Master Planul General de Transport trebuie să fie agreat politic, chiar și la nivelul Parlamentului, solicită Comisia Europeană.
Comisia recomandă totodată conlucrarea îndeaproape a Ministerului Transporturilor cu experții JASPERS în ceea ce privește aspectele tehnice și corecțiile necesare la nivelul MPGT.
Împrumutul public de 7,3 miliarde de euro ar trebui să se încadreze în angajamentele pe care România le are în privința deficitului bugetar, este o altă recomandare făcută de Comisia Europeană cu privire la Master Planul General de Transport.
Ministerul Transporturilor a atras atenţia că, pentru respectarea acestei condiționalități, este nevoie de o serie de măsuri suplimentare care se referă la suplimentarea spațiului fiscal alocat pentru infrastructura de transport, precum și utilizarea ajutorului de deficit bugetar. Cele două instrumente dau posibilitatea ca România (MT) să implementeze portofoliul de proiecte de infrastructură de transport rutier, în valoare de 12,6 miliarde de euro, în perioada de programare 2014 – 2020.
De asemenea, Comisia recomandă ca strategia de implementare să ia în considerare ciclul de implementare a proiectelor și standardele de cost fundamentate pe criteriul “lipsă coridor” (missing links).
Comisia apreciază că deciziile privind construcția de autostrăzi sau drumuri expres trebuie corelate cu prevederile Regulamentului CE 1315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport.
Ministerul Transporturilor consideră că pe rețeaua de transport TEN-T CORE, soluțiile prevăzute de regulamentul european se referă la construcția de autostrăzi și drumuri expres. Alegerea uneia dintre aceste soluții se face numai după testarea ei în Modelul Național de Transport, în funcție de indicatorii de performanță economică.
În ceea ce priveşte lucrările de reabilitare, modernizare și extindere a liniilor de cale ferată, Comisia subliniază că pentru acestea este necesară respectarea cerințelor de viteză și declivitate prevăzute de regulamentele CE (viteze de 160 km/oră și declivitate de 12,5%).
CE mai solicită implementarea măsurilor de reformă feroviară așa cum au fost stabilite în MPGT.
Ministerul a răspuns că va stabili un plan de acțiune în vederea continuării și implementării măsurilor de reformă.
Comisia Europeană recomandă totodată încheierea unor contracte de performanță cu beneficiarii (CNADNR și CFR), precum și cu operatorii din transportul naval.
MT şi-a luat angajamentul de a încheia contracte de performanță cu beneficiarii. Contractele de performanță vor stabili în principal obligațiile beneficiarilor de a implementa proiectele de infrastructură din MPGT, precum și criteriile de performanță necesare pentru administrarea infrastructurii.
Varianta finală a Master Planului General de Transport, care va include și ultimele corecții pe care MT le va face în urma observațiilor Comisiei Europene, va fi prezentată la Bruxelles până la 9 aprilie 2015.