Solplanet x AeroFix

CNIR va prelua proiectele rutiere de la CNAIR dupa atribuirea contractelor

Gabriel Budescu, directorul general CNIR

Pentru proiectele rutiere ce urmează să fie preluate de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) și pentru care au fost deja lansate proceduri de achiziție publică de către

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), preluarea se va face la 30 de zile după atribuirea contractelor.

CNIR preia de la CNAIR șapte proiecte de autostradă și drum expres. Al optulea obiectiv, autostrada/drumul expres Bucureștiu – Giurgiu, va fi primul proiect nou al CNIR. Astfel, lungimea totală a celor opt proiecte de investiții CNIR este de 774 kilometri.

”Cele mai dificile proiecte CNIR vor fi Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (secțiune din Autostrada Unirii A8 ) și Autostrada Ploiești – Brașov. În privința finanțării, avem alocați bani din Programul Transport, cel puțin pentru Autostrada A8, iar pentru Ploiești – Brașov va trebui să vedem la momentul finalizării studiului de fezabilitate câți bani vor fi necesari și pe ce perioadă. Noi avem în vedere orice potențială sursă de finanțare”, a explicat directorul general CNIR, Gabriel Budescu.

* Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț: Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (157 km)

Loturile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț sunt lansate în licitație pentru proiectare și execuție cu finanțare PNRR.

Pentru secțiunea de munte, Miercurea Nirajului – Leghin, cele șase loturi sunt în diferite etape de pregătire a licitației sau lansate în procedura de achiziție pentru proiectare și execuție.

Finanțarea este asigurată din fonduri europene, Programul Transport 2021-2027.

Valoarea estimată a investiției este de 38 de miliarde de lei.

* Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni (93 km)

Finalizarea studiului de fezabilitate cu Acord de Mediu se estimează pentru luna august.

Valoarea estimată a execuției este de 23,8 de miliarde de lei.

* Autostrada Bacău – Brașov (164 km)

Acesta este primul proiect de investiții pe care CNIR îl preia de la CNAIR.

Urmează să fie semnat contractul pentru studiul de fezabilitate.

* Autostrada Ploiești – Brașov (112 km)

Costul estimat este de 28 de miliarde de lei.

Obiectivul este în etapa realizării Studiului de Fezabilitate și Proiectului Tehnic, cu termen pentru finalizarea studiului de fezabilitate în ianuarie 2025.

Una dintre variantele luate în calcul pentru finanțarea este parteneriatul public-privat (PPP).

”Pentru Autostrada Ploiești – Brașov, valoarea estimată este de 5,6 miliarde euro ca urmare a analizei multicriteriale, Faza II. Dar până când nu se finalizează studiile geotehnice și nu sunt definite soluțiile tehnice, nu putem spune sigur cât costă. Este o chestiune valabilă la fiecare proiect, putem face doar estimări. Ne asumăm proiectul Ploiești – Brașov, trebuie să-l pregătim cât mai bine. Suntem optimiști în privința studiului de fezabilitate. Așteptăm să preluăm proiectul, să vedem la ce stadiu a ajuns CNAIR, vedem cum finalizăm acest studiu de fezabilitate, trebuie intabulat coridorul să nu ne trezim cu construcții în coridorul de expropriere. Vom vedea, ulterior, ce bani sunt necesari și sursa de finanțare”, a spus Gabriel Budescu.

Contract rutier, de 48 mil euro, cu multe oferte

* Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț (51 km)

Costul a fost estimat de 7,7 miliarde lei, iar licitația pentru execuție poate fi lansată după ce Executivul aprobă indicatorii tehnico-economici.

* Drumul Expres Focșani – Brăila

Drumul Expres Focșani – Brăila asigură legătura între Autostrada Moldovei (A7) prin Podul peste Dunăre de la Brăila, Delta Dunării și Dobrogea.

Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici, iar estimarea pentru lansarea licitației (proiectare și execuție) este pentru luna august 2024.

Lungimea drumului de mare viteză este de 73 km, iar costul estimat de 6,7 miliarde de lei.

Finanțarea este asigurată din Programul Transport 2021-2027.

* Drumul Expres Filiași – Târgu Jiu

Drumul Expres Filiași – Târgu Jiu face parte din proiectul drumului de mare viteză Craiova-Târgu Jiu, cu profil de autostradă între Craiova și Filiași respectiv profil de drum expres Filiași – Târgu Jiu (63 km).

Indicatorii tehnico-economici sunt aprobați.

Costul estimat este de 7,2 miliarde de lei.

În plus, față de cele menționate, CNIR va implementa și proiectul Autostrăzii/Drumului Expres București-Giurgiu.

”Este un proiect nou și ne dorim lansarea licitației pentru realizarea studiului de fezabilitate până la sfârșitul anului. Studiul de fezabilitate va stabili profilul drumului (Autostradă sau Drum Expres), costul estimat, variantele de traseu” a concluzionat directorul general CNIR, Gabriel Budescu.

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 4/iunie 2024

Sus