoșoaia, Spitalul Județean de Urgență Sibiu, Altex Clariant, Hala Multico, Honeywell Lugoj, Sala Sporturilor Floreasca, Hala Kastamonu și Kaufland.
De asemenea, printre proiectele de anvergură unde Consolight livrează sisteme electrice de joasă și medie tensiune se află clădirile Atenor Expo, Emag 2, Dacia One, Opera Residence, Lidl Cernica, ONE Cotroceni, Shopping Park Timișoara, Bazinul de înot Moșnița Nouă, Centrul Logistic Profi, Complex Novopolis Constanța, AROBS Cluj, Stadionul Alexandria, CTPark, clădirea Karcher Romania și depozitul Jumbo.
Rețea de desfacere în aproape toată țara
Consolight este în proximitatea clienților săi prin 12 filiale (3 în Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Braşov, Sibiu, Cluj Napoca, Craiova, Timişoara, Oradea) și 4 reprezentanţi locali (Buzău, Piteşti, Ploieşti, Baia Mare).
”În următorii 2 ani, preconizăm deschiderea a încă 3 – 4 puncte de lucru”, afirmă Ionuț Popa, CEO Consolight.
Cifre Consolight la 25 de ani de existență:
- Aproape 300 de angajați la nivel de grup de firme (Consolight, Mercury Lighting, Tablomet), față de 5 angajați în primii ani.
- Peste 50 de milioane de euro cifra de afaceri în 2021, în anul aniversării a 25 de ani. Peste 5 ani ne propunem dublarea cifrei la 100 milioane de euro.
- Aproximativ 8.000 clienți (magazine revânzătoare, proiectanți, dezvoltatori, instalatori).
- 15. 000 mp de spații de depozitare la nivelul întregii tări.
- 10 milioane de euro investiți până acum în dezvoltare și un nivel curent al investițiilor de 3 milioane de euro pentru achiziție, dotare hub-uri logistice (din București și Constanța), în consolidarea stocurilor și training personal.